Assassin's Creed IV: Black Flag - Review

Assassin's Creed IV: Black Flag - Review 2013-10-29T16:10:47
Is Assassin’s Creed IV: Black Flag nog wel genoeg Assassin’s Creed? En wat nou als dat niet zoveel uitmaakt omdat je daarvoor in de plaats een hele vette open wereld game voorgeschoteld krijgt vol gouden dukaten, bloed, kanonpoeder, sabels en enterhaken? Jan koos het ruime sop en bevoer de zeven zeeën.

Dit is een verkorte versie van de review die je in PU 12 vindt.

4  = 6

Connor uit Assassin’s Creed III viel achteraf toch niet zo heel goed in de smaak bij menigeen. Edward’s frivole, onstuimige karakter zal wat betreft direct een stuk beter in de smaak vallen. Maar een game is natuurlijk veel meer dan een hoofdpersoon. De vraag is dan ook, hoe Assassin’s Creed is AC IV: Black Flag nog? Dat nummertje IV (wat feitelijk het 6e deel in de serie is) door sommigen meer gezien wordt als een piraten spin-off is misschien nog helemaal niet zo’ n slechte aanname.

Assassin's Creed IV: Black Flag

NAVAL

Om te beginnen is de naval gameplay simpelweg fantastisch. De Jackdaw en diens bemanning is een verlenging van jezelf en het upgraden en verfaaien van je schip is niet minder dan verslavend. De boeg, de masten, de zeilen, de bemanning, de kanonnen, de spiegel…alles kun je naar verloop van tijd aanpassen, verfraaien, verstevigen en dodelijker maken. Alvorens je een vijandige boot of koopvaardijschip entert, is het dan ook verstandig je verrekijker te trekken en het schip in de verte te checken. Je kunt nog zo’n goede navigator zijn, als een level 3 bootje het opneemt tegen een level 7 schip, ga je voor dat je doorhebt naar de kelder. De besturing en de mechanics van het varen, vechten en enteren zijn in basis heel simpel maar voor de latere zeegevechten dien je toch echt je mannetje te staan. Doordat landmissies en zee-missies elkaar bovendien goed afwisselen, heb je nooit het gevoel dat de game een sleur wordt. Bovendien bevat het Caribisch gebied zovele geheimen, zijmissies en eilandjes, dat je voordat je alles ontdekt, leeggeroofd en geplunderd hebt, je echt wel een ruime week verder bent.

Assassin's Creed IV: Black Flag

MR. BOMBASTIC

Toch zijn er ook kleine(re) minpunten die het gouden eremetaal in de weg staan. Nassau is bijvoorbeeld een ronduit saaie stad die niet in de traditie van de steden uit de AC serie mag staan. Historisch klopt de weergave en indeling van Nassau en voor het verhaal snap ik dat de Piratenrepubliek als plek belangrijk is, maar het is gewoon niet zo interessante om er langer dan noodzakelijk te vertoeven. Gelukkig maken Kingston en Havanna veel goed, maar dan nog kunnen die steden niet tippen aan Rome, Florence of Constantinopel. Daarnaast zijn er nog steeds kleine irritatie-dingentjes zoals de verkeerde kant opspringen als je bovenin een toren hangt, net iets te trage reacties van vijanden of kleine grafische glitches her en der.

Assassin's Creed IV: Black Flag

Wat ik echt node miste was de zwaarte en het mysterie van het verhaal wat altijd zo bij AC hoorde. Zeker de eerste AC games hadden iets Dan Brown’s achtig’s: een groter, onheilspellend mysterie die de wereldgeschiedenis beïnvloedde, waardoor je al spelende het gevoel kreeg deel uit te maken van een vele groter geheel. In AC III was de historische impact van Connor’s acties en de gameplay natuurlijk bombastisch. In Black Flag daarentegen wordt het verhaal wel degelijk kundig uit de doeken gedaan, en de AC connectie is er nog wel, maar het is allemaal gewoon veel minder episch en minder zwaarwegend dan voorheen.

Assassin's Creed IV

MULTIPLAYER

Ook Black Flag kent wederom een uitgebreide multiplayer modus, al vraag ik me steeds weer af hoeveel mensen dit daadwerkelijk (lang) gaan spelen. AC is voor velen nog steeds en vooral een singleplayer avontuur maar het spreekt voor Ubisoft dat ze er iedere keer zoveel tijd en moeite insteken. Toch voelt de multiplayer redelijk hetzelfde als bij zijn voorgangers met als grootste vernieuwing dat je nu zelf je eigen modi kunt ontwerpen. Het betreft hier geen level editior maar met behulp van de maps, personages, wapens en vaardigheden mag je ieder denkbaar speltype verzinnen. Zo is daar bijvoorbeeld Wanted Mode waarbij acht spelers in een map worden gedropt en iedereen een target krijgt toegewezen. Op zich niets nieuws onder de zon ware het niet dat je deze keer alleen met een pistool je doelwit kunt doden. Bij het neerschieten van je target verraadt je jezelf voor eventuele belagers die het op jou hebben gemunt. Het alleen-doden-met-een-pistool idee kwam voort uit de Gamelab filosofie. Maar nogmaals, ieder denkbaar speeltype is mogelijk. Je kunt de timer zelf instellen, het type wapens bepalen, het puntenaantal dat je voor een normale of een speciale kill krijgt, de grootte van de multiplier (een rennend target ombrengen geeft een bonus) en ga zo maar door. Hier zijn de meest trouwen AC-fans weken mee zoet.

Assassin's Creed IV: Black Flag

Ondanks wat kleine minpunten heb ik me dagen vermaakt door onder de Zwarte Vlag te varen. Dit is misschien niet de beste AC game maar wel een van de beste sandbox games van dit najaar. En sowieso de aller-coolste piratengame OOIT gemaakt.