The Elder Scrolls Online Preview 

Ward zat dinsdag nog vast in de sneeuw in Parijs, maar wist op magische wijze toch nog thuis te komen. Maar goed ook, want onze Limburgse geluksvogel vertrok woensdagochtend naar Washington voor The Elder Scrolls Online. Hij mocht daar de game voor het eerst spelen en kreeg het er (eindelijk weer) warm van.

Gezeten in een lekkere stoel en met een mechanisch toetsenbord voor mijn neus heb ik op het hoofdkwartier van Zenimax Online Studios de kans om The Elder Scrolls Online (TES Online) zo’n vier uur te spelen. 
Na twee uur kijk ik om me heen en zie ik dat een groot deel van mijn collega’s al in een nieuwe omgeving zit. Zelf dool ik nog rond in het startgebied van de The Dagger Covenant en vermaak me daar nog prima. Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik door moet. Er is hier nog genoeg te doen en ik wil de boel verkennen.
De afgelopen twee uur is er ook niets geweest dat me het gevoel gaf dat ik door moest. Geen quests waar je ineens geen XP meer voor kreeg of vijanden die ineens veel te makkelijk neergingen. Ik heb me nog geen moment verveeld.
Na dit inzicht halverwege mijn speelsessie realiseerde ik me dat deze MMO anders is dan wat ik gewend ben en wat ik er van had verwacht. Ik besef dat dit wel eens een MMO kan worden die heel interessant is voor de liefhebbers van Morrowind, Oblivion en Skyrim. Gewoon omdat het speelt als een van die games.

Als een singeplayer

Hoewel het nog niet in de versie zat die ik speelde, kreeg ik wel beelden te zien van een first-person view in TES Online. Zelf heb ik de game vanuit third-person gespeeld, zoals elke andere MMO, maar het kan straks dus eveneens vanuit eersteperoonsperspectief zoals je dat van Skyrim gewend bent.
Dit moet het gevoel dat de game speelt als een singleplayer, alleen maar versterken. Nu had ik dat gevoel voornamelijk door het ontbreken van een overheersende user interface (UI) met twintig miljoen knopjes, duizelingwekende cijfers van schade en het moeten puzzelen om een optimale DPS te krijgen.
TES Online houdt het allemaal lekker simpel. Geen datasheets, een minimale UI en dat alles zorgt ervoor dat je je makkelijker in het verhaal verliest en minder bezig bent met levelen en ander cijfergeneuk. Om het nog maar eens te benadrukken: zoals je dus gewend bent van een TES game.

Molag Bal

Een singleplayer-ervaring heeft ook een verhaal nodig en in TES Online draait alles om de teringlijer Molag Bal die je ziel heeft gestolen. Deze Deadric Prince hangt rond op zijn oblivion plane Coldharbour en doet verwoede pogingen om Nirn naar de gallemiezen te helpen. Jij moet dat natuurlijk voorkomen.
Omdat ook deze MMO een TES is, beland je natuurlijk bij aanvang van de game in de gevangenis om vervolgens in de vorm van een tutorial te ontsnappen.

Vrijheid en keuze

In het openingsgebied waarin ik speelde moest ik een team bij elkaar zoeken om de heerser van het eiland een loer te draaien. Dit kan door twee opeenvolgende quests te doen en vervolgens naar het volgende eiland te varen, maar onderweg kom je allerlei quests en verrassingen tegen die je net als in Skyrim van je pad doen afdwalen.
Zo hielp ik een dude ontsnappen en in ruil hiervoor sloot hij zich aan bij mijn team. Dankzij zijn hulp werd deze quest om van het eiland af te komen een stuk makkelijker dan die van mijn collega’s die door het gebied waren gerusht. Mijn ervaring was hierdoor een stuk rijker en het was een leuke verrassing omdat nergens duidelijk staat dat het een optie is om deze dude te redden.
Ik hoop dan ook dat dit een goed voorbeeld is van de ‘overige’ quests die je kunt doen.

Loot is good

Als er één ding belangrijk is in een Elder Scrolls game, dan is het wel het kunnen looten van allerlei shit, en je kunt ook nu weer plantjes plukken of flessen, zout of borden meenemen.
Het enige wat je minder vaak zult vinden zijn wapens en armor. Dat vond ik positief. Zo raakt je inventory niet vol met allerlei random wapens die allemaal een beetje op elkaar lijken en hoef je niet de hele tijd naar de shop om dingen te verkopen. In vier uur tijd ben ik maar één keer naar een shop gegaan omdat ik vol zat met spullen.
Doordat er weinig wapens en armor droppen, worden deze ineens een stuk relevanter. Je gaat hierdoor vaker quests doen in de hoop een vette beloning te krijgen in de vorm van gear die je anders niet kan krijgen.
Ieder wapen dat je vindt kun je trouwens gewoon gebruiken. Je bent nooit gebonden aan een bepaald type door bijvoorbeeld je class. Dit geeft een heerlijke vrijheid om te spelen zoals jij dat wil zonder dat je continue hoopt op een specifieke random drop voor jouw class.

Craften

De beste gear krijg je trouwens (als ik de developers op hun blauwe ogen moet geloven) door te craften. Er zijn vijf unieke crafting skills: alchemy, armorer, weapon smith, provisions en enchanting.
Het craften heeft veel weg van alchemy in Skyrim met atrributen die vier onbekende eigenschappen hebben die je ontdekt door te experimenteren.
Uiteindelijk kun je een ‘Jack of all trades’ worden of je specialiseren in één crafting skill. Zie het een beetje als in Skyrim. Je hebt 100 punten. Om alchemy op max te krijgen heb je 80 punten nodig en dan heb je er nog 20 voor de rest.

Classes

TES Online kent classes, maar deze beperken je minder dan in andere MMO’s. Zo kan iedere class dus alle wapens en armor dragen. Waar zit het verschil dan wel in? Elke class heeft verschillende skills die van invloed zijn op je speelstijl.
Zelf kon ik kiezen uit een Dragon Knight (master at arms en battlemage), Sorcerer (voornamelijk klooien met het weer) en Templar (gericht op restoration).

Skill lines

Het zijn niet alleen de classes die je toegang geven tot skills. Je hebt ook nog andere manieren. Je kan bijvoorbeeld skills unlocken die horen bij je wapens, armor,ras, pvp, als vampier (!!!) of omdat je je aansluit bij de Fighters of Mages Guild die eveneens in deze game zitten. De Thieves Guild en The Darkbrotherhood zitten er nog niet in maar maken later hun opwachting,
Het loont dus om lekker te verkennen, je aan te sluiten bij een guild of te pvp’en en uiteraard level je alle skills door iets nuttigs te doen met betrekking tot de desbetreffende skill line, zoals het dragen van heavy armor of quests doen voor de Fighters Guild.
In totaal kun je vijf actieve skills hebben en dat is je enige echte beperking. Je kunt elk level een skillpoint uitdelen en zo een skill unlocken, maar je kunt tevens in de rest van de wereld dingen als sky shards vinden om extra skillpunten te scoren. Uiteindelijk kun je alle skills unlocken, maar dan ben je wel even bezig.
Tenslotte kun je je skills op level 5 ook nog specialiseren. Daarbij maak je een keuze uit twee opties die je later nog kan veranderen, maar dit is niet gratis.

Synergie

Net als in Guild Wars 2 hebt je in TES Online niet te maken met een verdeling tussen tank, healer en DPS. Je kunt wel in groepjes spelen en dungeons doen, maar hierbij kan niet iemand de tank uithangen. Vijanden vallen namelijk die speler aan die ze als het grootste gevaar zien.
Iedereen is hierdoor zelfredzaam en omdat je makkelijk van skills kan wisselen die passen bij de situatie zou dit geen problemen op moeten leveren bij het vormen van groepjes.
Toch ben ik hier nog een beetje huiverig voor. De kans dat je namelijk je skillpoints iets teveel hebt verspreid en daardoor een beetje vast komt te zitten in bijvoorbeeld dungeons, ligt volgens mij nog steeds op de loer.
Om toch de teamervaring te hebben, zitten er synergies in de game. Dit zijn combinaties van spells. Zo kan iemand bijvoorbeeld een vuurbol genaamd Nova gebruiken en een andere speler deze met een simpele druk op de knop tot een Super Nova uitbouwen die meer schade doet.
Ook de vijand maakt gebruik van deze combinaties. Bijvoorbeeld een soldaat die olie op de grond onder je neergooit en een mage die dit vervolgens aansteekt met een vuurbal. Je moet dus eveneens goed letten op de combinatie van vijanden die je tegenkomt.

AvA en PvP

Tot nu toe heb ik het alleen nog maar over PvE gehad, oftewel het vechten tegen computergestuurde bad asses. Hiertegen vecht je in afgebakende gebieden waarbinnen geen PvP mogelijk is. De drie verschillende facties in de game zijn van elkaar afgeschermd en kunnen alleen vechten in de middelste provincie Cyrodiil.
Deze provincie kun je het beste vergelijken met World vs World uit Guild Wars 2. Ook in Cyrodiil kun je kastelen belegeren en innemen. Dit biedt voordelen voor je factie. Ook in je thuisgebied.
Maar voor kleine groepjes is er eveneens wat te doen zoals het platleggen van de bevoorrading naar een kasteel zodat het sneller valt. Een individu kan items craften voor de PvP battles.

Megaserver

Ik ga langzaam een einde breien aan deze behoorlijk lange infobom van de MMO die me tot nu toe zelfs nog meer aanspreekt dan Guild Wars 2.
Er is echter nog één ding waar ik het nog even over moet hebben: de megaserver. Iedere regio (Amerika, Europa, Azië) krijgt een megaserver. Dit betekent dat iedereen in dezelfde wereld speelt en je gewoon moet zorgen dat je met je vrienden in dezelfde factie zit om bij elkaar te horen. Je hebt dus geen gezeik met het verhuizen van server of het samen op een server moeten zitten om samen te kunnen spelen.
Natuurlijk kan niet iedereen in hetzelfde gebied rondlopen en als oplossing worden er bijvoorbeeld meerdere versies van Cyrodiil gemaakt. Daarbij wordt er altijd ruimte vrij gehouden om ervoor te zorgen dat je een vriend kan joinen en nog steeds altijd samen kan spelen.
Zo gaat de wereld niet draaien om op welke server je zit, maar echt om de drie facties die in-game op geen enkele manier met elkaar kunnen communiceren, behalve dan door elkaars bloed te vergieten.

Verwachting

TES Online is eigenzinnig door heel dicht bij zijn singleplayer roots te blijven en creëert daardoor ruimte voor zichzelf tussen een WoW en Guild Wars 2. Het is een game die interessant is voor iemand die heeft genoten van Skyrim en MMO spelers die niet houden van spreadsheets en wachten op cooldowns.
TES Online heeft me positief verrast en ik kijk er echt naar uit. Hopelijk mag ik snel de bèta in om te checken of de game echt zo fris blijft als hij nu lijkt.

Het is heel verleidelijk om jullie nog meer details te voeren, want ik heb nog genoeg om te vertellen. Ik bewaar echter nog wat zaken voor de PU die volgende maand in de winkels verschijnt en PU Live van donderdag.

 

REACTIES (68)