Zin in 2015: No Man's Sky 

Zin in 2015: No Man's Sky 2014-12-30T13:32:53
2015 wordt een topjaar en wij hebben er zin an! Zo veel zin dat we de hele PU.nl crew hebben gevraagd om hun meest geanticipeerde game van 2015 te beschrijven. Tijdens de feestdagen lees je elke dag twee van die lappen tekst, met vandaag No Man's Sky en The Legend of Zelda.

Ik ben geen hardcore gamer. Als ik met vrienden competitief een game ga spelen, welke dan ook, dan is de kans zeer groot dat ik bijna alle potjes verlies. Mario Smash Football op de GameCube is misschien de énige uitzondering. Bij online games is dat hetzelfde verhaal. Online games zijn voor mij alléén leuk om met een aantal maten te klooien via Skype, met games als League of Legends, Speedrunners en Diablo III. Samen lachen om mijn casualness. Maar zodra er geen van die gasten online aanwezig is, denk ik er niet eens over na om dat soort games ook maar op te starten.

No Man's Sky


Avontuur

Sterker nog, elke multiplayer-mode laat ik liever links liggen. Bij The Last of Us en Uncharted heb ik de multiplayer nooit opgestart, en zelfs Battlefield 3 heb ik alleen gespeeld om de singleplayer campaign. In Watch_Dogs heb ik de online functies uitgezet omdat ik het háát als een willekeurig internetpersoon mijn exploratieproces komt verstoren. Want dat is wat een game voor mij is. Een avontuur, een ontdekkingsreis. Het liefst laat ik mij overweldigen door epische, fictieve werelden zoals in Skyrim, Ni No Kuni en Xenoblade Chronicles, zonder door ook maar iets of iemand gestoord te worden. Werelden waarin je geen verplichtingen hebt, met mogelijkheden die ruim buiten onze realiteit treden.

No Man's Sky

No Man's Sky gaat zo'n wereld worden. En niet zomaar een wereld, maar een geheel universum. Hoe dit in zijn werking gaat, zonder dat er allerlei hardisks of clouds vol met data moeten staan? Simpel; als jij een nieuwe planeet, astroïde, planetenstelsel of wat dan ook ontdekt, dan wordt dat ter plekke om je heen gegenereerd. Het genereren van zo'n wereld gaat geheel volgens een complexe en uitgebreide wiskundige formule, die ervoor zorgt dat alle afstanden, afmetingen, kleuren en whatnot van de omgeving geloofwaardig overkomen. Vervolgens worden jouw ontdekte gebieden opgeslagen op de server (dus niet op jouw schijf), zodat anderen dat gebied ook kunnen bezoeken.

Bovendien is het enige wat jouw machine daadwerkelijk aan het genereren is, het deel van het universum wat in jouw zicht is. Zodra een stuk gebied in jouw gezichtsveld komt, dan wordt het door je console gegenereerd, en zodra je het achter je laat zal je console dat gebied weer vergeten. Als je daar vervolgens terugkomt, haal je die informatie weer terug vanaf de server. Dit zorgt er ook nog eens voor dat je nooit last zult hebben van laadtijden, en dat de game maar rond de 5GB groot zal zijn.

No Man's Sky


Niet doelloos

No Man's Sky wordt echter niet alleen maar rondvliegen en ontdekken, zoals vele internetlurkers momenteel wel denken. De game heeft een doel; het bereiken van het middelpunt van het sterrenstelsel waarin je je bevindt. Hiervoor heb je sterke wapens, een stevig schip en een onverwoestbaar pak nodig, anders overleef je het nooit. In de game kan je dus upgrades kopen voor je wapens, schip en pak, doormiddel van in-game geldeenheid. Dit geld kan je verdienen door grondstoffen en andere zeldzaamheden te verzamelen op planeten en die vervolgens te verkopen, maar ook door bewakingsrobots of lokale politie overhoop te knallen.

Ook zit er een missie-systeem in de game, die je bijvoorbeeld een alien laat helpen om zijn goods veilig af te leveren bij buur-planeten. Bovendien bevat elke planeet zogenaamde 'points of interest', die als vraagtekentjes worden weergegeven op je kaart. Deze points of interest kunnen van alles zijn; een kamp met vijandelijke robots, zeldzame stenen om te minen, een portaal om naar een ander planetenstelsel te teleporteren, een nieuw diersoort, een val, een wapen, je kunt het zo gek niet bedenken. Voor het scannen, minen of uitroeien van zo'n point of interest krijg je uiteraard ook een reward. Genoeg om te doen, dus.

No Man's Sky

De game wordt natuurlijk niet zo 'oneindig op alle fronten' zoals sommigen denken dat hij wordt, want dat is vrij onmogelijk om te maken (in ieder geval met de hedendaagse technologie). Maar met zijn praktisch eindeloze universum, en de prachtige kleuren, flora, fauna en ruimteschepen weet ik zeker dat No Man's Sky mij genoeg uren aan avontuur gaat bieden.

REACTIES (53) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord