Bad Piggies Review

Bad Piggies Review 2012-10-01T10:57:21
De Angry Birds uier begint aardig leeg te raken na al die semisequels zoals Rio en Space. Toch is de spin-off Bad Piggies een flinke stap in de goede (lees: hardcore) richting, aldus een tevreden knorrende PeterKoelewijn

Vroeger had je nog niet 81 triljard verschillende opleidingen, waarvan een flink percentage je amper een baan oplevert. Als je vroeger goed in knutselen was, ging je meestal naar de Lagere Technische School toe. Mijn vader heeft daarop gezeten en de shit die hij met z’n fikken gemaakt heeft... je wil het niet weten. Nou ja, neem bijvoorbeeld de stroom die op het moment door m’n laptop heen giert; dat komt van kabels die m’n vader zelf heeft aangelegd. Ik kan dus weleens stinkend jaloers worden op zijn handenarbeid skills. Misschien dat ik daarom altijd wel gecharmeerd ben van (simpele) bouwgames, zoals Bad Piggies.

Bad Lemmings

Op het eerste gezicht valt Rovio’s nieuwste niet ver van de Angry Birds-boom. Het level selectscherm is praktisch hetzelfde, de animaties zijn een tikkeltje beter en je kan nog altijd drie sterren halen in ieder level. Daar houdt de vergelijking echter op, want zelfs de manier hoe je die sterren haalt verschilt. Eigenlijk lijkt Bad Piggies meer op Lemmings als het dan toch met alle geweld ergens mee vergeleken moet worden. Je krijgt een parcours met een stukje schatkaart of een kledingstuk op het eind en beperkte onderdelen om daar naartoe te komen. De groene varkens van Angry Birds zijn, net als mijn vader, verdomd goed in shit bouwen. Het gaat zelfs mij makkelijk af.

Bad Piggies

Slepen en plakken

Per level heb je een rooster van een bepaalde grootte om op te werken. Onderdelen staan onder en sleep je gewoon met je vinger naar het betreffende vakje toe. Het is geen kwaliteitsspul van de Gamma waarmee de varkens werken; houten kratjes, krakkemikkige wieltjes, springveren, colaflessen en parapluutjes. Wel werken de varkentjes zo snel dat dingen gewoon meteen aan houten kratten vastgeplakt worden als je ze naar het vakje ernaast sleept. Zo maak je in een mum van tijd je eerste auto, waarna al gauw krankzinnigere ontwerpen nodig zijn om drie sterren te halen. Soms liggen die sterren zelfs op moeilijk bereikbare plekken in het parkoers en moet je weer terug naar de tekentafel om ze te bereiken. Dan heb je ook nog sterren met een tijdslimiet of moet je een extra dik varken als passagier meezeulen.

Bad Piggies

Denken als een varken

Ik mag ze wel, die Bad Piggies. Ze hebben diepgang waar Angry Birds alleen blinde woede kennen. Je spant de katapult aan en gebruikt je andere hand om een biertje of je vriendin te pakken. Ik heb regelmatig Angry Birds levels uitgespeeld zonder echt naar het scherm te kijken, zonder ook maar enige vorm van strategie toe te passen. Dat helpt je geen donder bij Bad Piggies, tenzij je een rijke luilak bent die een pig mechanic inschakelt voor een paar euro (het blijft een freemium game). De stoute biggen geven je een handboek dat je kan raadplegen, vol met tips over de vele manieren hoe voorwerpen gebruikt kunnen worden.

Je zult moeten denken als een varken; moeten weten dat je met een wieltje onder en aan de zijkant van een krat, een veel sneller wagentje creëert. Je ontdekt ook door schade en schande hoe veel ballonnen één zandzakje als tegengewicht biedt, dat je met een springveer tussen twee kratten wél met je wagen een hobbelige berg op kan, en nog meer van die wonderlijke ‘ahaa!’-momenten. Ik hou van die momenten.

Bad Piggies

Harcore Rovio

De groene varkens raken gek genoeg veel minder gewond als je voertuig uit elkaar barst of weer eens tegen een kist dynamiet aanramt; geen blauwe ogen of gebroken tanden. Er zitten ook geen vrouwen met dikke tieten in de game, maar ik zou ondanks het toegankelijke uiterlijk Bad Piggies alsnog als hardcore titel bestempelen. De individuele levels zijn zo gebouwd dat je ze meestal meerdere keren moet spelen om alle sterren stuk voor stuk te halen. De echte creatievelingen kunnen ook nog eens de sandbox levels helemaal leeggraaien. Dat zijn vijf gigantische levels met tientallen sterren op de meest krankzinnige plaatsen. Je krijgt een enorm rooster met dito berg spullen en bent helemaal vrij in wat je maakt.

Mijn grootste kanttekening bij Bad Piggies kan ik eigenlijk niet eens meenemen in het cijfer. Het spel mist door zijn hoge moeilijkheidsgraad namelijk de toegankelijkheid van Angry Birds of zelfs Rovio’s andere game, Amazing Alex. Wat ik wel meeneem is dat varkens over de finish trekken lang niet zo lekker voelt als vogels tegen bakstenen aankwakken. Ik ben een afschuwelijk mens maar het is waar. Het puzzelen met nieuwe voertuigconstructies blijf ik gelukkig eindeloos boeiend vinden. Heb ik toch nog iets van m’n vaders genen geërfd!

SCORE: 85
Bad Piggies is even duur als Angry Birds maar bevat een paar kilometer meer diepgang. Wel heb je geduld, tijd en een koel hoofd nodig om alle sterren te vergaren. Gelukkig bezitten wij hardcore gamers alle drie die dingen!