Shadow Warrior 2 - Gamescom Mini-Preview  

Shadow Warrior 2 - Gamescom Mini-Preview 2015-08-17T15:23:20
Gamescom ligt ondertussen alweer een week achter ons, maar sommige games die er te zien waren spoken nog altijd in ons hoofd. Zo ook Shadow Warrior 2, die live voor onze neuzen gespeeld werd en... stiekem vele malen imposanter was dan we in eerste instantie hadden verwacht.

Wat is het?

Het vervolg op de ietwat campy doch vermakelijke old-skool first-person shooter (en slasher) uit 2013, die op zijn beurt weer een reboot was van de gelijknamige Duke Nukem 3D-kloon uit 1997. Spelers besturen Lo Wang, een grofgebekte ninja die op haast Deadpool-achtige wijze continu naar popcultuur refereert en zijn bloederige avontuur op luchtige wijze becommentarieert. In een poging om kwaliteit voort te laten brengen uit kwantiteit, hebben de jongens van Flying Wild Hog besloten om Shadow Warrior 2 de “bigger, badder, better” route op te laten gaan, door de formule van de eerste game te pakken en die meerdere malen te vermenigvuldigen.

SW2

Waarom is het vet?

Eén van de grootste kritiekpunten op de eerste game was hoe extreem lineair het allemaal was. Flying Wild Hog heeft overduidelijk geluisterd, want de gebieden in Shadow Warrior 2  zijn groter en vooral veel meer open. Lo Wang is nu een soort premiejager die meerdere demonenslachtende missies kan aannemen, maar hoe die missies uitgevoerd worden mag de speler zelf weten. Je kunt muren beklimmen en over daken springen, jezelf onzichtbaar maken en stealthy te werk gaan, of gewoon netjes de paden belopen en all guns blazing vijanden te lijf gaan met een keuze van in totaal 70 wapens. Van demonische machinegeweren (herladen met schedels? Awesome) tot ninjahulpmiddelen als grote shurikens en klauwen; Lo Wang heeft nog nooit zoveel vernietiging tot z’n beschikking gehad. En ook nog nooit zoveel hulp, want de game kan met vier man tegelijk gespeeld worden.

SW2

Waarom is het niet vet?

Niet alleen de wapens, bewegingsvrijheid en het aantal spelers is vermenigvuldigd, want ook Lo Wang z’n neiging om af en toe een gevatte opmerking te maken lijkt toegenomen te zijn tot het punt dat hij na bijna élke kill een woordgrapje, penis joke of popcultuur referentie moest spuien. Dit heeft de potentie om heel snel heel irritant te worden. Verder vragen we ons af hoe de singleplayer-ervaring wordt in een game die qua level design, vijandplaatsing en schaal gericht lijkt te zijn op coöperatieve gameplay voor vier spelers.

SW2

Gaat dit scoren?

De combinatie van old-skool gunplay met moderne elementen zoals first-person parkour, verticaler level design, coöp gameplay en belachelijk veel wapens heeft erg veel hitpotentie. Vooral de bewegingsvrijheid die de speler heeft als bovennatuurlijke ninja, met snelle airdashes en double jumps, is aanstekelijk leuk, en de geïmpliceerde replaywaarde die de vele wapens en gameplay-opties lijken te bieden doet onze vingers jeuken naar Lo Wang z’n speeltjes. En dat is geen penisgrap.

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord