Sniper Ghost Warrior 3 - Preview 

Sniper Ghost Warrior 3 - Preview 2015-07-04T23:10:25
In de stromende regen in de bossen van Georgië, maken we ons op voor een dodelijk schot. Een misser betekent een enkeltje doodskist, een treffer betekent het einde van een terroriserende generaal. Zo begint Hobie's speelsessie met Sniper Ghost Warrior 3.

De eerste twee delen van Sniper Ghost Warrior scoorden over het algemeen cijfers die je op school niet laten slagen. De gameplay was te repetitief, het snipen zelf was te eenvoudig en grafisch gezien hadden de games de elegantie van een glas bier zonder schuimkraag. Maar daar is nu een stokje voor gestoken volgens gamedesigner Jess Lebow en QA manager Michał Raczyński. Lebow stelt voorop: ‘De focus van Sniper Ghost Warrior 3 ligt meer dan ooit op realisme en deze keer heb je veel meer vrijheid om je eigen plan op te zetten. Met dit derde deel willen we de lineaire gameplay laten vervagen en we durven best te zeggen dat Sniper Ghost Warrior 3 een open world ervaring is, waarin verkennen en plannen een grote rol spelen.’

  

Sniper Drone Warrior

Je krijgt als Amerikaanse, gespecialiseerde sluipschutter inderdaad de mogelijkheid om de omgeving uitgebreid te verkennen door te kruipen, te sprinten en vooral door de klimmen. Gelukkig ben je niet helemaal alleen en draag je een fancy drone bij je, die het bosgebied van bovenaf kan bestuderen. Met dat fijne, maar lastig te besturen, apparaatje kun je a la Watch Dogs verschillende camera’s hacken en hun perspectief over te nemen en door te wisselen van camera’s kun jij je doelwit opsporen. Het is hilarisch dat je de generaal uitgerekend spot als hij een handtastelijk onderonsje heeft met zijn lieftallige assistente. Wanneer je dat vunzige ventje hebt gemarkeerd en je de drone (met één druk op de knop) terugtrekt, verschijnen er vier opportunities in beeld: sneaky plekjes in de map die jouw kans op een succesvolle kill vergroten. Je hoeft ze niet te gebruiken, maar het is welkom voor degenen die een Call of Duty-mentaliteit hebben: het is de snelste en makkelijkste manier om door het level heen te knallen.

Toch lijkt de map niet groot genoeg om dat échte open wereld gevoel op te wekken, maar daar kunnen we op dit moment nog weinig over zeggen. De ontwikkelaar maakte ons wijs dat er slechts vier punten in de game zijn waarop je een laadbalkje te zien krijgt. Als je de generaal in leven laat, dan kun je ook besluiten om de knakker later in het verhaal alsnog een kogel door z’n smoelwerk te jagen. Je verzamelt intel en daardoor kom je te weten waar je doelwitten zich bevinden. Zo is het misschien gunstiger is om de generaal eventueel op een andere locatie te ownen als de situatie dreigt te escaleren.

   

Één met de omgeving

Als je eenmaal comfortabel bent met je plekje in het gras, op een berg of achter een struik hebt gevonden dan is er alsnog absoluut niet de mogelijkheid om in alle rust te chillen. Iets te vaak vliegen er namelijk twee jets over die je kunnen spotten en vervolgens worden de patrouilles gealarmeerd. Dat voelt te geforceerd aan, maar de conclusie is: jij bent vrij snel de lul. Ook zweven er gevaarlijke helikopters boven je met zoeklichten en als zij je te zien krijgen, dan zorgen ze er eigenhandig dat er nog weinig van je over blijft. Verder krijg je te maken met patrouilles die je al vrij snel in de smiezen hebben, wees er dus zeker van dat je één bent met je omgeving. Anders leg je definitief het loodje, maar op die manier blijft de uitdaging er lekker in zitten.

Om het nog een tikkeltje lastiger te maken is het rode puntje (halleluja!) in het midden van je scope verdwenen als je aanlegt voor een schot. In de vorige games zag je, ondanks dat je je vizier had afgestemd op de windrichting en afstand, al waar de kogel terecht zou komen. Nu moet je helemaal zelf uitvinden hoe je het wapen moet afstellen en waar je moet mikken om die perfecte headshot te maken. Je dient rekening te houden met afstand, windrichting en luchtvochtigheid. Omdat zo’n lastig uit te voeren kill zo speciaal aanvoelt, wil je in alle geuren en kleuren weten hoe mooi je de tegenstander daadwerkelijk hebt gesloopt. Lebow: ‘We willen dolgraag samenwerken met een bedrijf dat gespecialiseerd is in een filmische, gedetailleerde weergave van het schot. Mocht die samenwerking doorgaan, dan krijg je een indrukwekkende bullet camera in Sniper Ghost Warrior 3. Als het niet doorgaat, dan grijpen we terug naar voorgaande delen van Sniper Ghost Warrior.’

Sniper Ghost Warrior 3

   

Geen schot in de roos

Grafisch is Sniper Ghost Warrior 3 erg degelijk. Goed voor z’n tijd, maar niet zo mooi als een biertje met een schuimkraag ter dikte van twee vingers en na het zien van de ‘grote jongens’ op de E3 is er nog wel wat werk aan de winkel om echt indruk te maken. Wel tof is het realistische weersysteem en de verandering van seizoenen. Er wordt nog getwijfeld of de winter in het uiteindelijke spel wordt gestopt, maar je kunt missies dus gegarandeerd spelen in zowel zeikweer als met een brandende zon op je bol, in de herst, zomer of lente.   

Qua visuals is Sniper Ghost Warrior absoluut een flinke verbetering ten opzichte van zijn tenenkrommende voorgangers, maar mindblowing is het niet. Er wordt gelukkig wel grotendeels afgerekend met de lineaire gameplay die we gewend waren en het is tof dat we echt een eigen plan kunnen trekken voordat we uiteindelijk op realistische wijze de trekker overhalen. Het is echter de vraag hoelang dat leuk blijft en sommige elementjes voelen absoluut te geforceerd aan. Een ding is zeker: je hebt aardig wat geduld nodig om deze game, waarvan de singleplayer tussen de twaalf en vijftien uur schijnt te duren, op een bevredigende manier te spelen. 

Sniper Ghost Warrior verschijnt in het tweede kwartaal van 2016 voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. 

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord