Assassin's Creed

Assassin's Creed 2013-08-20T15:30:50
Ubisoft is een van de weinige ontwikkelaars die zijn grote spellenseries nog altijd naar de PC brengt, al is het vaak met enige vertraging. Zo ook Jan’s schatje Assassin’s Creed, of is de liefde inmiddels wat bekoeld?

“Wanneer komt Assassin’s Creed naar de PC?” was de meest gestelde vraag aan het Ubisoft standpersoneel op Leipzig Game Convention vorig jaar. Duitsland is namelijk een echt PC-game land; consoles komen sterk op maar men speelt nog steeds trouw de meeste games met muis en toetsenbord. Toen de PC versie aanvankelijk voor ‘onbepaalde tijd’ werd uitgesteld, ontstond er bij onze Oosterburen dan ook bijna een volksopstand. Inmiddels is de game dan toch gearriveerd en kunnen trouwe volgelingen van het Windows platform aan de slag met meester-moordenaar Altair.

Een systeemcrisis?
Dat het PC platform in zwaar weer zit, is geen geheim. Epic Games, traditioneel een PC ontwikkelaar bij uitstek, focust zich tegenwoordig hoofdzakelijk op games voor spelcomputers en ook andere ontwikkelaars laten soortgelijke geluiden horen. En dan is er nog een ander probleem. Neem deze versie van AC; het ziet er prachtig uit, zowel onder DirectX 9 als DirectX 10, maar je hebt wel weer een monsterbak nodig om alles een beetje soepel te laten draaien. De oorspronkelijk aanbevolen systeemeisen zorgden zelfs voor grote verontwaardiging op internet; de game zou zwaarder zijn dan Crysis! De systeemeisen zijn inmiddels wat gedowntuned, maar dat je aan een ‘redelijk snelle machine’ niet genoeg hebt, mag duidelijk zijn. Beschik je echter over een bakbeest met de laatste techniek aan boord dan krijg je ook de mooiste AC ooit!

Een toefje
AC op PC bestuurt het best… met een Xbox 360 controller. En daar hou ik toch een beetje een dubbel gevoel aan over. Met muis en toetsenbord dirigeer je Altair ook goed over de daken en kantelen van Jeruzalem, maar met de Xbox 360 controller voor Windows gaat ‘t net even lekkerder. AC is nu eenmaal een echte consolegame en dat voel je. Prijzenswaardig zijn dan weer wel de aanpassingen aan de A.I. (guards zijn een toefje slimmer en je kunt je niet meer ophouden vlakbij een lijk) en de toevoegingen van vier nieuwe investigations: Archer assassination, Rooftop race challenge, Merchant stand destruction challenge en Escort challenge.

Nog steeds een mijlpaal
Het vernietigen van marktstalletjes in Merchant stand destruction challenge vind ik persoonlijk nogal vergezocht. Archers ongezien uitschakelen en zo snel mogelijk van A naar B over de daken rennen (rooftop challenge) zijn echter leuke extraatjes die ik met een grijns heb uitgevoerd, maar het is natuurlijk geen extra content van het niveau Gears of War op PC. Feit blijft dat je deze mijlpaal, mits je PC het aankan en je de consoleversie nog niet gespeeld hebt, echt moet gaan spelen… ondanks de zure opmerkingen die ook nu ongetwijfeld opnieuw zullen komen. Assassin’s Creed is en blijft een hele bijzondere game!

Halen als...
- Je nog steeds een echte PC gamer bent.
- Je graag Dan Brown leest.
- Je wilt voelen hoe het is om in de 12e eeuw in het Heilige Land rond te lopen.

Assassin’s Creed is en blijft een meesterwerk maar vooral vanwege de systeemeisen heeft de consoleversie mijn voorkeur. Toch heb ik me opnieuw vergaapt aan de opzuigende, overrompelende werking van deze game.