Zin in 2015: Tom Clancy's The Division 

Zin in 2015: Tom Clancy's The Division 2014-12-23T11:31:17
2015 wordt een topjaar en wij hebben er zin an! Zo veel zin dat we de hele PU.nl crew hebben gevraagd om hun meest geanticipeerde game van 2015 te beschrijven. Tijdens de feestdagen lees je elke dag twee van die lappen tekst, met vandaag The Witcher 3 en The Division.

Zijn we na al die WoW-jaren eindelijk aanbeland op het punt waarop MMO’s de volgende stap maken en het genre zo vernieuwd en verfrist wordt, dat het aantrekkelijk wordt voor de mainstream?  

The Division

 

Destiny 2.0

Ik ben in ieder geval erg blij met Destiny en de manier waarop het een nieuwe groep gamers naar een genre heeft gelokt waar ze voor hun gevoel niet thuis horen. Ondanks dat Destiny een paar (flinke) steken laat vallen, heb ik er vertrouwen in dat het wel de impuls is, die ervoor gaat zorgen dat The Division massaal omarmd gaat worden. 

Want met The Division durft Ubisoft ook het MMO-genre aan te pakken (laten we The Crew maar even heel snel vergeten, kom op zeg) om er iets mee te doen wat interessant is voor een grote groep gamers. Een third-person shooter MMO RPG die zich afspeelt in een New York dat door een virus verscheurd is. Het merendeel van de populatie is dood of verschrikkelijk ziek en jij moet ervoor zorgen dat de stad niet helemaal naar de klote gaat. 

The Division

 

Looten en craften

De ontwikkelaars willen weinig kwijt over het verhaal van de game, maar wat we wel weten is dat het wel de MMO-trekjes heeft die Destiny ook heeft. Zo kent de game zogenaamde Social Area's waarin je medespelers kunt ontmoeten en naar elkaar kunt buigen, wijzen, dansen of iets dat erop lijkt. De stad wordt dus opgedeeld in verschillende gebieden die je al naar gelang je levelt kunt betreden. Interessant is dat Massive de filosofie heeft dat spelers die je niet kent, geen invloed op jouw game moeten kunnen hebben. Dat zou betekenen dat je geen andere spelers tegen zult komen buiten de social area's om.  

Tijdens een presentatie op de E3 lieten de makers al doorschemeren dat het waarschijnlijk afhankelijk is van je gear in welke gebieden je wel of niet kunt komen. Sommige gebieden in New York hebben namelijk een hogere besmettingsgraad dan anderen en vereisen betere gear om er niet meteen het loodje te leggen, zoals gasmaskers, laarzen en handschoenen. Loot is dus een erg belangrijk onderdeel van de game, maar ondanks dat de game nogal een survival-sfeertje heeft, benadrukt Ubisoft Massive dat het zeker niet te hardcore wordt doorgevoerd. Crafting is ook een onderdeel van de gameplay, maar om het niet te gek te maken, zal dat niet te veel tijd kosten. 

De wereld van The Division ziet er fantastisch uit en er bestaat geen twijfel over dat de Snowdrop Engine een lust voor het oog is. Als Ubisoft werkelijk leert van de fouten die Bungie heeft gemaakt in Destiny, verwacht ik dat dit een waanzinnige hit worden in 2015. De vraag is alleen of deze game er in 2015 wel gaat komen, want volgens een anonieme bron binnen Massive, is de studio tot mei 2014 alleen nog maar bezig geweest met de wereld en de engine en was het ontwikkelen van de daadwerkelijke game tot dan toe nog amper begonnen... 

REACTIES (35) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord