Anno 2205 - Review

Anno 2205 - Review 2015-11-05T11:41:47
Hé, wat zien we daar tussen alle grote games dit najaar? Zou het? Is er echt een nieuwe Anno verschenen?! Bij de aankondiging van Anno 2205 ging menig strategisch hart sneller kloppen en we stuurden Sven naar de Maan om uit te zoeken of dat terecht is geweest.

Nee, even geen historische setting meer voor Anno, vier jaar na Anno 2070 gaat ontwikkelaar Blue Byte gewoon opnieuw de toekomst in, met dit keer als grote trekpleister die grote grijswitte bol aan de hemel. Het jaar is 2205 (heus?) en de energiecrisis op aarde begint behoorlijk de spreekwoordelijke pan uit te rijzen. De oplossing: met z’n allen naar de maan, op zoek naar alternatieve energiebronnen! Jij bent één van de vele bedrijven die mee mag doen aan het Lunar Licensing Program, om de maan te koloniseren en de toekomst van de mensheid op aarde veilig te stellen.

Anno 2205 staat dus helemaal in het teken van het opbouwen van een succesvol ruimtevaartprogramma. Hiervoor zul je zeldzame grondstoffen vanaf de ijskoude Noordpool moeten halen, wat zorgt voor heel andere resources en uitdagingen dan in het gematigde klimaat van je thuisbasis. Om nog maar te zwijgen over de ronduit vijandige omgeving in de kraters van de Maan. Klinkt als een geslaagd idee voor een nieuwe Anno? Dat is het absoluut, al is de uitwerking niet helemaal zonder haken en ogen.

Als een geoliede machine

Voor wie nog nooit een Anno gespeeld heeft, maar dat nu wel overweegt, is het handig om te weten waarom dit type game zo lekker speelt. En voor wie wel bekend is met de serie; waarom Anno 2205 nog steeds even verslavend is als je gewend bent. Anno is een city builder met real-time strategy elementen, waarbij alles draait om resources. Met een basispakket aan grondstoffen bouw je de eerste huizen voor je inwoners. Deze inwoners werken voor je, betalen belasting en hebben behoefte aan bepaalde goederen. Wanneer je door middel van landbouw en fabrieken voldoende van deze goederen kunt leveren, kun je je inwoners telkens upgraden naar een hogere klasse, waarmee je nieuwe gebouwen vrijspeelt, waarmee je weer nieuwe soorten goederen kunt maken, om de volgende generatie inwoners te verwelkomen en op te werken naar de volgende klasse, enzovoort, enzovoort. Het is een meesterlijke formule die ervoor zorgt dat je altijd verder wil spelen, omdat je met het levelen van je inwoners telkens een nieuw doel hebt om naartoe te bouwen.

Veel meer dan in typische stadssimulators als SimCity of Cities Skylines, gaat het in Anno om het draaiende houden van een complexe industrie. Dat daar aan het einde van de dag een indrukwekkende metropool uit voortkomt is mooi meegenomen, maar waar het echt om gaat is het van de grond af opbouwen van soepel draaiende productieketens. Klinkt droog, maar voor je het weet loopt je stadje als een goed geoliede machine en ben je hooked. Dat overkomt je in Anno 2205 trouwens nog sneller dan in voorgaande delen, want de gameplay is op verschillende gebieden extra gestroomlijnd en toegankelijker gemaakt.

Het roer is om

Hoewel Anno 2070 voor het eerst de toekomst in ging, is het verschil tussen Anno 2205 en Anno 2070 eigenlijk nog veel groter dan tussen Anno 2070 en Anno 1404. De gameplay is enorm op de schop gegaan en dat is erg verfrissend. Terwijl de Anno-veteraan meteen uit de voeten kan met het bouwen, zul je toch al snel merken hoe radicaal anders deze game in elkaar steekt. Het eerste dat opvalt is dat je niet meer speelt in één grote map met kleine eilandjes, maar dat er meerdere één-persoons maps zijn die parallel aan elkaar draaien. Erg vergelijkbaar met de sectors uit de laatste SimCity, maar dan zonder chronisch ruimtegebrek zeg maar. Deze maps zijn toegankelijk vanuit de overkoepelende strategy map, waar je ook alle transportroutes uitstippelt. Transporteren en handelen gebeurt niet meer door middel van scheepjes die je van eiland naar eiland moest sturen; alles is geautomatiseerd via je Space Port. Sowieso ligt de nadruk nu een stuk minder op scheepvaart en hoef je nooit meer te klooien met het laden en lossen van goederen. Het enige bootje dat je hebt is je command ship en je hoeft je stad nooit te verdedigen tegen vijanden.

Het bouwen zelf is stukken gestroomlijnder en flexibeler, nu je gebouwen naar hartelust kunt verplaatsen (hallelujah!), ze kunt uitbreiden met speciale modules en je niet langer vastzit aan de radius van een pakhuis of markt. Geniaal is hoe je groene thuisbasis, de Noordpool en de Maan van elkaar verschillen in de manier waarop je te werk zal moeten gaan. Zo hebben je inwoners op de Noordpool warmte nodig en dus dien je de huizen dicht rondom fabrieken te plaatsen. Op de Maan fungeren de enorme meteorietenkraters als eilanden om in te bouwen en is het hogergelegen gebied er omheen gelijk aan de zee op aarde. In plaats van schepen, rijden daar natuurlijk maanvoertuigen rond. Die waardevolle grondstoffen liggen niet bepaald voor het oprapen, bouwen op de Maan is namelijk pleuris duur. Bovendien moet je al je gebouwen beschermen tegen straling en meteorenregens, door middel van energy shields. Je moet er wat voor over hebben.

Alles in balans

Een andere fundamentele verandering heeft alles te maken met het belangrijkste onderdeel van Anno: het managen van je resources. Anno 2205 introduceert het balance-systeem, waarbij goederen niet meer in real-time worden geproduceerd en handmatig naar je pakhuizen gebracht, maar veel directer aan je voorraad worden toegevoegd. Bij elk product kun je nu precies zien hoeveel er per minuut van gemaakt wordt, hoeveel er van gebruikt wordt en hoeveel je overhoudt. Energie, werknemers en logistiek zijn de drie hoofd-resources waar alle fabrieken op werken en die tellen samen op naar een overkoepelende balans, die je altijd in de plus moet houden om geen verlies te draaien. Al met al een heel effectief en diepgaand systeem, dat helpt om de game overzichtelijk te houden, terwijl je je steden laat groeien.

Wat heel erg helpt om je balans positief te houden is dat gebouwen efficiënter te maken zijn, door middel van de modules die ik eerder noemde. Elke fabriek is zeer effectief uit te breiden met een beperkt aantal speciale modules van vier verschillende types: een die de productie verhoogt, een om het benodigde aantal arbeiders te beperken, een die het energieverbruik verlaagt en een die de transportkosten verlaagt. Hier komt echter ook meteen het grootste probleem dat ik heb met Anno 2205: deze modules worden gemaakt met bepaalde speciale grondstoffen, die je helaas niet zelf kunt fabriceren. Deze kun je verdienen door je corporation-level te verhogen met meer inwoners, of door best wel saaie quests uit te voeren met je command ship. Deze quests bestaan meestal uit simpele haal en breng opdrachten, die dankzij een gebrek aan variatie mij heel snel begonnen te vervelen. Gelukkig is er ook nog een derde manier om deze zeldzame stoffen als grafeen, iridium en petrochemicals te vergaren: oorlog!

Zeeslag

Nou ja, zo gelukkig is dat niet per se, want wie Anno graag speelde om de real-time strategy combat, komt in Anno 2205 bedrogen uit. Vechten is in deze game helemaal optioneel gemaakt en je zult er nooit mee te maken krijgen bij je steden. Als je toch in de mood bent om te knokken, kun je daarvoor op speciale missies in de zogenaamde crisis sectors. Hierbij moet je op een aparte map, met een kleine vloot een hele hoop vijanden tot zinken brengen en wat gebouwtjes kapot schieten. Dit werkt opzich goed, maar het blijft wel erg oppervlakkig met ook hier erg weinig variatie. Het voelt daardoor een beetje als slap aanhangsel, dat niet bij de rest van de game hoort. En toch bleef ik deze missies met tegenzin spelen, omdat ik anders het gevoel had een enorme hoeveelheid resources mis te lopen. Bovendien zeuren verschillende NPC’s voortdurend aan je kop zolang je ze niet helpt in hun oh zo belangrijke strijd tegen een of andere terroristische organisatie die niet wil dat we de maan koloniseren. Aanstellers.

Wat online functies betreft is Anno 2205 ook erg beperkt. Lekker samen bouwen in dezelfde map is er niet meer bij, want er zit geen multiplayer mode in de game. Wel is er een online World Market, waar je goederen kunt kopen en verkopen en waarbij de marktprijs afhankelijk is van alle andere spelers die online handelen.

Eye candy deluxe

Dankzij de nieuwe engine ziet Anno 2205 er waanzinnig goed uit, met strakke lichteffecten en lekker veel detail, zoals je verwacht van een moderne city builder. De wereld schittert en glimt als nooit tevoren en ook in dit deel kun je weer ver inzoomen, om je stad van heel dichtbij te bekijken. Alles leeft en beweegt, van de inwoners en vliegende auto’s in de straten, tot de meest minuscule animaties in draaiende fabrieken. Ik kan er uren naar blijven staren! Wat daar wel een beetje aan afdoet, is dat er van de woningcomplexen maar weinig verschillende modellen zijn. Wat ook niet helpt is dat je nogsteeds alleen maar rechte wegen kunt aanleggen. Nu past zo’n eenheidsworst natuurlijk helemaal bij die pure planeconomie waar Anno bekend om staat, maar met iets meer variatie had je veel meer voldoening kunnen halen uit het bouwen van echt een mooie stad, in plaats van vooral een efficiënte.

Elk gebied heeft een unieke look en feel, met dynamische weerseffecten op aarde en een realistisch vormgegeven maanlandschap, zoals je dat nog nooit gezien hebt in games. De nieuwe Anno heeft nu voor het eerst ook een dynamische dag-/nacht cyclus, die standaard uit staat. Merkwaardig genoeg is hier geen knop voor in de interface, maar zit deze optie verstopt onder de F11-knop op je toetsenbord. Waarom is mij een raadsel, want met de dag-/nacht cyclus ingeschakeld komt de strak vormgegeven wereld nog veel beter tot zijn recht, vooral op de ijskoude vlaktes van de Noordpool.

Hoe dan ook, Blue Byte heeft met Anno 2205 een stukje eye candy neergezet waar je U tegen zegt. De graphics eisen echter duidelijk hun tol van je machine, want de game kon op sommige momenten de framerate moeilijk stabiel houden. Ik speelde op de redactie-PC, met de settings op ultra (hoe anders?), en hoewel dat over het algemeen soepel draaide, haperde hij toch behoorlijk bij het scrollen over grotere afstanden. Ook zakte de framerate op de maan een keer helemaal in, wat na een snelle reboot gelukkig verholpen was. Het zal per systeem verschillen en misschien was ik iets te enthousiast met de instellingen, maar het zou fijn zijn als de performance met patches nog iets kan worden bijgeschaafd.

SCORE: 82
Blue Byte gooit hun city builder-formule met Anno 2205 opnieuw over een heel andere boeg en dat pakt over het algemeen erg goed uit. De game oogt fantastisch, speelt als een trein en voelt toegankelijker voor nieuwe spelers. De reis naar maan is uitdagend en erg origineel, maar die vreemde optionele combat, daar had wel wat meer diepgang in mogen zitten.