Preview: Waarom Insomniacs Spider-Man de beste Spider-Man-game ooit wordt

Preview: Waarom Insomniacs Spider-Man de beste Spider-Man-game ooit wordt 2018-08-28T10:44:55
Als het gaat om Spider-Man-games spant filmgame Spider-Man 2 uit 2004 nog altijd de kroon. Sinds jaren staat er eindelijk weer een zeer prestigieuze ontwikkelaar aan het roer van een Spider-Man-titel, namelijk Insomniac Games. Vorige week ging gastredacteur Jacco maar liefst twee uur los in New York City en kwam hij tot de conclusie dat deze PS4-exclusieve game Spider-Man 2 waarschijnlijk van de troon gaat stoten.

Oké, laten we niet te hard van stapel lopen. Voor mijn gevoel heb ik pas het topje van Spider-Mans gigantische ijsberg gezien, maar tijdens de eerste speelsessie maakt de game een zeer goede indruk. Insomniac neemt de licentie die ze van Marvel hebben geleend uiterst serieus en pakt het universum op een verrassende wijze aan. Hieronder beschrijf ik zeven redenen waarom de oorspronkelijke Spyro-ontwikkelaar hard op weg is om de beste Spider-Man-titel ooit te maken.

Het universum

Verspreid over films, animatieseries en talloze comics bestaan er tientallen versies van de populaire superheld. Insomniac Games staat daarom voor de uitdaging iets origineels te doen met de spinnenman, en tot mijn verbazing is dat gelukt. Ten eerste krijgen veel bekende personages een twist, zoals in Telltale’s Batman-serie. Peter is bijvoorbeeld een vers afgestudeerde wetenschapper en gaat in de leer bij een wel heel bekend personage dat Spider-Man normaal gesproken wil ophangen aan zijn eigen web. De schattige versie van Mary Jane Watson is in dit universum onderzoeksjournalist bij The Daily Bugle en heeft wellicht een andere relatie met Peter dan we gewend zijn.

Spider-Man1

Het oorsprongsverhaal van Spider-Man wordt vermeden en in plaats daarvan vertelt de ontwikkelaar het verhaal van een superheld in topvorm. Peter Parker bekleedt al een tijdje het beroep van Spider-Man en begint te twijfelen aan de effectiviteit hiervan. Als wetenschapper kan hij wellicht meer betekenen voor New York City dan als destructieve held, wat een interessante kijk geeft op zijn leven. Het is knap hoe Insomniac een draai geeft aan Marvels franchise, maar toch op succesvolle wijze een vertrouwde sfeer neerzet. De details in Peters kamer, de onwijs flauwe grapjes die hij maakt (“don’t forget the hyphen between ‘Spider’ and ‘Man’ officers”) en de overtuigende slechteriken die hij ontmoet, komen rechtstreeks uit de comics.

Slingeren voelt fantastisch

Wellicht de belangrijkste reden waarom Spider-Man zo fantastisch aanvoelt, is de sensationele slingermechaniek. Kortgezegd is niets ondenkbaar en kom je zeer gauw in een flow waar je de rest van de dag niet meer uit wil komen. Slingeren is physics-based, dus moet er altijd een gebouw in de buurt zijn om met de R2-knop ingedrukt een web naartoe te schieten, en vervolgens los te laten om door de lucht te vliegen. Slingeren voelt ontzettend fijn en in weinig games voel ik me zo vrij als in Spider-Man. Hij kan over muren rennen, overal landen en zichzelf zelfs als eenn katapult afschieten en met een razende snelheid over de daken van Manhattan vliegen. Je kunt in principe oneindig slingeren, als er geen een PlayStation-medewerker bij je komt en vertelt dat de tijd op is.

Spider-Man2

Gevechten zijn vloeiend en spectaculair

Net zo vloeiend is de combat in Spider-Man. Gevechten doen erg denken aan de knokpartijen uit de Batman Arkham-games, maar dan meer gericht op ontwijken en terugslaan. Spider-Man is duidelijk leniger dan de vleermuisman, want binnen de kortste keren ram ik handlangers van Wilson Fisk via de muur in de lucht, om ze daar nog een paar klappen te geven en met Spider-Mans web mezelf naar de volgende toe te trekken. Ook kun je putdeksels, autodeuren en zelfs granaten vloeiend aan combinaties toevoegen, waardoor je wederom in feite oneindig spectaculaire gevechten kunt voeren. Nog indrukwekkender is dat er een uitgebreide skill tree is, waarmee de superheld langzaam uitgroeit tot de ultieme Spider-Man.

Spider-Man3

Talloze gadgets

Peter Parker is ook een absolute gadgetfreak en heeft een aantal trucjes om ongedeerd boeven aan de muur te plakken. Behalve zijn Spider-Sense, die kriebelt zodra hij geraakt dreigt te worden, heeft hij ook de beschikking over het iconische Insomniac-gadgetwiel. Helaas konden we alleen aan de slag met een opgevoerde webklodderschieter, maar in het menu spotten we bijvoorbeeld een trip mine om handlangers aan elkaar te plakken. Ook kun je het onwijs toffe kostuum met witte spin opwaarderen met nieuwe modificaties die bepaalde statistieken verbeteren en bijvoorbeeld meer Focus-energie leveren. Met Focus kan Spider-Man zichzelf helen en meer schade aanbrengen wanneer de meter eenmaal volledig is opgeladen.

Spider-Man4

Een volle kledingkast

Het rood-blauwe pak met witte spin is overigens lang niet Peters enige outfit. In het menu spotte ik zo’n dertig andere pakken, variërend van onwijs gave retro-ontwerpen tot futuristische kostuums die niet zouden misstaan in Cyberpunk 2077. De game doet er goed aan steeds te hinten naar de volgende twee ontwerpen, waardoor de rest een verrassing blijft. Nieuwe pakken speel je vrij door XP te verdienen en zijmissies te doen in New York voor speciale punten. Eerlijk gezegd kwam er bij deze activiteiten tot nu toe niet veel meer kijken dan inbrekende boeven aan de grond plakken, maar de gave pakken zijn een goede motivatie om lekker aan te klooien in de stad.

Spider-Man5

Manhattan leeft

New York City is overigens prachtig, waarschijnlijk de mooiste versie in een game tot nu toe. Marvels Manhattan bestaat uit negen districten, die zover ik kon ontdekken gigantisch zijn. Ook alle trekpleisters zijn aanwezig, inclusief The Empire State Building waar Spider-Man glimlachend een kiekje van maakt. Tot mijn verbazing schittert trouwens een stukje verderop de Avengers-toren, en schijnen andere Marvel-gebouwen ook een plekje te hebben in de wereld. New York zit vol met details waar de Marvel-liefhebber warm van wordt.

New York City bruist ook van het leven. Mensen kijken op als je door het park slingert en gaan zodra ze de kans hebben een gesprek aan met de superheld. Van bovenaf is alles nog mooier, zowel als de zon over de daken schijnt, als wanneer de stad prachtig verlicht is in de avond. Überhaupt heeft Insomniac zichzelf weer overtroffen op het gebied van modellen van personages en prachtige kleuren, die werkelijk van het scherm afspatten.

Spider-Man6

Peter en Mary Jane zijn speelbaar

Tot slot draait Spider-Man niet alleen om superheldenpraktijken, maar ook om het dagelijkse leven van Peter Parker en Mary Jane. Sterker nog, al vroeg in de game krijg je de controle over beide personages. Als Peter Parker los je af en toe puzzels op in een lab vol leuke details en bezoek je locaties als Aunt May’s F.E.A.S.T.-daklozenopvangcentrum. Als onderzoeksjournalist speelt MJ ook een belangrijke rol in het verhaal en moest ik door de Fisk Estate sluipen op zoek naar bewijs voor zijn dubieuze boekhouding.

Mary Jane

Het feit dat beide personages speelbaar zijn, geeft zoveel meer karakter aan het verhaal dan elke andere supheldengame. Spider-Man is ook maar een jongvolwassene die moeite heeft de rekening te betalen, ook al is hij al zeven jaar superheld. Insomniac Games weet deze menselijkheid in de eerste twee uur overtuigend neer te zetten, waarmee het voor mij de belangrijkste reden is dat Spider-Man waarschijnlijk ontzettend goed gaat worden. De superheld in mij kan niet wachten tot het 7 september is, want dan gaan we het zien.

Peter Parker