Alita: Battle Angel - De Cyberpunk 2077 onder de films?

Alita: Battle Angel – Filmreview 2019-02-14T17:18:36
Wouter heeft voor jullie gecheckt of Alita: Battle Angel een moderne The Fifth Element is of meer een slap Hollywood-aftreksel van een anime à la Ghost in the Shell.

Als je een ware anime-kenner bent die ook nog eens de Japanse taal meestert, dan ken je Alita waarschijnlijk als Gally uit een manga genaamd Gunnm. Maar zo diep in de materie zit ik zelf niet wat betreft Battle Angel Alita, ik weet meer over Alita: Battle Angel en de mensen die deze film gemaakt hebben. Zo is Robert Rodriquez de regisseur, een patser wiens creaties ik een beetje beschouw als de Platinum-games van de filmwereld: ik snap ergens wel waarom zoveel mensen ermee weglopen, maar ik heb er zelf echt geen fuck mee. Ik haalde m’n schouders op bij El mariachi en Desperado, veerde even op uit m’n stoel bij From Dusk Till Dawn en Sin City, maar gaapte daarna m’n kaak uit de kom bij Once Upon a Time in Mexico, Machete en Sin City: A Dame to Kill for. Dit keer gaat hij echter niet voor de stoere macho-actie, maar laat hij wat girl power zien! Met een script van onder anderen James Cameron,het -als je het mij vraagt- geniale brein achter films zoals Terminator (2), Aliens, Avatar en Titanic, moet hij toch wel een fantastische film weten te maken?

Alita met haar enorme wimpers

Alita wordt gespeeld door Rosa Salazar, een nog vrij onbekende actrice, die in plaats van een flinke laag poeder helemaal bedekt is door CGI. Daardoor krijgt ze daadwerkelijk enórme ogen, iets dat bijzonder ontwapenend werkt, en een lichaam gemaakt van wat lijkt op porselein. Ze heeft deze opvallende look niet voor niets, want Alita is een cyborg die onder handen is genomen door Ido, een in augmentations gespecialiseerde dokter die haar op een vuilnisbelt heeft gevonden. Hoe dit precies gebeurt, de manier waarop de relatie tussen de twee zich ontwikkeld, hoe de wereld waarin ze leven wordt opgebouwd en de manier waarop Alita daarmee in contact komt, dat is eigenlijk het beste van de film. En dan heb ik het over de eerste drie kwartier, als Alita: Battle Angel lekker de tijd neemt voor dingen en nog niet in overdrive gaat. Deze verhoging in snelheid begint namelijk vanaf het moment dat Alita in een café vol premiejagers belandt en er een heleboel shit achter elkaar aan geïntroduceerd wordt om het spektakel op te voeren terwijl de film met een rotgang naar de tweede akte toe dendert.

Alita: Battle Angel 1

Maak kennis met Alita’s scifi wereld

Alita: Battle Angel zit vol met intrigerende (scifi-)elementen, die allemaal een beetje expositie nodig hebben: het speelt zich af in de toekomstige stad genaamd Iron City, dat in de schaduw ligt van een soort enorme UFO genaamd Zalem, waar de 1% rijke modderfokkers wonen. Mensen in de wereld van Alita zijn veelal flink augmented, dus ‘gezegend’ met protheses, iets dat me vooral deed denken aan Cyberpunk 2077 of Deus Ex. Dan is er nog Motorball, een gewelddadige sport dat een soort roller derby is gemixt met Robot Wars/BattleBots, onder leiding van is-hij-evil-of-niet Vector (Mahershala Ali) en ze-is-sowieso-niet-evil-maar-wat-is-ze-wel Chiren (gespeeld door de altijd amazing Jennifer Connelly). Dit illustere koppel heeft iets te maken met een monsterlijke cyborg genaamd Grewishka, die duidelijk een bad guy is, hoewel het nog lang onduidelijk blijft wie nou eigenlijk de grote bedreiging is in Alita: Battle Angel. Sowieso is het bijna twee van de drie akten vrij onduidelijk wat deze film nou precies van plan is en waar het naar toe gaat. Dat is in veel gevallen natuurlijk helemaal niet erg, maar dit is een dure blockbuster voor de massa en mensen verwachten iets overzichtelijks van zo’n film, niet waar? Bovendien ontbreekt het door deze vaagheid ook wat aan spanning, iets wat ook komt omdat Alita op een gegeven moment zo goed als onverslaanbaar is. Alita Sue.

Jennifer Connelly LOVE

Battle: Angel Alita - Mooie CGI is niet lelijk

Alita: Battle Angel wist me toch redelijk te boeien, wat vooral komt door regelmatig belachelijk mooie visuals. Iron City ziet er fantastisch futuristisch uit, bijna utopisch mooi, ware het niet dat er zoveel geweld in woedt. De augmented mensen zijn fantastisch geanimeerd, niet alleen simpelweg lui met ijzeren armen (hoewel dat er ook veel zijn), met als hoogtepunten de premiejager Zapan en badass bitch Nyssiana. De actie is vaak verbluffend, ook al bestaat het vaak voor de volle 100% uit CGI, en Alita die als een perfecte vechtmachine te werk gaat is indrukwekkend, ook als ze losgaat in de arena van Motorball. Toch, een visueel feestje is leuk, maar Alita: Battle Angel is niet het soort film dat nieuwe standaarden gaat zetten of, als ik er over vijf jaar nog een keertje over nadenk, warme gevoelens zal oproepen. Behalve die grote ogen misschien…

Alita: Battle Angel Zapan

SCORE: 65
Een aardige scifi-film met verbluffende effecten en een prachtige hoofdrolspeelster die je weg kan blazen met een klap van haar wimpers. Helaas is het plot een beetje kinderlijk en is er weinig spanning, dus is dit niet een blockbuster waar je vijf keer een kaartje voor koopt.