Warhammer 40,000: Eternal Crusade - Preview 

Warhammer 40,000: Eternal Crusade - Preview 2016-07-06T10:09:47
Met de boodschap dat hij naar verre planeten mocht om alienrassen een kolonisatie-oorlog van jewelste te laten uitvechten, sprong Marvin met romantische ideeën over politieke discussies in het vliegtuig naar Londen. Wat volgde was een pijnlijke eerste ervaring met de PS4-versie van Warhammer 40K: Eternal Crusade, maar dat mocht de pret van gecontroleerde chaos niet drukken.

               

Een pijnlijke eerste keer

Laat me maar meteen met een metalen deur in huis vallen, want mijn eerste ervaring met Warhammer 40K: Eternal Crusade was niet iets om over naar huis te schrijven. En nee, dat komt niet door het feit dat ik op het gloednieuwe kantoor van uitgever Bandai Namco in Londen zat en continu werd afgeleid door wat hopelijk een aantrekkelijke dame in een gigantisch Space Marine-armor was – het werd een terugvlucht vol verwarring -, maar omdat de PS4-versie van de game (die in zes weken tijd geport werd) ronduit slecht draaide. In een paar uur tijd crashten de PS4 waar ik op speelde en/of de game minstens 15 keer – om nog maar te zwijgen over de framedrops en lag - en dat is geen aangename manier om verwelkomt te worden in een universum waar ik eigenlijk wel warme gevoelens bij krijg.

Games Workshop heeft een ontzettend bruut universum gecreëerd met Warhammer – vol waanzinnig ontworpen personages, facties en bijbehorende verhalen - dus een game waarin spelers op grote schaal strijden om het grondgebied van een planeet kon eigenlijk niet uitblijven. Want groot, dat moeten de veldslagen worden in Eternal Crusade: hoewel je nu niet meer dan 40 spelers in een server zult aantreffen moeten er uiteindelijk meer dan 60 mensen kunnen meevechten in deze third person shooter. De nadruk ligt echter niet op de omvang van de veldslagen, maar op de tactische combat en spelerscustomization (jetpacks!), die ik in Londen helaas niet uitgebreid heb kunnen testen door de technische problemen. Gelukkig bood ontwikkelaar Behaviour Interactive zijn excuses aan voor de PS4-problemen en kreeg ik naast een belofte dat hij in de toekomst qua prestaties meer op de PC-versie lijkt ook een code voor de Early Access op Steam. Toen begon het echt te kriebelen…

Warhammer 40K: Eternal Crusade

              

Nee, mijn – uhh, onze planeet!

In het gigantische universum dat Warhammer heet – met zijn 28 jaar aan verhalen toch wel een fllink boekwerk – zweeft een planeet genaamd Arkhona. Op deze planeet (die niet open world is maar bestaat uit enkele maps) zullen vier facties – eigenlijk vijf als je de hordes van de door AI bestuurde Tyranids meerekent – tegen elkaar strijden om een stel unieke doelen te behalen. Al deze doelen en achterliggende beweegredenen voor totale chaos worden verzorgd door Games Workshop, dat achtergrondverhalen (er zijn al een vijftiental korte verhalen te vinden) levert met behulp van onder andere auteur Graham McNeill. Het is dus niet zo dat de factie met het meeste grondgebied de winnaar van de hele game is, laat staan ‘eerste’ staat, en daarom kun je genoeg hebben aan het overheersen van bepaalde cruciale locaties of juist het neerhalen van bepaalde vijandelijke legers.

De speler zal een factie moeten kiezen – de Space Marines, Chaos Space Marines, Eldar of Orks – en aan de hand van verdiende XP zelf groeien (zonder levelsysteem!) om meer skills te krijgen en zo een eigen speelwijze te optimaliseren. Al staat het collectief natuurlijk altijd voorop, en ben je nergens zonder je teamgenootjes. Eternal Crusade zou omschreven kunnen worden als een MMO-third person shooter met een nadruk op schieten, het beuken met gigantische zwaarden en het ontwikkelen van een eigen personage met unieke speelstijl. De drie PvP-gamemodi eisen allemaal een tactisch denkvermogen van de speler en variëren van het veroveren/verdedigen van locaties op een map (domination) tot grote veldslagen met als thema bloed. 

Warhammer 40K: Eternal Crusade

           

Kolossale chaos is de beste chaos

We konden aan de slag met twee van de vijf facties, de Space Marines en Chaos Marines – de PC-versie heeft daarbovenop de majestueuze Endars met daaronder mijn favoriete 'klasse' die nagenoeg onzichtbaar wordt wanneer hij sneakt. Door het laggen en crashen van de PS4 heen betrapte ik mezelf er op toch wel plezier te hebben met de gigantische gasten van de (Chaos) Space Marines; het heeft iets episch om een spawnlocatie te selecteren op de map en met wat voelt als een kolossaal metalen lichaam richting een vuurgevecht in de verte te lopen, een plannetje bedenkend in je hoofd. De controls zijn daarnaast intuïtief en gaan heerlijk samen met de clunky lichaamsvormen en belachelijk zware wapens van deze Iron Man-rejects, het switchen tussen wapens – zoals een zaagzwaard met schild of een draagbaar kanon om van afstand schade aan te richten – verloopt daardoor erg soepel en dat levert leuke en vooral intense confrontaties op op het slagveld. En er zijn brute finishing moves!

Beland je in een team met mensen die weinig verstand van zaken hebben dan zal je ongelooflijk hard in elkaar getimmerd worden, dus het is zaak om met je teamgenoten een strijdplan af te spreken. Omdat de battles die ik heb gespeeld – max. 20 tegen 20 – nog niet illustreren hoe chaotisch de game echt kan worden (claustrofobie kan wel eens een probleem worden), valt het nog te bezien of grote veldslagen met meer mensen, tanks, andere voertuigen en andere facties lang leuk blijft – maar met een groep vrienden zal je in Eternal Crusade heel wat uren plezier hebben. Al is het alleen maar om als gebalanceerd collectief (inclusief langeafstandswapens, melee, een healer en kanonvoer) je mannetje te staan tegen een horde vijanden, of het in PvE-gevechten los te kunnen gaan tegen hordes aan smerige wezens genaamd Tyranids.

Warhammer 40K: Eternal Crusade

                   

Oorlog hoeft niet altijd lelijk te zijn

Met een universum als Warhammer in je handen is het een valkuil om als ontwikkelaar van een game het geweldige werk van voorgangers en Games Workshop na te maken. Behaviour Interactive doet dat niet en probeert een eigen sfeer neer te zetten op Arkhona, en dat siert de game. Niet alleen zijn de personages stuk voor stuk tof ontworpen, er kan er ook armor gewisseld worden en er komen cosmetische items beschikbaar om aan te schaffen met echt geld. Waaronder heroïsche skins van onmogelijk brute bad-asses, al zijn die natuurlijk met hun vlammen en poespas makkelijker te spotten op het slagveld. De omgevingen zijn redelijk divers – er komt later nog meer variatie door extra maps – en de graphics zien er op zowel PC als PS4 prima uit. Mijn PC draaide Eternal Crusade zonder moeite op 60fps (met een resolutie van 2560x1440), zelfs tijdens intense vuurgevechten, en als de PS4-versie ook maar in de buurt van die prestaties komt staat ons nog wat te wachten.

Warhammer 40,000: Eternal Crusade

             

Potentie, potentie

Het concept van een verhalende game die draait rond een oorlogsplaneet in het Warhammer-universum klinkt ontzettend fijn, maar punten A, B en C verdedigen op een map kan maar zo lang leuk blijven. Daarom valt het nog te bezien of Eternal Crusade de interessante shooter is die het probeert te zijn; of het gevoel van een oorlog op gigantische schaal – een fokking hele wereld niet te vergeten – aanwezig is, of de verschillende facties (die qua spelersaantallen enorm kunnen verschillen) in balans blijven om de oorlog interessant te houden en hoe ver de customization van personages echt gaat. Loopt de omvang van Eternal Crusade niet de spuigaten uit, blijft het geheel gebalanceerd en blijkt personage-ontwikkeling verder te gaan dan honderden variaties op eenzelfde wapen, dan zou deze game wel eens een onmisbare titel voor Warhammer-fans kunnen worden. We zullen het binnenkort meemaken, want Eternal Crusade moet in de zomer al uitkomen voor PC, Xbox One en PS4.

REACTIES (2) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord