Battleborn Review

Battleborn Review 2016-05-11T09:49:42
De shooters schieten je om de oren (ha) de laatste tijd en ook Gearbox laat ook weer eens van zich spreken met hun nieuwe hero shooter Battleborn. Tjeerd heeft plezier en frustratie uit de game gehaald, maar is vooral te spreken over de potentie van de multiplayer.

Battleborn is op de PC getest.

De Battleborn zijn een groep helden en anti-helden die het met elkaar en tegen elkaar opnemen rondom de laatste ster die rondzweeft in het heelal. Er is namelijk een bad guy die de sterren wil laten uitsterven en die heeft het natuurlijk ook gemunt op deze laatste ster. Alle rassen die nog over zijn, zijn naar deze laatste ster gereisd en samen vormen zij het aanbod van 25 helden waarmee je kunt spelen.

Divers maar niet altijd raak

Dat betekent dat de keuze tussen de helden divers is; elk ras heeft een eigen uiterlijke stijl en heeft meerdere typen helden, zoals healers, tanks, melee en scouts. Battleborn heeft een veelzijdige, gebalanceerde cast en heeft een paar gedenkwaardige personages, die wat extra worden uitgediept door de stroom van quotes die ze spuwen. Zo vind ik Oscar Mike een grappig personage als het dommige stereotype van Amerikaanse grunt en is Boldur een wacky dwerg met een bijl die mij ook wel aantrok. Maar helaas zijn de opmerkingen hit ’n miss, zo vind ik de paddenstoel Miko heel tof, maar halen zijn opmerkingen zijn aantrekkingskracht wat naar beneden en kreeg ik bijvoorbeeld een gigantische hekel aan de irritante Kleese, die in de singleplayer te pas en te onpas in je oor krijst met quasi grappige opmerkingen.

Battleborn helden

Verslavend en verrassend

Battleborn bevat een singleplayer campagne die bestaat uit 8 missies die je alleen of met je vrienden kunt spelen, en als je die niet hebt, is er een solide matchmaking systeem om je up te hooken met een team. De meeste missies duren zo’n 40 minuten om doorheen te fietsen met je team, en kun je op verschillende moeilijkheidsgraden spelen. Het is tof om verschillende personages te leren kennen in een campagne, en ik had meteen het lekkere verslavende gevoel te pakken van het levellen, gear te verzamelen (die je in je gearbox stopt) en nieuwe personages te unlocken. Door de verschillende abilities van de helden kunnen de playthroughs heel anders zijn en kan het verslaan van een baas een leuke uitdaging vormen voor iedereen om zijn helden op de goede manier te gebruiken en samen te werken. Overigens werkt het Helix systeem verrassend goed: tijdens de missie of een MP potje level je tot 10 en kun je bij elk nieuw level kiezen tussen twee verschillende skills, zodat je elk potje een compleet andere strijder kan zijn, ook al speel je met dezelfde held.

Battleborn Helix

'Nóg een keer? Zucht.'

Helaas vond ik het verhaal niet echt boeiend en beginnen de gesprekjes, die grappig bedoeld zijn, heel snel op je zenuwen te werken. De campagne is overigens niet makkelijk, zeker als je met een random team speelt, kan de uitdaging waar ik het net over had ook wel eens te groot zijn en delf je als team het onderspit. Dat is op zich niet erg, games mogen best uitdagend zijn, maar als je na 40 minuten ten onder gaat, moet je de héle missie opnieuw gaan spelen en dat is simpelweg erg irritant, zeker als je dan wéér dat niet-grappige gezeur van die zogenaamde helden aan moet horen en nóg een keertje dezelfde waves moet zien te weerstaan met teamgenoten die er soms echt geen klap van snappen. In je eentje spelen is overigens ook niet echt een optie, aangezien de game gemaakt is voor co-op en bepaalde opdrachten met de meeste helden in je eentje schier onmogelijk worden.

Battleborn

1,2% toegevoegde waarde

Ik had dus een vrij dubbel gevoel bij de campagne toen ik aan de slag ging met de multiplayer modus. Ook daar ga je door met levellen, het verzamelen van gear, lootpacks, nieuwe helden en skins en zo blijf je getriggerd om door te blijven gaan voor de beloningen die je krijgt. Ik moet hier wel bij zeggen dat sommige beloningen wel wat triviaal aanvoelen en ik me soms af zat te vragen waarom ik in hemelsnaam een stuk gear zou kopen die mij 1,76% meer schade oplevert. De combat van Battleborn is nou niet bepaald zo fijnbesnaard dat dit een enorme impact heeft op het spel. Dat valt niet te zeggen van het Helix systeem, wat ook in de multiplayer grote invloed heeft op wat je doet en wat je kunt doen.

Battleborn Phoebe

Multiplayer modi

De multiplayer bestaat uit drie verschillende modi, namelijk Capture, Meltdown en Incursion. Capture is redelijk rechttoe, rechtaan, een gewone Domination modus, waarbij je ervoor moet zorgen dat je team zoveel mogelijk van de drie Capture punten vasthoudt en er geen minions in het spel zijn (maar wel buildables). Incursion is een MOBA modus en na de previewtrip die ik onlangs deed, ook mijn favoriete modus. Beide teams hebben in Incursion twee sentries, die de tegenstander naar de vernieling moet zien te helpen. In tegenstelling tot de meeste MOBA’s is er in Incursion maar één lane en kun je turrets bouwen aan de zijde van de lane. Uiteraard kun je ook even omlopen om de Thralls te verslaan die zich vervolgens bij jou aansluiten en dat is dan wel weer MOBA-esque, net als de minions die spawnen en je helpen om naar de vijandelijke sentries te pushen.

Battleborn Capture

Maar wat nou als...?

Nu ik aardig wat potjes heb kunnen spelen, merk ik dat het vooral leuk wordt als de spelers wat geoefender zijn. Het komt namelijk regelmatig voor dat iedereen op een hoopje in het midden blijft hangen, op zoek naar de kills, en als de potjes zo lang duren begint dat op den duur te vervelen. Dat kan natuurlijk ook liggen aan de opzet van de (twee) maps, want iedere speler wordt in één lane getrechterd en zo vallen er een heleboel potentiele tactische opties weg, die er wel zouden zijn als er bijvoorbeeld drie lanes en een jungle zouden zijn. En dat is zonde, want met zoveel veelzijdige helden zou het vet zijn om een extra tactische laag te zien in Incursion. En als ik er zo over nadenk, word ik steeds enthousiaster over dit idee, want eigenlijk had dit er meteen al ingemoeten! Gearbox, aan het werk, potverdorie!

Spelers opvoeden

Die tactischere laag zien we wèl terug in Meltdown, waarin er twee lanes zijn waar de teams hun minions naar de andere kant moeten zien te escorteren. Het doel is om de vijandelijke core te vernietigen door er genoeg minions in te pleuren, dus het is zaak dat je goed verdedigt, maar ook op het juiste moment aanvalt. Dat betekent ook dat je genoeg shards moet zien te verzamelen, waar je dan weer turrets mee kunt bouwen, ervoor moet zorgen dat Thralls met je meevechten, maar ook dat je goed samenwerkt met je teamgenoten. De potentie van deze modus is enorm, maar heeft momenteel hetzelfde probleem als Incursion: het wordt nog teveel gespeeld als Team Deathmatch en je teamgenoten hebben weinig oog voor het totale plaatje. Daar kan de game overigens niet zoveel aan doen, dat moet nog groeien, maar het zorgt wel voor frustrerende potjes als je geen vrienden hebt waar je mee samen kunt spelen. Hopelijk groeien de spelers wat in de game en met een beetje hulp van de developers kan deze prima multiplayer uiteindelijk de top multiplayer worden, wat het in zich heeft.

SCORE: 73
Battleborn laat wat steken vallen in de campagne waardoor het snel een vervelende ervaring kan worden. De multiplayer kent twee modi met veel (onbenutte) potentie, die wel eens heel tof kunnen worden als de spelers het omarmen. Verder biedt de game een uitgebreid en verslavend XP en level systeem, met helden die goed zijn gebalanceerd, maar niet allemaal even aansprekend zijn.