Batman: Arkham City 

Batman: Arkham City 2012-09-17T13:01:28
Welke superheld is awesomer dan Batman? Goede vraag, maar ik denk niet één. Niet meer in ieder geval. Bats is sowieso tientallen graden cooler dan Flash, Superman. Green Lantern of wie dan ook uit de DC stal, dus blijven er alleen maar goede tegenstanders over in het universum van Marvel. Daredevil bijvoorbeeld (de film negerend),  Ghostrider misschien (de film nog harder negerend) en natuurlijk Wolverine. Die maakte nog enigszins kans tegen Batman, totdat Rocksteady Arkham City maakte…

Batmans gadgetsIn Arkham Asylum was Batman al beneden nul als een dolle, maar daar wordt weer even een flinke schep ijskoudheid bovenop gedaan in dit vervolg op de vetste superheldengame in de geschiedenis. Natuurlijk kan de Caped Crusader nog meer trucjes dankzij een flinke hoeveelheid extra gadgets en daarbij horende combat-  en verplaatsmoves, dus dat helpt zeker z’n coolheidsfactor te verhogen.  Maar dat is lang niet het enige, want vooral het verhaal maakt van The Dark Knight een hardere papi dan ooit.

Batman: Arkham City Hugo StrangeArkham City is een groot, afgezet deel van Gotham City dat door Hugo Strange tot een Escape from New York-achtige gevangenis is omgetoverd. Een idee waar Batman het zwaar niet mee eens is en door een samenloop van omstandigheden belandt de arme crimefighter middenin het door bad guys en villians vergeven hellegat. Daar raakt hij natuurlijk verzeild in kniediepe schijt en moet hij vechten  voor z’n leven tegen een legio aan zieke puppies, iets waar hij dit keer zeker niet zonder kleurscheren vanaf komt. Maar Batman gaat door en door en door, knokkend tegen megazombies, legers aan bewapende fuckfaces omleggend, zelfs strijdend tegen illusies en assassin clans.

Sidetracked
Arkham City detailsRocksteady heeft zoveel liefde voor het basismateriaal waar Batman en de zijnen van afkomstig zijn, dat het bijna aan een soort verafgoding grenst. Dat is prachtig, want het uit zich in een lekkere hoeveelheid unlockables, maar belangrijker nog; in een immens gedetailleerde Arkham City. Je moet letterlijk denken aan dezelfde hoeveelheid verwijzingen, referenties en kleine bijzonderheden per vierkante meter als in Arkham Asylum, alleen dan op een oppervlakte dat tien keer zo groot is. Vergis je niet, deze game is niets minder dan sandboxwaardig met een niet onbescheiden aantal binnenomgevingen in de vorm een rechtsgebouw, een museum maar bijvoorbeeld ook een verborgen stad onder het rioolstelsel. Hierbinnen zal je vooral de verhaalmissies doorlopen, die allen vol zitten met plottwists, eindbazen, onverwachte ontmoetingen en pure gestoordheid, terwijl je in de stad zelf vooral bezig bent met side missions. Maar ook die zijn allerminst saai en sommige zeker niet makkelijk. Arkham City is namelijk niet bepaald n00bfriendly…

Bats in danger

Bad Guy Extravaganza
De Riddler is pissig omdat Batman hem in Arkham Asylum flink vernederd heeft en besluit wraak te nemen door jou tien keer zoveel Riddler Trophies te laten verzamelen en raadsels op te lossen. Om de zoveel opgeloste raadsels moet je in een groter opgezet mysterie een gijzelaar uit de Raadselaar z’n crazy klauwen bevrijden en dat, lieve Batman-fans, is nog maar één van de vele soorten side missions. Daarnaast kan je namelijk nog achter Victor Szazs aan door op zoek te gaan naar straattelefoons (of hoe die ouderwetse beldingen ook alweer heten), kan je Bane een handje helpen (hélpen ja!), is er de optie om Deadeye op te sporen door moorden te onderzoeken en dan zijn er zelfs een paar die ik nog niet eens gevonden heb!

RiddlerVeel van deze subplotjes beperken zich tot wat zoek- of renwerk, maar het behalen van sommige Riddler trofeeën of die verdomd moeilijke AR missies vereisen batskills die aan gestoordheid grenzen. Stuur je op afstand bestuurbare Batarangs door hindernisbanen die eerst onmogelijk lijken, later gewoon fucking moeilijk. Zweef met behulp van je cape door checkpoints heen die vlák boven de grond hangen of middenin een gebouw, iets wat gegarandeerd tien keer gaat mislukken. Gebruik je zipline om van de ene drukgevoelige plaat naar de andere te gaan zonder de grond te raken en, als het even kan, zonder in een psychiatrische inrichting te belanden. Batman kan, met dank aan z’n gadgets en pure fakking vetheid, ongelooflijk veel en wil je alle side missions halen, dan moet je z’n hele arsenaal aan moves meesteren. Dat is soms frustrerend, maar bovenal een heerlijke uitdaging.

Batman uitdaging

Inspiratie overload
Je zou Arkham City in één zin kunnen beschrijven als het typische vervolg: beter, groter, bruter en uitgebreider, maar niet veel anders dan z’n voorganger. Dan heb je gedeeltelijk gelijk maar geef je deze extreem dikke game veel te weinig krediet. Waar een vervolg in andere gameseries na een commercieel succes misschien wel groter en uitgebreider worden, maar ook laagdrempeliger om nóg een groter publiek te kunnen bereiken en minder origineel omdat ze hun vetste ideeën al in deel 1 hadden gestopt, blijft Batman trouw aan zichzelf. Want Rocksteady vergroot niet alleen het speelveld en de uitdaging, verdubbelt niet alleen het aantal bad guys en de referenties naar het DC-universum, ze doen nog iets veel belangrijkers: ze hebben nog meer inspiratie en liefde voor het DC-universum in Arkham City gestopt dan in het vorige deel, meer dan menselijk mogelijk is. Ohja, en ze hebben Batman nog veel cooler gemaakt. Zelfs cooler dan Wolverine…

Conclusie:
Misschien is Arkham City af en toe wat te lastig en te overdonderend, misschien is de voice-acting net niet goed genoeg om te tippen aan de rest van de perfecte afwerking, misschien dat er nog een paar kleine bugs uit gesloopt hadden kunnen worden, maar voor de rest is deze game  een nieuw niveau van brute vetheid. Niet alleen voor Batman, maar ook voor de wereld van superheldengames. Niemand klopt aars zoals de Batman dat doet…

Vechtende Bats

Lees in PU12 een geheel andere review van Arkham City!

REACTIES (28) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord