Angry Birds Star Wars Review

Angry Birds Star Wars Review 2012-12-19T15:17:13
Twee van de meest commerciële franchises ooit knallen spectaculair tegen elkaar aan met Angry Birds Star Wars! PeterKoelewijn greep de melkkoeien eens stevig bij de tepels om hun warme vocht te proeven. Mmmmmmmmm.

Ik hou van Star Wars, en Angry Birds heeft ook zijn charme. Genoot onlangs nog zeer van Bad Piggies, maar toen de samenwerking tussen beide franchises werd aangekondigd, was ik eerst sceptisch. Mijn innerlijke Star Wars fanboy is allang murw geslagen door de Death Star koekjestrommels en Jar Jar Binks dildo’s, maar voor de boze vogels zie ik nog genoeg potentie om te groeien. Helaas, zelfs met de euforie dat Disney nieuwe (ongetwijfeld superieure) Star Wars films gaat maken, laat deze nieuwe versie me met een cynisch gevoel achter. Laat ik de ziekte maar bij z’n naam noemen: de Angry Birds-vermoeidheid heeft eindelijk toegeslagen!

Star Wars

Here we go again

Angry Birds Star Wars geeft je toegang tot drie verschillende werelden met een indrukwekkend aantal levels. De eerste twee zijn Tatooine en de Death Star, terwijl de derde bonuslevels zijn met C-3PO en R2-D2. Waarom Rovio deze vogels apart houdt weet ik niet, maar C3PO kan ontploffen en R2D2 geeft een stroomschok, waardoor hun levels origineel en lekker pittig zijn. Je moet alleen wel genoeg sterren verzamelen in de normale levels, en daar valt de originaliteit niet altijd te vinden.

Review

De levels volgen min of meer het verhaal van A New Hope. De rode vogel is Luke Skywalker en kan na de eerste paar levels met een lightsaber rondzwaaien. Extra vet is dat je de rode laserstralen van de stormtrooper varkens ook kan terugkaatsen, net als in de nieuwe films en games. De Obi-Wan Kenobi vogel kan z’n force power gebruiken om brokstukken in een bepaalde richting te sturen, maar m’n absolute favoriet is de gele Han Solo bird. Deze smokkelaar kan drie lasterstralen afvuren die tegen metaal terugketsen. Met name in de latere levels zal je verdomd kunstige schietmanoeuvres moeten uithalen.

Review

I’ve got a bad feeling about this

Het zijn kleine power-ups die niettemin de vertrouwde formule fris houden. Na het voltooien van de Tatooine levels, keek ik dan ook uit naar de Death Star. En toen werden Chewbacca en de blauwe X-wing vogel geïntroduceerd… met precies dezelfde fucking krachten als voorheen. Je schiet ongetwijfeld in de lach, de eerste keer dat die grote haarbal een wookiekreet uitslaat bij lancering, maar veel meer valt er ook niet te zeggen over de resterende Star Wars-levels. Ja, de achtergronden zijn mooi getekend. Wooptiedoo, hoe veel ziljoenen verdient Rovio onderhand aan Angry Birds? Die krengen hebben zelfs hun eigen creditkaart! Ondanks dat de developer de moeilijkheidsgraad flink omhoog stuwt, zijn de Death Star levels niet meer dan een herhaling van zetten, vooral van Angry Birds Space.

Review

You will pay the price for your lack of vision

Deze Star Wars-versie verliest dus veel sneller stoom dan de vorige Angry Birds, wat erg jammer is want de serie heeft de schijn al tegen. Zelfs de grootste fan moet toegeven dat Rovio nieuwe deeltjes bij de vleet maakt, maar dat kon tot nog toe goedgepraat worden vanwege de constante stroom aan frisse toevoegingen. De enige innovatie die Angry Birds Star Wars verder kent, is de manier hoe het de content uitsmeert. De droidlevels zijn moeilijk te unlocken, de Hoth levels zijn binnenkort beschikbaar en je moet extra dokken om de Dagobah levels van Yoda te spelen. Ongetwijfeld is er ook al een marketingplan voor Return of the Jedi door de Finnen bedacht. Weet je, ik denk dat ik maar even een pauze neem van Angry Birds. Wellicht volgt Rovio mijn voorbeeld… of beter, stoppen ze al dat geld niet in hun 17e jacht maar in een Triple A game die (iPad en iPhone-)gamers echt wegblaast.

SCORE: 70
Angry Birds Star Wars is nog steeds een zeer solide game om te spelen, maar de hoeveelheid nieuwe content en vogels is flink teruggeschroefd. Daardoor irriteerde ik me veel sneller aan de generieke levels en het hoge trial & error gehalte van de gameplay. Ik hou van Star Wars, maar niet zoveel dat ik de laksheid van Rovio tolereer.