Prey – QuakeCon preview 

Prey – QuakeCon preview 2016-08-11T16:53:51
Prey: een redelijk vage game die voornamelijk bekend stond om z’n gefuck met zwaartekracht en nogal, ehm… vlezige poorten. Bethesda komt nu met een ‘re-imagination’ van deze franchise en Wouter heeft ontdekt dat die het eerdergenoemde allemaal niet heeft.

Als ik Raphael Colantonio vraag waarom Arkane Studios (bekend van Dishonored) de Prey-franchise overgenomen heeft, zegt hij dat het een ‘kwestie van timing’ was. Arkane wilde namelijk een game maken in space, compleet met ruimtewezens die hun eigen ecologie hebben en net zoals Dishonored in first person, gebruik makend van ‘interessante mechanics’. En de Prey-franchise? Tja, die lag er nog gewoon stof te verzamelen, dus werden er verbanden gelegd. Moesten ze hun oorspronkelijke idee nog aan de Prey-franchise aanpassen? ‘Niet echt,’ zegt Colantonio, ‘want we waren er over eens dat op een hoog niveau het thema en het onderwerp genoeg overeen kwamen dat het kon passen.’

Zo, is dat mysterie ook weer opgelost!

Mooie ruimte hoor

Prey en Prey


‘Prey kwam 11 jaar geleden uit,’ zegt Colantonio, ‘en als je iemand zou vragen wat hij of zij zich ervan herinnert, dan zegt die waarschijnlijk “ruimtewezens en een ruimtestation en interessante mechanics”.’ Maar de portals dan? En het gefuck met zwaartekracht? ‘Onze technologie is heel anders dan die van Prey. En dan bedoel ik de fictieve technologie.’ Dus je gaat bijvoorbeeld niet een personage tegenkomen uit de oorspronkelijke Prey? Het speelt zich niet in hetzelfde universum af? ‘Nee, het zijn puur de thema’s. Het “high-level concept”.’
Met andere woorden: Prey 2017 heeft geen fuck te maken met Prey 2006. Eigenlijk wilde Arkane Studios een nieuwe IP beginnen, maar het leek Bethesda (en misschien Arkane ook gewoon) waarschijnlijk veiliger om het te koppelen aan een al bestaande franchise. Dus heb je het oorspronkelijke Prey niet gespeeld, en dat zal niemand je kwalijk nemen, dan is dat no problem at all.

BioShock meets Dead Space


Maar wat is deze nieuwe Prey dan wél? Nou, best wel veel. Het voelt als een combinatie van Dead Space-gameplay en een BioShock-achtige stijl, met de aliens uit de debuuttrailer van XCOM: The Bureau (een game die nooit uitgekomen is, want het uiteindelijke product leek er totaal niet op). Het hoofdpersonage in Prey is een man/vrouw wiens identiteit je eigenlijk zelf invult aan de hand van keuzes die je in de game maakt. Geen character met een vooraf bepaalde persoonlijkheid zoals in Dishonored dus, maar meer de GTA III-aanpak van een niet pratende protagonist. Het jaar is 2034 en de speler bevindt zich in het ruimtestation van het enige bedrijf in de wereld van Prey dat zich in de ruimte bevindt, waar men bezig is met een experiment dat de mensheid voorgoed zal veranderen. Maar goed, zulke shit gaat nooit goed natuurlijk, dus wordt het ruimtestation overspoeld door een vijandelijk ras van buitenaardse wezens met ‘mindbending abilities’. En jij? Jij wil deze ellende natuurlijk overleven!

Mooie hal hoor

Prey-Plasmids


In een selectie van momenten uit een playthrough zie je het hoofdpersonage op onderzoek uit gaan in het ruimtstation Talis 1, zowel binnen, als buiten in de vrije ruimte. Er komen vlak wat vierpotige alien-spinnen die uit zwarte wolkjes lijken te bestaan op de speler af, en hij maakt hier korte metten mee met behulp van redelijk old skool wapens die een futuristische touch hebben. Zoals een shotgun die een schermpje heeft waar het aantal kogels op weergeven worden. Maar uiteindelijk zullen vuurwapens schaars zijn, zo laat Colantonio weten. Dus zal je waarschijnlijk stealthy moeten zijn, iets waar je steeds beter in kan worden door skills up te graden met behulp van Neuromods (de Plasmids van Prey) en door powers van aliens over te nemen. Zo kan je op een gegeven moment de vorm aannemen van levenloze objecten, zoals bijvoorbeeld een mok (ja, zo ding waar je koffie uit drinkt) waarmee je met een dom sprongetje door een doorgeefgat in een kogelvrij raam kunt springen. Mensen lachten erom, hoewel ik het er alleen maar een beetje lullig uit vond zien. Later veranderde de speler in een granaat waarna het zichzelf met een andere alien-power, de kinetic blast, op een hoger gelegen platform liet blazen. Ook dat zag er lullig uit, hoewel de potentie voor leuke puzzels met deze power natuurlijk best groot is

Mooie schaduwmonsters hoor

     

Waar is je smoel?

Interessantere gameplay komt vervolgens in een rap tempo langs: de GLOO gun bijvoorbeeld, een wapen waarmee je niet alleen vijanden in een soort schuimrubberen laag kunt bedekken, maar die ook handig zijn om platforms te maken waarmee je op onbereikbare plekken kunt komen. Het decloaken van kamers, een fabricator waarmee je objecten kunt namaken, een gedeelte waarin je door space glijdt en een level 3 power genaamd leverage, wat eigenlijk een force push is, passeren de revue. De gameplay eindigt als de speler door een groot, zwart spook, van hetzelfde spul gemaakt als de vierpotige spinnen, wordt belaagd. Het laat mij achter met een dubbel gevoel, want ik vind de aliens er simpelweg niet indrukwekkend uitzien, terwijl de rest van de game wel bijzonder oogt. Ook voel ik het veranderen in kopjes niet helemaal, terwijl de gunplay dan weer wel indrukwekkend is. Het heeft een beetje een gebrek aan eigen smoel, weet je? Iets dat de oorspronkelijke Prey overigens wel had, als een van de weinige dingen. Maar ja, daar heeft deze game geen fuck mee te maken…

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord