Zin in 2015: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain 

Zin in 2015: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain 2014-12-29T13:18:51
2015 wordt een topjaar en wij hebben er zin an! Zo veel zin dat we de hele PU.nl crew hebben gevraagd om hun meest geanticipeerde game van 2015 te beschrijven. Tijdens de feestdagen lees je elke dag twee van die lappen tekst, met vandaag Just Cause 3 en Metal Gear Solid 5.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain is naar mijn weten de eerste game die geld vroeg voor een demo. En het mooiste: Kojima en co. kwamen er nog mee weg ook! Toch, wanneer je erover nadenkt, is het eigenlijk niet eens zo heel vreemd. Konami's spionageserie behoort sinds het 8-bit tijdperk immers tot het digitale meubilair, maar is dankzij frisse verhaallijnen, krankzinnige characters en supergelikte stealthgameplay nooit in een stoffige, oude poef veranderd.

MGS 5


GOTY materiaal

In 2015 verschijnt dus The Phantom Pain - het vijfde deel uit de Solid Snake-/Big Boss-saga en, afgaand op 'voorproefje' Ground Zeroes, tevens kanshebber op op zijn minst een GOTY podiumplek; tegen Zelda en Uncharted zijn per slot van rekening geen tien Metal Gears opgewassen. Maar dat hoeft ook niet. MGS 5 zal de negens en wellicht zelfs tienen aaneenrijgen, alsook miljoenen exemplaren verkopen. De reeks is daarmee een schoolvoorbeeld voor andere - ooit grote - Japanse franchises als Final Fantasy en Sonic.


Wat is toch het geheim? Allereerst het feit dat de games hun tong ferm in de wang drukken en spelers dat waarderen. Want onder een kartonnen doos kruipen om niet ontdekt te worden? Pah, stel je eens voor wat voor stijlbreuk het zou betekenen wanneer Assassin's Creed dat zou doen. Of neem Johnny Sasaki, de - letterlijk - schijterige soldaat die vaak als easter-egg ergens zit te poepen omdat het hem allemaal teveel wordt. En anders wel de over-the-top scripts met daarin afgehakte armen, vanwaaruit DNA wordt onttrokken om de ultieme übermarinier te klonen. Yep, alleen in Metal Gear. Een verademing bij al die vaak toch wel erg serieuze en steriele westerse spellen.

MGS 5


Schaapjes tellen

Vergeet echter ook de geweldige gameplay niet, die in deel vijf gevarieerder dan ooit lijkt te worden. Ik noem de dag-/nacht- en weerscyclus, de volledig uitbouwbare thuisbasis én natuurlijk de even bizarre als handige Fulton-ballonnetjes, waarmee je items, wapen en uuuh... schapen verzamelt. Ik zweer je: de eerste keer dat je zo'n beest op het dek van Mother Base hoort blaten, is nu al één van de meest legendarische gamemomenten van 2015.

Voor de rest belooft Phantom Pain - gelukkig - niet teveel van het inmiddels bekende recept af te wijken. Maar hé, wanneer de ingrediënten zo onvoorspelbaar zijn als in Metal Gear Solid, hoeft dat van mij ook helemaal niet. Helemaal nu één en ander in een echte, open wereld plaatsvindt die liefst tweehonderd(!) maal groter is dan die van demo Ground Zeroes. Hmmm, de mogelijkheden. Let wel op: de A.I. denkt ditmaal met je mee. Schiet je bewakers bijvoorbeeld standaard neer met headshots, dan zul je zien dat ze na verloop van tijd helmen gaan dragen om zichzelf beter te beschermen. Ge-ni-aal.

MGS 5

En zo houdt Hideo Kojima ons favoriete Japanse meubelstuk ook in 2015 lekker stofvrij. Mijn bolle, door Call of Duty en Battlefield slechts ééndimensionaal gemasseerde, westerse shooterreet is er in ieder geval helemaal klaar voor om er weer lekker op neer te ploffen...

REACTIES (33) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord