Thief - Preview 

Thief - Prieview 2014-01-25T18:16:12
Het is een publiek geheim dat Jan de grootste Thief fanboy op aarde is. Toch was hij ook een beetje gespannen voor het eindresultaat. Zijn Jans verwachtingen niet te hoog gespannen na tien jaar wachten?

Het stealth genre is een lastige. Fans willen het liefst een zo’n hardcore mogelijke game, maar alleen maar hardcore spelers plezieren staat bijna gelijk aan commerciële zelfmoord. Daarom was ik benieuwd hoe Eidos Montreal het beste van twee werelden getracht heeft te verzamelen. Enerzijds wil de studio achter Deus Ex teruggrijpen naar de Thief games van weleer die qua sfeer en vormgeving zo eigengereid waren, anderzijds willen de accountants van Square Enix graag zo veel mogelijk doosjes verkocht zien en dus moet ook de nieuwe gamer geïnteresseerd raken in Thief.

 

MODS

Onlangs speelde ik een preview versie met de eerste vijf missies van de game en het goede nieuws werd me al meteen duidelijk. Na twee en half uur zat ik pas halverwege in de tweede missie maar dat lag volledig aan de manier waarop ik de game MOEST en ZOU spelen. De paar keer dat ik ontdekt werd, ben ik overnieuw begonnen omdat ik dat Thief-onwaardig vind. En je kunt het jezelf nog veel lastiger maken als je wilt.

Ik speelde Thief op Medium maar dat zal voor veel tot op het bot doordrenkte Thief fans te mild zijn. Daarom is het zo leuk dat je Thief ook volledig zelf kunt customizen met behulp van Mods. Deze zijn onderverdeeld in de Classic Thief Mods, de Legendary Thief Mods en de Ultimate Thief Mods. Bij die eerste savet de game alleen na ieder hoofdstuk (dus niet ingame), heb je geen Focus (een speciale power waarmee sommige voorwerpen blauw oplichten, je sneller zakken kunt rollen en sloten kunt kraken), heb je geen viziertje en mag je alleen stealth takedowns doen. Bij Legendary mag je aan niemand een klap uitdelen, zijn resources duur en beweeg je trager. Bij Ultimate mag je niemand doden of zelfs maar knock-out slaan en kun je ervoor kiezen je gear nooit up te graden. Word je zelf ook maar een keer geraakt, dan is het game over. Het mooie van al deze mods is dat je ze individueel aan en uit kunt vinken als je gaat spelen. Je kunt het zelf in de Custom Made Difficulty dus zo moeilijk maken als je maar wilt. Meer hardcore dan dit wordt het niet.

 

HARDE MUNTEN

Wat ik tijdens de preview sessie ook ervoer: de sfeer is spot on. Stemacteurs zijn zeer boven gemiddeld - Garrett is top maar ook de Queens of Beggars is prima gecast – de stad is fraai maar onheilspellend neergezet en de guards zijn weer ouderwets lomp, cynisch, dom en praten aan een stuk door… in zichzelf. Dit is precies wat ik van een Thief game van tevoren had gehoopt. Tegelijkertijd voelt de game nog minder open dan ik wellicht gehoopt had al moet ik er meteen bij zeggen dat ik nog lang niet alles in de preview versie heb uitgespeeld (working on that as we speak) en dat de stadsdelen zich een voor een openen, naarmate je verder komt in de game. Tussen verhalende missies door schuif je namelijk aan bij je vriend Basso, die altijd wel een lucratief klusje voor je heeft. Deze zijmissies zijn vooral leuk om wat extra achtergrondinformatie te vergaren over The City en zijn inwoners en om wat extra loot bij elkaar te graaien. Loot komt tweeledig: er is de speciale loot die je uitstalt in de Clock Tower om naar te kwijlen en er is loot die je omzet in harde munten zodat je water-, stompe- , scherpe- en vuurpijlen kunt kopen, alsook andere handigheidjes die van pas komen tijdens je vingervlugge avontuurtjes.

 

GALGENHUMOR

Een ding waar Thief altijd erg sterk is geweest, is het neerzetten van een wereld waarin de gegoede burgerij bijna volledig corrupt is en alleen maar bezig is met zelfverrijking en het afzeiken van diegene die onder hem of haar op de maatschappelijke ladder staat. Dat komt meesterlijk naar voren in een van de eerste missies waarbij Garrett een dure ring van iemand moet stelen. Bijkomend probleem: de manspersoon in kwestie is dood en reeds vervoerd naar een lijkverwerkingsfabriek! Aan Garrett de taak de fabriek te infiltreren, en middels onder meer een lopende band van bungelende lijken aan vleeshaken van A naar B te reizen. Terwijl je ongezien blijft en tracht te gappen wat er te gappen valt, zijn guards uit pure verveling met hun kruisboog op dode lichamen aan het schieten, terwijl commandanten nog snel even de zakken legen van de doden alvorens ze in de alles verzengende oven te kieperen. Het is even wrang als humoristisch en typisch Thief… i like it!

N.B. Als je nu lid wordt op Power Unlimited, krijg je Thief er voor nop bij. Op PC, PS3, PS4 of Xbox 360. Gewoon hier even klikken. Abonnement verlengen kan natuurlijk ook. 

REACTIES (107) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord