Star Wars: Battlefront - Preview 

Star Wars: Battlefront - Preview 2015-04-17T19:47:29
De nieuwe teaser van Star Wars: Episode VII - The Force Awakens heeft elke Star Wars-gek laten smachten naar meer. Mocht je een Warsie zijn die ook regelmatig een game speelt, dan heeft Wouter nog meer voor je om naar te smachten. Yup, Star Wars: Battlefront.

Laat ik met het slechte nieuws beginnen: ik heb geen crossguard lightsaber gespot in de gameplay van de nieuwe Star Wars: Battlefront. Sowieso lijkt de game voornamelijk gericht op de Original Trilogy (de eerste films uit de jaren '70 en '80, oftewel Episodes IV tot en met VI), dus verwacht X- en Y-wings, Imperial Walkers, snowspeeders en AT-STs, maar geen Battle Droids of Naboo N-1 Starfighters. Er komt wel DLC van een strijdveld op Jakku, de planeet in Episode VII waar we de neergestorte Star Destroyer mochten aanschouwen in de tweede teaser. Deze extra missie verschijnt op 8 december en op 1 december voor mensen die de game hebben gepre-ordered. Maar de bulk van de content in Battlefront lijkt -tot nog toe- gericht op de klassieke films.  

         

Star Wars: Battlefront heeft Dolby Atmos

Star Wars: Battlefront is dus een Battlefield-achtige, op online multiplayer gerichte shooter (FPS of third person, dat mag je in dit deel zelf weten), waarin in ieder geval gevechten uit Return of the Jedi en The Empire Strikes Back nagespeeld kunnen worden. Speeders neerknallen in de bossen van Endor, in snowspeeders over de sneeuwvlakten van Hoth vliegen, dat soort werk. Dat was in de vorige delen van BF al zo en ook in deze reboot, hoewel er natuurlijk een aantal verschillen zijn. De meeste daarvan zijn technisch, zoals het feit dat DICE's Star Wars Battlefront gebruik zal maken van Dolby Atmos. De Zweedse ontwikkelaar is natuurlijk altijd al een meester op het gebied van audio geweest en deze '3D geluid'-technologie is helemaal hun ding. Maar Dolby Atmos is tot nog toe alleen nog maar voor de PC aangekondigd, hoewel er volgens mij snel andere platforms zullen volgen.

      

Star Wars: Battlefront en Photogrammetry

Een ander interessant gegeven op technisch gebeid is de manier waarop DICE bepaalde objecten in hun game heeft verwerkt. Dankzij hun nauwe samenwerking met Lucasfilm, het productiebedrijf dat de Star Wars-franchise bezit, kreeg de ontwikkelaar namelijk toegang tot de Star Wars-archieven. Hier troffen ze een ware oceaan aan rekwisieten, wapens en kostuums van de films aan, waar ze dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Door middel van een technologie genaamd Photogrammetry, kopieerde DICE namelijk al deze objecten praktisch 1 op 1 de game in, waardoor alles er authentieker dan ooit uit zal zien. En inderdaad, de Stormtrooper-pakken, de AT-ATs en Han Solo z'n blaster (die ene waarmee hij wel/niet eerder dan Greedo schoot) zien er pretty much uit zoals we ze kennen uit de Original Trilogy. Maar om eerlijk te zijn had ik anno 2015 ook niet minder verwacht!

        

Star Wars: Battlefront is niet alleen maar online multiplayer

Interessanter dan technisch geneuzel vind ik de gameplay. Want ik spéél het liefst games, het maken ervan laat ik eerst nog even aan anderen over. Waar ik het meest opgewonden van werd wat betreft gameplay-feitjes, zijn de power-ups. Dat klinkt natuurlijk een beetje Mario Kartig, niets iets wat je op een Battlefield verwacht tegen te komen, maar we hebben het over shields (zowel persoonlijke als deployable) explosieven en voertuigen zoals een X-wing. Maar de mooiste power-ups laten je in zwarte laarzen van Darth Vader stappen, of in de groene van Boba Fett, zodat je een leven lang havoc kunt schoppen als de stoerste helden en schurken uit een galaxy far, far away. Ik hebben het nu trouwens over een specifieke mode genaamd Walker Assault, eentje waarin je 20 tegen 20 speelt en de rebels een (of meerdere) AT-AT(s) moeten neerhalen. Er gaan zeker nog andere online modi aangekondigd worden, maar de enige andere speelstanden die genoemd is, is eentje die offline gespeeld kan worden: Battlefront Missions. Hierin kan je in eentje, of co-op met een vriend(in), zowel local splitscreen als online, events uit de films naspelen. Mooie dingen, want al is het alleen maar een oppervlakkige manier om de basics van de game te leren, ik vind een game niet compleet als je geen offline content hebt.

    

Star Wars: Battlefront negeert de prequels?

Star Wars: Battlefront komt precies op het goede moment, namelijk een maandje voordat we Star Wars: Episode VII - The Force Awakens in de bios kunnen zien, waardoor de game dus lekker kan meedeinen op de enorme vloedgolf die deze film gaat veroorzaken. Het feit dat er op begin december dus een speciale missie op de planeet Jukka als gratis DLC gereleased wordt, speelt daar handig op in. Toch blijf ik het vreemd vinden dat de rest van de content enkel en alleen gebaseerd is op Episodes IV, V en VI, ook al zijn dat natuurlijk veruit de beste films. Misschien dat we op de E3 nog een prequel-aankondiging mogen verwachten? Hoe dan ook zit het er dik in dat we dan meer zullen horen over Star Wars: Battlefront!

       

Verwachting:

De Star Wars: Battlefront reboot is zowel qua audio als visuals enorm indrukwekkend en ik kan niet wachten om rebel scum te force choken met de Darth Vader power-up. Toch had een Episode VII-gecentreerde Battlefront nóg vetter kunnen zijn, op z'n minst nieuwer aangevoeld. Want uiteindelijk lijkt het alsof we hier te maken hebben met de Battlefront uit 2004, die opnieuw opgebouwd is voor nieuwere apparaten, door een andere ontwikkelaar. Hopelijk zal nieuwe informatie op bijvoorbeeld de E3 deze laatste opmerking teniet doen!

REACTIES (84) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord