Star Wars: The Old Republic 

Star Wars: The Old Republic 2012-09-17T13:00:40
BioWare’s Star Wars MMO lijkt al een lichtjaar in ontwikkeling maar 22 december is het dan toch echt zover. Jan kijkt of BioWare de hegemonie van World of WarCraft enigszins kan doorbreken…

De ooit veelbelovende maar best wel buggy MMO Star Wars: Galaxies had destijds een beter lot verdiend, maar als er één ontwikkelaar in staat is om de Star Wars naam weer een beetje op te vijzelen, dan is het BioWare wel. De Knights of the Old Republic games van BioWare behoren immers tot de klassiekers. Flikt BioWare dat kunstje ook met haar aankomende MMO-reus? Vijf redenen waaromThe Force met The Old Republic is.

1: The Old Republic lijkt heel erg op WoW
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als WoW zo’n beetje de standaard heeft gezet, nietwaar? En dus krijg je gewoon een echte combat MMO, met skills, talent trees, classes, een healthbar, energie, mana, experience-punten, startzones, instances en raids. Iedereen die WoW speelt (of een andere MMO) kan meteen aan de slag.

2: The Old Republic lijkt ook weer niet op WoW
Natuurlijk heeft BioWare de nodige aanvullingen en vernieuwingen bedacht voor deze MMO. Het zijn vooral veel kleine zaken die gameplay-technisch net even de boel een andere twist geven.

Zo is er meer nadruk op samenwerken (je ontvangt ook punten voor verdedigen en het opvangen van klappen), krijg je verschillende computergestuurde companions die je er op uit kunt sturen voor klusjes en voor het verkopen van spullen, zijn de verschillende klassen origineel en divers en zijn er soms meerdere manieren om een queeste op te lossen, geheel in BioWare stijl, al zijn de verschillen subtiel.

3: Je krijgt je eigen ruimteschip
Na level 14 krijg je je eigen, klassenspecifieke, ruimteschip toegewezen. Hoe wreed is dat? Het ruimteschip doet voornamelijk dienst als hub en je krijgt wat extra spelopties. Later krijg je zelfs de mogelijkheid om arcade spacecombat uit te voeren, tussen asteroïden door te vliegen en vijandelijke ruimteschepen neer te halen. Dit voelt heel old skool aan en is bedoeld als afwisselend en laagdrempelig uitstapje. Leuk!

4: Meer Nadruk Op Verhaal
De vele lappen tekst in MMO’s zijn doorgaans niet heel erg sexy en meestal klik ik die snel weg. In The Old Republic zijn de dialogen en discussie gesproken, waardoor de verhalen in het universum veel meer gaan leven. Je kunt bovendien, zoals je van BioWare gewend bent, verschillende dialoogopties kiezen.

Deze gesprekken geven de wereld van deze MMO meer body en context, en bovendien is de manier waarop je je opstelt van invloed op de uitkomst van je queeste.

5: Dark of Light
Net als bij de conversaties, zijn ook je acties belangrijk tijdens de game. Je krijgt overal punten voor en die punten bepalen of je naar de Light- of Dark Side neigt. Logischerwijs krijg je specifieke quests, maar je kunt je ook neutraal opstellen en dan zo speciale items verdienen.

Verwachting Jan:
The Old Republic ligt op koers. BioWare volgt de heersende MMO-conventies maar vult deze aan met hun eigen kenmerkende elementen. Het belooft bovendien een gigantische game te gaan worden.

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord