Vijf redenen om (toch) naar Battleborn uit te kijken 

Vijf redenen om (toch) naar Battleborn uit te kijken 2015-06-11T16:04:30
De hype rond Battleborn is niet zo groot, en ondanks dat het een Gearbox game is, is dat eigenlijk ook niet zo gek. Ten eerste komt de game pas ergens in de winter uit (dus dat wordt 2016), ten tweede is er super weinig over bekend. Tjeerd heeft de game een paar weken geleden in Santa Monica gespeeld en weet waarom deze game je misschien wèl gaat interesseren.

Gearbox en 2K staan voor een grote uitdaging, want de aankondiging van Battleborn heeft weinig impact gehad in gameland en dat moet rechtgetrokken worden. Tijdens mijn speelsessie in Santa Monica begreep ik eigenlijk heel goed dat we nog niet zoveel over de game hebben gehoord. Het is namelijk vrij lastig uit te leggen waarom deze game nou zo vet wordt. Toch was ik positief verrast door de game en daarom heb ik vier redenen waarom jij uit zou kunnen kijken naar deze nieuwe Gearbox titel.

   

5. Het is Gearbox

Gearbox Software is vooral bekend van Borderlands en Brothers in Arms, maar ze hebben bijvoorbeeld ook gewerkt aan Half-Life uitbreidingen en Tony Hawk 3. Het is een gerenommeerde studio die weinig misperen heeft gemaakt (laten we de beerput van Aliens: Colonial Marines maar effe dichtlaten voordat er mensen gaan huilen).

Met het maken van Battleborn zijn ze –naar eigen zeggen, dat wel- ambitieuzer bezig dan ooit en volgens de makers gaat de game ook verder en wordt hij grootser dan Borderlands. En die was al aanzienlijk groot. Borderlands is ook direct de game die het meeste invloed heeft gehad op Battleborn. Het is een shooter, het stijltje is cartoony (al is het niet cell shaded) en het draait om upgraden en knotsgekke personages. Gearbox heeft op genoeg ervaring en succes gehad in dit genre en weet dus donders goed wat werkt op dat gebied.

Ondefinieerbare dingen zitten ook in Battleborn.

   

4. Co-op!

Het beste aan Borderlands vond ik zelf de fantastische co-op, waarbij je samen het hele verhaal door kon lopen. Battleborn heeft uiteraard ook weer co-op ondersteuning en doet dat een tikje harder dan Borderlands dat deed. Je kunt in totaal met vijf man de campagne doorlopen en daarbij ligt de nadruk veel meer op teamplay dan dat in Borderlands was. Daarnaast is er ‘gewoon’ splitscreen, in single- en multiplayer. Hè, fijn.

   

3. Kleurrijke helden

Waar je het in Borderlands met 4 tot 6 personages per game moest doen, krijg je in Battleborn maar liefst 25 personages tot je beschikking. Deze figuren zijn allemaal op oorlogspad, omdat supervillain Rendain een manier heeft gevonden om sterren te vernietigen en iedereen daarmee naar de laatst bestaande ster lokt. Deze 25 helden zijn verdeeld in vijf verschillende facties en zeer afwisselend. In Santa Monica kon ik spelen met tien van deze figuren.

Dit is Phoebe, maar niet die ene van Friends.

  • Marquis is een robot butler en heeft als wapen een wandelstok-sniper en een ontplofbare uil.
  • Phoebe is een schattig Alice-achtig type en de oude baas van Marquis, ze heeft als wapen een flink stel degens.
  • Caldarius is een dikke robot met een jetpack, een machinegeweer en een kettingzaagzwaard.
  • Miko is een wandelende paddenstoel die het vooral van zijn werpmessen en helende krachten moet hebben.
  • Rath is een soort van vampier, maar niet helemaal, hij heeft de beschikking over katana’s en bijzonder gevaarlijk.
  • Boldur is een enorme dwergdude die al duizenden jaren in een bos woont en draagt een gigantische bijl en een schild.
  • Oscar Mike is een typische schietgrage militair die beschikking heeft over een assault rifle, granaten en airstrikes.
  • Orandi is het witchdoctor type, die maar liefst vier handen heeft en daaruit magische ballen kan schieten.
  • Thorn is de elf-achtige boogschutter, die watervlug is en van een afstand dodelijk met al haar pijlen, maar op close range heb je er niet zoveel aan. 
  • Montana zou zomaar de broer van Sangief kunnen zijn, moet het hebben van close combat, maar heeft ook een enorme minigun vast.

Thorn, het favoriete personage van Nathalie Embruglia

Deze gasten zien er tof uit en de kleuren spatten van je scherm als je dit zootje ongeregeld op je beeld ziet rennen en knallen.

   

2. Afwisselende gameplay

Ik speelde samen met een Belg en drie Duitsers een story-missie, waarin we de snode plannen van bad guy Redain probeerden te dwarsbomen. Ik koos voor Montana, je weet wel, de broer van Sangief, met een enorme minigun in zijn klauwen. Montana kan ontzettend veel schade opvangen, en deze tank kan zijn minigun die regelmatig oververhit raakt met een special ability afkoelen met ijs. Daarnaast heeft hij ook nog een supercharge ability, waardoor hij heel snel naar z’n tegenstander toe kan springen. Ik ging een aantal keren dood, maar dat gold zeker voor mijn teamgenoten, die als een kip zonder kop op de AI afvlogen. Er was dan ook weinig teamplay aan, en de opluchting was dan ook groot toen we uiteindelijk de baas konden verslaan.

Dit is Marquis. Hij eet graag quiche van de markt. Zogenaamde Markt-quiche.

Daarna deed ik de missie nog een keer, maar dan met Marquis de butler robot. Hij heeft een snipergun en een soort van drone-uil en als special ability een bubbel die schade doet en de tegenstander vertraagt. Het potje ging veel beter, de teambalans was beter en mensen begonnen een beetje samen te werken.

Ik startte nog maar eens een keertje, nu met Thorn, de elf-achtige pijl-en-boog chick. Ik was watervlug, sprong heen en weer, vuurde pijlenregens af en had de mogelijkheid om met m’n special de vijand te vervloeken. Ik dartelde van links naar rechts, onderwijl pijlen afschietend, terwijl twee tanks in mijn team de grootste klappen opvingen.

Daarna speelde ik met Miko, de wandelende dokter-paddenstoel die met zijn werpmessen niet extreem veel schade doet, maar zijn giftige paddenstoelen en zijn nut voor het team, maakte Miko bijzonder leuk om mee te spelen. Mijn doel was om niemand dood te laten gaan deze missie, en warempel, het lukte. Heerlijk gevoel.

Zo speelde ik de missie nog een aantal keer door, en ook al had ik hem al vaak gedaan, met een ander personage bleek het toch op een of andere manier weer een frisse en nieuwe ervaring te zijn.

In de toekomst verkopen ze bij de Blokker plasmalampen voor reuzen.

    

1. Diepgaande game

Je zou het aan het stijltje niet echt kunnen herkennen, maar dit is niet zomaar een rechttoe-rechtaan shooter. Ze hebben bij Gearbox wel degelijk geprobeerd om de gameplay van Battleborn interessant en diepgaand te maken. Allereerst zitten er verschillende lagen progressie in de game verstopt, zo heb je de algemene progressie van je profiel, progressie per match of missie en progressie van verschillende helden.

Allereerst heb je een algemeen progressie-systeem waarmee je je hele profiel levelt en die je mee kunt nemen naar elk personage waarmee je wilt spelen. Gearbox wil namelijk dat je ten allen tijde over kunt stappen op een andere held, zonder dat je daardoor helemaal van nul moet beginnen met levelen. De ervaringspunten kun je verdienen in alle modi, van singleplayer tot co-op en competitieve multiplayer.

Per missie of match kun je tot level 10 komen, waarbij je bij elk level kunt kiezen welke kant je op gaat met je personage. Kies je bijvoorbeeld bij Marquis dat zijn schade-bubbel meer schade doet, of wil je juist dat zijn sniper verder kan inzoomen? Kies je voor een beter schild of meer schade? Per match of missie kun je dus voor andere abilities kiezen.

Dit is Rath die de club in wil. Maarja, denk je dat die uitsmijter hem erin laat met al die zwaarden. Dacht het niet he.

Daarnaast kun je je helden ook apart levelen, zodat je door meer speeltijd met een bepaald personage steeds meer keuze krijgt in het uiterlijk (skins) of de abilities van je held. Deze progressie is dus alleen maar merkbaar bij het tot 10 levelen tijdens een match of missie.

Hoe je in Battleborn kunt omgaan met je XP, is niet het enige waarmee ze proberen de game interessant te houden, want ook al zijn er geen miljoenen verschillende guns die je kunt verzamelen, er zijn meer RPG-elementen in deze game gestopt naast de ervaring. Er is namelijk gear te verdienen of te halen in drops, gear dat ook weer invloed heeft op de skills en abilities van je helden.

 

REACTIES (12) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord