World of Warcraft: Mists of Pandaria preview  

World of Warcraft: Mists of Pandaria preview 2012-09-21T11:21:19
Op 25 september komt World of Warcrafts vierde uitbreiding uit. Afgelopen kwartaal zijn 1.1 miljoen spelers gestopt met spelen waardoor het aantal subscribers daalde naar 9 miljoen. Maarten speelde de b├Ęta van Mists of Pandaria en kan je precies vertellen wat je kunt verwachten van Blizzards nieuwe wapenfeit.

Serieus Maarten? Speel je nog steeds World of Warcraft!? Die game is nu toch wel klaar?’ Ik krijg de vraag regelmatig gesteld. Bijna verontschuldigend leg ik uit dat ik WoW nog steeds met veel plezier speel. Hoewel de game flink veranderd is de afgelopen zeven jaar, blijft het me boeien. Zelfs nu de derde uitbreiding, Cataclysm, eigenlijk al ruim over zijn houdbaarheidsdatum heen is. Nu ik het tik, besef ik me dat het een unicum is, een game zo lang spelen.

Dungeon hier, raid daar

Een nieuwe uitbreiding dus. Nieuwe raids, dungeons, nieuw continentje, een nieuwe klasse, wellicht ook nog een nieuw ras? Ja hoor, het zit er allemaal in. We weten het zo langzamerhand wel, toch? Een makkelijke en bekende manier om de gameplay van dit oude beestje nog twee jaar te rekken voordat Blizzards nieuwe project gelanceerd wordt. Je zou het zo kunnen stellen, al verwacht ik dat we voorlopig niet veel gaan horen over 'Project Titan', waar in het geheim aan gewerkt wordt.

Met Mists of Pandaria laat Blizzard twee dingen zien. Ten eerste vervolgt het de weg om WoW toegankelijker te maken voor nieuwe spelers en spelers die de game op een lager pitje willen spelen. Ten tweede blijft de MMO een zeer belangrijke inkomstenbron voor de makers, en daarom wordt er verschrikkelijk veel nieuws toegevoegd. Wat zeg ik, de kern van de gameplay gaat zelfs op de schop! En dat na zeven jaar!

Nieuw talentsysteem

Het was altijd een ingewikkeld ding. Je kiest bij het maken van je personage een ras, een klasse en dan betreedt je de wereld. Als je een level stijgt, krijg je talentpunten die je dan in een soort specialisatieboom mag besteden. Dit hele element is veranderd, want wat er gebeurde is dat mensen online gingen kijken naar de perfect ingevulde talent tree. Het liet maar weinig aan toeval over. Blizzard besloot daarom dat je slechts een specialisatie hoeft te kiezen waarmee je direct de beschikking krijgt over abilities waar je voorheen veel punten aan kwijt was.

Er zijn nog wel talentpunten, maar je krijgt er maar één per vijftien levels. Voor deze punten kun je telkens één uit drie vaardigheden kiezen, maar je kunt hierin niet echt een goede of foute keuze maken. Blizzard wil zo voorkomen dat iedereen dezelfde speelstijl van elkaar kopieert. Dit is een ingrijpende verandering die het spel een stuk minder ingewikkeld maakt, maar niet minder diepgaand. Bovendien moet je echt gaan nadenken wat je nodig hebt voor welke situatie. Bij bepaalde raid bosses zul je andere keuzes maken dan als je player versus player doet.

Panda's en monks

Met het nieuwe talentensysteem ga je prachtige gebieden betreden met heel veel mooie creaties, nieuwe vijanden en verschrikkelijk veel leuke quests. Wie zegt dat WoW er gedateerd uitziet, komt bedrogen uit. Het is de mooiste verzameling gebieden die ik in mijn lange WoW-carrière gezien heb. Het is er sfeervol en gezellig. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de aandachtstrekker van de hele uitbreiding; de panda!

De uitbreiding staat echt helemaal in het teken van panda's, of pandaren, zoals ze in de game heten. Zij zijn het nieuwe ras dat voor zowel de Alliance als de Horde beschikbaar is, wat Blizzard nog niet eerder deed. Zodra je pandaren level 10 bereikt moet je kiezen bij welke factie je harige vriend zich aansluit. De hele uitbreiding ademt de oosterse cultuur uit. Denk aan gebieden met roze bloesems, regenwouden, rijstvelden, beesten die je alleen op de vlaktes van Japan tegenkomt en... monks, de nieuwe speelbare klasse. De monk kan een tank, healer of melee damagedealer worden, en gebruikt hiervoor energie, mana of chi, afhankelijk van je specialisatie.

Guild Wars 2

Hoewel er veel games zijn geweest die vooraf bestempeld werden als WoW-beater, lijkt het er op dat Guild Wars 2 echt een serieuze kans maakt. Het is dan ook de vraag of Mists of Pandaria sterk genoeg is om MMO-spelers die net begonnen zijn aan GW2, terug te krijgen naar WoW. Wat ga ik spelen? Gaat GW2 Warcrafts ass kicken? Het zijn vragen die we over een paar maanden kunnen beantwoorden. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik van alle uitbreidingen bij Mists of Pandaria het minst enthousiast ben. Het is inmiddels toch alweer de vierde uitbreiding en dat gaat zelfs een fan van het eerste uur op een gegeven moment vervelen. Misschien betekent dit wel dat ik binnenkort toch een ander antwoord ga geven als iemand vraagt of ik World of Warcraft nog speel.

 

Conclusie 

Mists of Pandaria wordt een sterke uitbreiding die het leven van een zeven jaar oude game zeker met anderhalf jaar gaat verlengen. Toch was ik bij de release van Cataclysm veel enthousiaster dan nu.
Mists of Pandaria wordt een sterke uitbreiding die het leven van een zeven jaar oude game zeker met anderhalf jaar gaat verlengen. Toch was ik bij de release van Cataclysm veel enthousiaster dan nu.

REACTIES (16) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord