Army of Two: The Devil's Cartel Co-PU-latie 

Army of Two: The Devil's Cartel Co-PU-latie 2013-04-24T12:13:15
Het derde deel van Army of Two moest volgens de makers serieuzer worden en nog meer de nadruk leggen op het spel als puur co-op knalfestijn. Tacticus Jan en Rambo JJ gingen de game samen testen in de vorm van een Co-PU-latie. Inderdaad, dat klinkt net zo ongemakkelijk als het in de praktijk was...

Nou Jan, of we dus even samen de nieuwe Army of Two in co-op willen checken. Ik zal je eerlijk zeggen, ik ga nog liever kaasfonduen met mijn schoonfamilie. Waarom zou ik in hemelsnaam een game sámen willen spelen? En co-op in een shooter? Dan ga jij dus kills maken die ik had willen scoren? Of dat ik je rugdekking moet geven terwijl jij de blitse bink uithangt en een paar voltreffers plaatst?

Maar goed, de baas wil het, dus daar gaan we dan. Als ik maar wel die grotere gast van de twee mag zijn, wie weet dat ik dan voorop mag lopen en jij er achteraan...

 

Kijk, we moeten een tactisch strijdplan opzetten waarbij we elkaar ondersteunen en aanvullen. Pak jij de onderste verdiepingen dan ga ik bovenlangs, ga jij rechts, ga ik links. Zit jij vastgepind, dan flank ik ze en...
 


Jan, ik ken maar één route en dat is recht vooruit. Echte mannen flanken niet. En waarom zou ik ook in dit spel? Je krijgt punten voor elke kill en ik wil die ranglijsten domineren. Dus elke kill die jij maakt, is er eentje minder voor mij, met je geflank..


He, wacht nou effe. Niet te snel! Hé, niet al die gasten neerschieten, laat wat voor mij over. Niet zo hebberig. En mag het iets rustiger? Hier is nog een kistje met munitie waar misschien wat bruikbaars in zit. JJ? JJ?! Hé, baklap! Die dwaas rent de hele tijd uit beeld!


Gaan ze in deze game ook alweer dat sneue RPG-principe van kistjes zoeken gebruiken? Heb je een echte soldaat wel eens een kist zien zoeken? Ja, alleen 's ochtends bij het aankleden als hij zijn kisten zoekt. Er is maar een RPG die er toe doet en dat is de Rocket Propelled Grenade.

 

Overkill

Jan: luister, als we niet samenwerken krijgen we ook die Overkill meter niet gevuld. Door samen vijanden neer te schieten, of door samen coole kills te maken, vult die zich en als ie vol is, kunnen we pas echt mayhem veroorzaken. Dan zijn we tijdelijk supersterk en kun je ledematen van rompen schieten. Dat moet jou toch aanspreken? 

JJ: Nog zoiets, een gezamenlijke meter. De enige gezamenlijke meter die werkt, is die voor de elektriciteit in een studentenhuis. Die Overkill-shit is cool, maar wie heeft hem nu verdiend? Voelt voor mij als vleesgeworden ego-man, toch een beetje als dat ik met Barca meevoetbal en na afloop ga roepen, dat we best lekker gebald hebben...

En zeg nu zelf, heb je mijn hulp nodig? De tegenstand is nu niet echt je van het. Patty Brard knalt zich hier ook nog wel doorheen...

Jan: Dat komt ook omdat zowat alles explosief is. Hoeveel op te blazen helikopters, gasinstallaties, tonnetjes ontvlambare vloeistof en benzinedepots kun je bij elkaar in een level stoppen? 

JJ: Wat mij betreft niet genoeg. Dan heb ik jou ook niet nodig.

Jan: Luister, Je hebt mij wel nodig! Nog even over dat Overkill systeem. Als we gebroederlijk tegelijkertijd onze Overkill activeren, komen we in een soort God mode met een oneindige hoeveelheid kogels. Daarmee scoren we veel meer punten. Meer punten is meer cash en met meer cash upgraden we ons wapenarsenaal, en unlocken we nieuwe wapens. En als je nu nog één keer zegt dat je me niet nodig hebt, doe ik gewoon die deur niet open die we samen open MOETEN doen!

JJ: (grom)

 

Bromance

JJ: Wat is er eigenlijk gebeurd met het met de ruggen tegen elkaar sprayen? Of was dat veel Gordon? Is EA homofoob geworden?

Jan: Tja. EA Visceral Montreal wilde het bromance-gehalte downtunen: dat is jammer want dat betekent geen handshakes en boks-boks meer als je in een lift staat te wachten naar het volgende level. Ik vond dat eigenlijk best lachen.

JJ: Dus ze hebben het figuurlijke gay-gedeelte (wat ik erg gezocht vond overigens) eruit gehaald en de game gewoon maar letterlijk gay gemaakt. Want ik vind samenwerken al ruk en als je er eigenlijk niet echt voor beloond wordt helemaal. Want in de ranking na elk level vind ik onze samenwerking ook niet terug en krijg je gewoon je eigen punten te zien. 

Jan: Wat pas echt ruk is, is dat de game geen online drop-in, drop out systeem kent. Ja, drop-outen kan, maar als ik jouw game wil joinen, moet jij mij eerst accepteren en vervolgens moeten we helemaal aan het begin van een hoofdstuk starten. In welk jaar leven we? 2008?

JJ: Bijkomend voordeel voor mij; ik kan jou dus ook gewoon niet accepteren, hèhè.

Spanje

Jan: Een ding zal je wel kunnen waarderen: de Frostbite 2 engine zorgt voor lekker veel vette destructie. 

JJ: Ja, als ik het in mijn eentje kapot kan maken wel. Maar jij als coöperatief ingesteld mens… Is dit nu een game die echt maakt dat je wil samenwerken of is het een beetje als zoenen op vakantie met die vage chick uit Spanje? Onder het motto, je bent er nu eenmaal, laten we het dan maar doen. 

Jan : Ik ga nooit naar Spanje op vakantie.

JJ: Naar Griekenland dan? Zelfde verhaal.

Jan: Ook niet. Maar we dwalen af. Bottom-line: jij speelt deze game dus liever alleen met een computergast naast je? Jij prefereert voorgeprogrammeerd gedrag boven een Rambo homie van vlees en bloed? En als dat dan zo is, wat vind je dan van deze game als third-person shooter? Het is zo plat als een dubbeltje maar ik kan niet zeggen dat ik me er niet mee heb vermaakt. 

JJ: Om Ed's woorden te gebruiken: 'ik heb niks tegen zo plat als een dubbeltje'. Op zijn tijd een frikandel is heerlijk. Maar dan moet het wel een goede frikandel zijn en deze is lauwwarm en zonder al te veel smaak. Het spel is ook te makkelijk en eenzijdig. Niet echt tof dus. Maar dan nog speel ik liever alleen met zo'n kunstmatige gast als met een echt mensch. Want dan hoef ik me niet schuldig te voelen als ik me niks van hun gezwam aantrek.

Jan: Typisch.

JJ: Huh?

Jan: Ik vind eigenlijk dat je al twee pagina’s lang aan het zwammen bent…

JJ: (Xbox live Disconnected – restart game) 

 

Conclusie 

SCORE: 65
Een lauw-warme frikandel zonder al te veel smaak.
Een lauw-warme frikandel zonder al te veel smaak.

REACTIES (13) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord