Quantum Break - Preview 

Quantum Break - Preview 2014-08-15T20:02:25
Quantum Break schitterde nog in afwezigheid op de E3 maar was op de Gamescom eindelijk toonbaar en dus scheurde Nino als een gek naar Keulen voor een uitgebreide presentatie van de nieuwe game van Remedy.

Foutje, bedankt

De game vertelt het verhaal van Jack Joyce, een onderzoeker die slachtoffer wordt van een mysterieus experiment met een foute afloop op de Rivercity University. Als gevolg van het experiment wordt tijd instabiel en krijgt Jack de gave om tijd te beïnvloeden. Joyce zal in Quantum break moeten vechten tegen zijn oude werkgever, Monarch Corp, om de tijd te herstellen.

Door het incident is tijd onvoorspelbaar geworden en wordt de wereld van Quantum Break geteisterd door ongelukken. Een voorbeeld van zo’n ongeluk zagen we al in de trailers van de game, waarbij een file op een brug uit de hand loopt en eindigt met een vrachtschip dat de brug door midden breekt.

De demo die wij kregen was een langere versie van de beelden die Remedy liet zien tijdens de Microsoft presentatie op de Gamescom. Tijdens de demo was het aan Jack om de overkant van een brug te bereiken terwijl hij wordt aangevallen door troepen van zijn voormalige werkgever.

Dankzij zijn krachten heeft Jack een heel scala aan mogelijkheden om de tegenstand uit te schakelen. Jack kan de tijd stil zetten om zijn vijanden te flanken, op hun bek te timmeren of hun kogels in de lucht te stoppen. De krachten zijn gelimiteerd door een energiemeter dus de speler zal moeten overwegen welke skills hij wanneer gebruikt.

Quantum Break

 

Watch Dogs

Als de energiemeter leeg is zal Jack op zijn gun moeten terugvallen, wat er voor zorgt dat de game als een cover-based shooter speelt. In dat opzicht is de gameplay vergelijkbaar met Watch Dogs, waarbij de speler zich ook moest verschuilen achter muurtjes en krachten op tactische momenten in moest zetten. In tegenstelling tot Watch Dogs worden de verschillende krachten lineair door het verhaal vrijgegeven en is er geen ruimte om zelf te bepalen welke krachten je verder uit bouwt. Wel zullen de krachten later in de game sterker worden.

De combat werd later in de demo een stuk interessanter toen Jack te maken kreeg met een paar elite-troepen van Monarch, die getraind waren om met het stilstaan van de tijd om te gaan. Jack moest het opnemen tegen deze elite-knakkers tijdens een punt in het spel waar de hele wereld stil stond en wrakstukken in de lucht bleven hangen als gevolg van een ongeluk. De elite-troepen waren voorzien van stevige bepantsering en ondervonden nauwelijks schade van Jack’s kogels. Om deze gasten te overmeesteren kon Jack rondzwevende auto’s op de übervijanden torpederen en voertuigen laten ontploffen om zo hun bepantsering te slopen.

Een ander belangrijk aspect van Quantum Break zijn de platforming-secties. Door de onvoorspelbare en instabiele tijd in de game moet de speler rondvliegende objecten ontwijken of juist stilzetten zodat ze als platform gebruikt kunnen worden. De combinatie van de instabiele tijd met platformen leek erg goed te werken en heeft het potentieel om tot een hoop spannende situaties te leiden.

Quantum Break

 

Inception

Remedy liet nog niet veel los over het verhaal van de game. De setting met de kwaadaardige corporatie, de elite-vijanden met superkrachten en protesterende burgers deed ons sterk aan die van InFamous denken. Toen werd gevraagd of Quantum Break net als de voorgaande games van Remedy een film of genre als inspiratiebron gebruikte, vertelde creative director Sam Lake dat Quantum Break geïnspireerd is op Inception, net als voorganger Alan Wake dat was op Twin Peaks.

Naast de game zal de disc van Quantum Break straks een complete TV serie bevatten, waarvan na elke chapter in de game een aflevering vertoond zal worden. De serie moet nog gefilmd worden dus we hebben er niks van kunnen zien maar we weten wel dat de serie het verhaal van het illustere Monarch Corp. zal vertellen. Afhankelijk van de productiewaarden en de kwaliteit van het script kan dit nog wel eens een hele grote feature voor Quantum Break gaan worden, zeker gezien de speler in de serie beslissingen kan maken die invloed hebben op het verloop van de game.

Quantum Break

 

Mooi

De twintig minuten die wij van Quantum Break te zien kregen zagen er fantastisch uit. De sfeer in de game, met zijn rondzwevende objecten en bevroren mensen, werd prachtig en soepel weergegeven op de Xbox One waar de game op draaide. De vloeiende overgangen tussen de mooie cutscenes en de daadwerkelijke gameplay was een indrukwekkend truukje dat meermaals tijdens de demo werd ingezet en de dynamische omgevingen gaven de game een unieke feel, waar we graag meer van willen zien.

Als de presentatie die wij kregen indicatief is voor de rest van Quantum Break hoeft Microsoft zich geen zorgen te maken over de line-up van 2015. Wat we hebben gezien was een logische evolutie op het voorgaande werk van Remedy en dat is alleen maar positief wat ons betreft. De gameplay neigde af en toe naar het generieke maar als Remedy het ambitieuze verhaal en de bijbehorende televisieserie goed uit weet te werken, zien we dat met liefde door de vingers.

REACTIES (13) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord