Rise of the Tomb Raider E3 Mini-Preview 

Rise of the Tomb Raider E3 Mini-Preview 2015-06-24T11:31:02
Jan is al tijden helemaal lyrisch over het nieuwe avontuur van Lara Croft en na de game op de E3 gezien te hebben, weet hij het zeker: Rise of the Tomb Raider is een pareltje in wording. Hij legt je even kort en bondig uit waarom...

Wat is het?

Het vervolg op de reboot uit 2013. Lara is niet langer het onzekere meisje maar inmiddels een geharde avonturierster die op een episch avontuur gaat. Ze heeft nog wel last van haar verleden maar ze heeft haar roeping gevonden. Dat resulteert in een actie-avontuur met twee hoofdletters A waarbij de elementen uit de vorige game behouden zijn, alleen zijn ze allemaal uitgebreid. Verwacht dus weer veel klimmen en klauteren, survivallen, een flinke scheut RPG waarbij je zowel je skills als je uitrusting kunt aanpassen en meer vrijheid hebt, om je van je vijanden te ontdoen.

      

Waarom is het vet?

De game (content) is bijna drie keer zo groot als die van de in 2013 verschenen reboot en dat was al geen klein spelletje. Met name de HUB-werelden zijn gigantisch en vol met quests, loot en side-quests. De game heeft bovendien de mooiste sneeuw ooit in een spel (deze titel ging tot voor kort naar Uncharted 2) en ziet er sowieso uit om door een ringetje te halen. Ook het verhaal en de locaties zijn cool (letterlijk en figuurlijk). Naast de bossen en bergen van Siberië zal Lara meerdere locaties aandoen. De inzet van haar reis wordt de verzonken stad Kitezh. Deze zou het geheim van de eeuwige jeugd herbergen.

Sowieso kent het spel grotere tombes. De tombes in de reboot Tomb Raider waren veelal klein en huisvestten simpele puzzels. Voor RotT beloven de makers veel grotere tombes met gelaagde puzzels die uit meerdere onderdelen bestaan. Ook doet Lara onderwater tempels aan en zal je weer onderwater moeten zwemmen. Maar ik zag ook een (flashback) level in een woestijn setting met een behoorlijke flinke tombe.

    

Waarom is het niet vet?

Je zou je misschien kunnen gaan storen aan het feit dat Lara ongeveer 352478 keer net niet, net wel van een richeltje aflazert waarna ze op miraculeuze wijze toch nog een bijl in een rotswand/ijswand/gletsjer weet te prikken en zichzelf redt. En hoe vaak kun je pijnlijk neerkomen na een val? En hoe vaak kun je omgaan met het feit dat Lara aan het zuchten en het steunen is? Dat gaat op den duur wel erg op je zenuwen werken.

   

Gaat dit scoren?

Jazeker! Maar  vooralsnog alleen in het Xbox kamp. De game is tijdelijk exclusief voor Xbox One en Xbox 360 al vraag ik me heel hard af hoe men de pracht en praal van de X1-versie gaat overzetten naar de 360-versie. Dat wordt een behoorlijk uitgeklede versie, grafisch gezien dan. Anderzijds, de reboot zag er 2 jaar geleden ook behoorlijk goed uit op de old-gen consoles dus wie weet flikken de makers het. Het is in ieder geval een van de najaarsklappers van 2015 al zal Microsoft niet heel blij zijn met het feit dat de game op dezelfde dag uitkomt als een ander spelletje genaamd Fallout 4.

REACTIES (13) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord