Spider-Man: Miles Morales toont mogelijkheden van de PlayStation 5 - In gesprek met de Creative Director en Game Director 

Spider-Man: Miles Morales toont mogelijkheden van de PlayStation 5 - In gesprek met de Creative Director en Game Director 2020-11-12T13:10:08
Miles Morales staat te popelen om onze PS5’s (en ja, ook PS4’s) binnen te slingeren en Wouter kan niet wachten om hem te láten slingeren! In voorbereiding op een van de meest interessante releases van de komende en huidige generatie, sprak hij met de lead designer en game director van Spider-Man: Miles Morales.

Hoe pijnlijk het ook is dat ik meer dan een jaar geleden ouderwets naar de States ging om een game te previewen, dat thuis de gamejourno uithangen heeft ook wel wat hoor. Op dinsdag kreeg ik een video opgestuurd van een lekkere hoeveelheid Miles Morales-gameplay, de dag erna zat ik in een Zoom-gesprek met Brian Horton en Cameron Christian, de creative director en game director van de komende Spidey-game. Door de Nederlandse/Belgische vertegenwoordiger van PlayStation kreeg ik een epische introductie waar ik nog verlegen van word als ik eraan terug denk, en wat volgde was een superfijn gesprek vanuit de comfort van m’n eigen bureaustoel. Welkom in de next-gen van gamejournalistiek!

Cameron Christian Insomniac

De charme van Spidey

We hebben in Marvel’s Spider-Man wel gezien dat Insomniac Games passie heeft voor de webslingerende superheld, maar wat hebben Brian en Cameron precies met dit popcultuuricoon? Wat bindt hen aan Spider-Man, of dat nou Miles of Peter is? ‘Hij voelde echt en gegrond’, zegt Cameron. ‘Het voelde alsof ik een Spider-Man kon zijn. Hij liet me zien dat je niet altijd aan jezelf moet denken, maar aan de mensen als een hoger doel. Maar hij heeft ook gewoon plezier terwijl hij de gemeenschap van New York helpt.’

Brian: ‘Ik keek de cartoons elke zaterdagochtend, ik droeg de kostuums en ik hield van Spider-Man omdat je jezelf in hem kon verplaatsen. Ik hield ervan dat hij grapjes maakt terwijl hij vecht, maar hij nam ook zijn verantwoordelijkheid en gaf nooit op. Wat betreft Miles Morales: die heeft een held om een voorbeeld aan te nemen en hij is niet perfect, want hij maakt fouten. Maar hij werkt om die fouten heen om degenen te beschermen van wie hij houdt.’

Brian Horton Insomniac

Be Yourself

Inderdaad, Spider-Man is van oudsher een grapjurk. En dat is hij ook in de games, iets wat ik zelf enorm kan waarderen. Maar is Miles ook grappig? Want zo niet, dan ga ik die grappen hard missen.

‘Hij heeft zijn eigen gevoel voor humor’, vertelt Brian. ‘Wat grappig is, is dat hij probeert zoals Peter Parker te zijn en dat lukt hem niet helemaal. Maar gedurende de game wordt hij meer zelfverzekerd over zijn eigen ding, en ook zijn eigen krachten. Dus je ziet echt hoe hij zichzelf vindt tijdens deze reis.’

Spider-Man Peter Parker Miles Morales

Dat is ook deel van het ‘be yourself’-motto die de game met zich meedraagt. Een positieve boodschap en de opvolger van Marvel’s Spider-Mans ‘be greater’. Die boodschap is volgens Brian belangrijk: ‘Miles heeft een fantastische mentor in Peter, de iconische Spider-Man waar iedereen van houdt. Maar Miles moet zich wel realiseren dat hij zijn eigen Spider-Man moet worden en zichzelf moet zijn. Omarmen wie hij is, zijn cultuur, om wie hij geeft en zijn krachten moet hij ook omarmen. Het is een aspiratievolle boodschap naar iedereen: als jij jezelf kan zijn, dan kan jij je superpower vinden.’

Miles > Peter?

Oké, Miles moet zichzelf zijn, fair enough, maar ik ga de beide regisseurs nog steeds dwingen hem te vergelijken met zijn mentor en daarmee de vorige game. Wat zijn bijvoorbeeld de grootste verschillen tussen de move sets van beide Spideys?

‘Miles leert natuurlijk net zijn krachten kennen, die anders zijn dan Peter die al een veteraan is’, legt Cameron uit. ‘Gedurende het verhaal en de gameplay leer je als speler en als Miles om in deze nieuwe vaardigheden te groeien en ze te ontgrendelen. Zo heeft hij z’n onzichtbaarheid en bio-elektrische powers, waarmee we de gameplay echt kunnen laten evolueren.’

Spider-Man: Miles Morales powers

Inderdaad, Miles heeft bijvoorbeeld een krachtige Venom Punch waarmee hij niemand minder dan Rhino verslaat in de gameplay-sectie die ik heb gezien. Hij gebruikte bovendien zijn onzichtbaarheid om uit een gevecht te ontsnappen. Het lijkt bijna wel alsof de student zijn leraar overtreft en Miles krachtiger wordt dan Peter… De twee zijn volgens Brian echter lastig te vergelijken: ‘Miles heeft een additionele set vaardigheden, maar Peter heeft veel meer ervaring. En Miles heeft een andere focus, zo vecht hij veel meer met zijn benen en waar Peter heel veel gadgets gebruikt, heeft Miles daarvoor in de plaats zijn bio-elektrische en onzichtbaarheids-krachten.’

Spider-Man vs. Rhino

Spidey op de PS5

Dat gevecht aan het begin van de game waarin de twee Spider-Men het tegen Rhino opnemen, dat is bijzonder spectaculair. Wat me vooral opvalt is dat er regelmatig interieurs van flatgebouwen te zien zijn omdat het knokkende trio dwars door muren knalt. Zien we daar de kracht van de PS5? ‘Ja, daarmee laten we niet alleen de verschillende aspecten van New York als stad zien, maar maken we ook gebruik van de hardware en wat mogelijk is met de PS5’, bevestigt Cameron.

Spider-Man Miles Morales Concept Art

Over dat nieuwe apparaatje gesproken, is daar een beetje enthousiasme voor? Brian: ‘De SSD van de PlayStation 5 stelt ons in staat om mensen volledig in ons verhaal onder te dompelen, je zit er gewoon constant volledig in. De manier waarop de 3D-audio de wereld tot leven brengt, de haptic controller biedt een extra niveau van immersie; het maakt ons verhaalvertellingspalet geraffineerder. We hebben meer dingen om een verhaal mee te vertellen nu. En de manier waarop we naadloos van gameplay naar cinematic kunnen gaan, dat sluit aan op ons doel om een volledige ervaring te bieden.’

Spider-Man the Cat?!

Voordat ik de directors laat gaan, was er nog één dringende kwestie te bespreken: Spider-Cat. Of, zoals Cameron benadrukt, Spider-Man the Cat. Wat is de deal met deze feline? ‘Spider-Man the Cat is een goed voorbeeld van waarom ik het zo leuk vind om bij Insomniac te werken’, zegt Cameron. Het begon met een simpel idee: wat als we een quest hadden waarin je een kat moet redden? Het werd een sidequest en toen vroegen we ons af: wat betekent het om een kat te redden? We hebben natuurlijk wel een rugzak nodig om hem mee te nemen als we hem hebben gered. Okay cool, dan stoppen we hem in een rugzak. Het groeide organisch en uiteindelijk kreeg hij zelfs zijn eigen outfit en finisher.’

Spider-Man: Miles Morales Combat

Ik zeg dat ik Captain Marvel heb gezien en dus een idee heb van hoe moeilijk het is om een kat te animeren. Dus dit is flink ambitieus! Daar is Brian het mee eens: ‘Nou, we hebben een hoop katteneigenaars bij Insomniac, dus de liefde voor katten is sterk bij het team. Een heleboel observatie was er nodig. In alle Zoom-meetings die we hebben omdat we vanuit huis werken, zijn katten altijd in beeld en dat laat echt de menselijkheid van ons team zien. […] Spider-Man the Cat is eigenlijk wie we zijn als ontwikkelaars en als mensen.’

Klaar voor Miles

Ik bedank de twee mannen voor het feit dat ze zoveel focus op verhaal leggen, want dat is per slot van rekening een groot deel van wat Marvel’s Spider-Man zo fucking goed maakte. En van wat ik tot nu toe gezien heb van Miles Morales, zal deze game dat niet minder doen. Dat zie je aan details zoals de manier waarop Miles in de eerste seconden van de game met z’n telefoon staat te pielen in de metro, maar ook in grotere dingen, zoals de rol die Insomniac aan Troy Baker heeft gegeven.  

Spider-Man: Miles Morales

Ik heb spectaculaire ‘camerabewegingen’ gezien die de gestoorde actie perfect in beeld brengen, ik veerde van mijn stoel door de belachelijk soepele nieuwe vechtmoves die ik aanschouwde en ja, ook ik moest even wennen aan Peters nieuwe smoelwerk. Maar Insomniac kennende - en na het gesprek met deze gedreven leiders van het team - weet ik zeker dat ze dit om zeer goede redenen hebben gedaan. Wat is de goede reden? Het verhaal, mensen. En dat van Miles ligt bij deze mensen in goede handen.

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales is vanaf 12 november verkrijgbaar op PS5 en PS4.  

REACTIES (23) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord