The Witcher 3: Wild Hunt - preview 

The Witcher 3: Wild Hunt - preview 2013-06-26T13:26:28
De onthulling van The Witcher 3: Wild Hunt sloeg ook bij ons in als een bom(metje). Hebben we hier daadwerkelijk te maken met de Messias onder de action-RPG’s? Jan bekeek de belangrijkste beweringen en claims van de Poolse ontwikkelaar en plaatst ze in perspectief.

BIG BAD OPEN WORLD

De makers willen spelers de vrijheid geven van een open-wereld game waarbij je als Geralt kan gaan en staan waar je wil. The Witcher 3 is dan ook meer dan dertig keer zo groot als z’n voorganger en twintig procent groter dan de wereld van Skyrim.

Indrukwekkende cijfers, maar veel belangrijker is natuurlijk of die wereld levendig is en of er genoeg te doen is. De wereld van Red Dead Redemption was bijvoorbeeld enorm, maar er waren ook grote delen droge prairie waar vrijwel geen reet te beleven viel.

De makers van The Witcher 3 beloven echter een enorme, levende wereld met slimme A.I. van wezens en mensen, waar altijd wat te doen is.

Ik hoop dat de random quests interessant blijven (zoals in The Witcher 2 het geval was) want dat gevaar ligt op de loer bij een open-wereld game.

In de enorme wereld reis je te voet, op je paard of per boot. Met name dat laatste doet het avonturiershart sneller kloppen, vooral wanneer je onderweg eilandjes aandoet of zeewezens op je pad vindt.

VERHAAL

The Witcher 1 en 2 gingen verhaaltechnisch behoorlijk diep met uitgebreide, vertakte verhaallijnen en allerlei (zij)paden met verschillende einden.

The Witcher 3 gaat nog een stap verder. Feitelijk zijn er drie niveaus van verhalen die invloed hebben op de game en de ontwikkeling ervan.

Het meest basale zijn Geralts acties tijdens het vechten, jagen, craften en looten die slechts geringe invloed hebben op de gameplay. Ook basic quests behoren tot dit niveau.

Het meest verregaand zijn de verwikkelingen rond het vinden en beschermen van Geralts geliefden/familie evenals de gebeurtenissen die betrekking hebben op The Wild Hunt (de horde skeletten-geesten die Geralt en de mensheid bedreigen).

Bij het middelste niveau draait ‘t om de verschillende gebieden en de politieke intriges die daar spelen.

The Witcher 2 eindige met de invasie van een Nilfgaardian leger dat optrok richting de Northern Kingdoms. Die verhaallijnen evolueren verder in dit deel en Geralt zal hierin opnieuw een belangrijke rol spelen.

Al deze lagen maken het nogal lastig om één bevredigend einde te construeren, maar ik denk dat de Polen met een schuin oog naar het einde van Mass Effect 3 hebben gekeken en geen ‘BioWare-tje’ zullen plegen in deze.

VECHTEN & MAGIE & JAGEN     

Combat wordt een stuk interessanter als we de makers moeten geloven. Je kunt je eigen gear craften, je harnassen pimpen met onderdelen van dode wezens en steeds betere wapens oppakken.

Er zijn verschillende talent trees, zoals Magic, Swordsmanship & Alchemy waarbij die laatste vooral gebaseerd is op (het vervaardigen van) potions. Magical signs zijn upgespiced en laten ook secundaire signs toe.

Het leukst vind ik echter het jagen op monsters dat nu meer voorbereiding vereist. Je kunt nog steeds random tegen monsters vechten, maar door voorkennis te verzamelen kom je veel beter beslagen ten ijs.

Als voorbeeld noemen de makers een gevecht met een vampier. Door boeken te lezen, je te verdiepen in de monsters en hun gedrag, maar ook door met personages te praten, verzamel je clues over het monster/wezen in kwestie. Zo leer je dat een vampier twee harten heeft en giftig kan zijn. Door de gifklier van de vampier uit te schakelen is hij een stuk zwakker. Of je focust je op een critical strike op diens twee harten om de bloedzuiger zo in een keer uit te schakelen.

Ook het weer en de tijd zijn van invloed op de (aanwezigheid) van wezens. Sommige komen alleen in het donker tevoorschijn, andere zijn alleen overdag te zien.

Er zijn deze keer trouwens geen gescripte gevechten met bosses. Overall gaat vechten soepeler, sneller en uitgebreider. Ter illustratie: Geralt kende in TW2 twintig gevechtsanimaties, in TW3 zijn dat er bijna honderd.

GRAPHICS

De eerste info repte over PC en ‘high-end platforms available’ en Gameinformer kopte over de next-gen RPG die niemand mag missen. Je mag er dan ook van uitgaan dat de PS4 en Xbox 720 de Witcher III zullen faciliteren. Toch zal de PC leading zijn, want de Polen zijn nu eenmaal echte PC boys.

Vlak na de onthulling was er alweer een rel dat het er allemaal best okay uitzag maar toch niet zó mooi als gehoopt. Bleek dat er nog een laatste render toegepast moest worden en dat dit prototype beelden waren. Tja. Maxima zou zeggen ‘beetje dom.’

Voor CD Projekt Red pleit in ieder geval dat de graphics van TW2 fenomenaal waren.. Die gasten kunnen echt wel wat.

NOG NIET HET EINDE

In eerste instantie werd beweerd dat deel 3 de laatste The Witcher game zou worden, maar de makers bedoelden de afsluiting van de trilogie. Het betekent allerminst het einde van The Witcher franchise voor CD Projekt Red. Ze zouden wel gek zijn. Verkopen ze straks acht miljoen games van deel 3, gaan ze er niks meer mee doen.

Natuurlijk heeft men Cyberpunk 2077 nog in het vat zitten, maar dit is echt niet het laatste dat we op gamegebied van het Witcher universum gaan zien. 

EN DUS?

The Witcher 1 en 2 waren fijne, rauwe en donkere action-RPG’s waarbij met name deel 2 op PC grafisch overweldigend was. Aan de technische capaciteiten van CD Projekt Red en de eigenzinnige manier van verhalen vertellen, twijfel ik dan ook niet.

Echter, The Witcher (1) was berucht om zijn bugs en het is nog maar afwachten hoe deel 3 uiteindelijk uit de strijd komt. De Polen werken deze keer met een nieuwe engine en hoe je het ook wendt of keert, een open wereld game is wel een heel ander beest om te temmen.

Qua story telling, sfeer, actie, erotiek en personages zullen we niet teleurgesteld worden, maar het moet in de praktijk allemaal wel gaan werken.

Voor dit moment moeten we het doen met prachtige beloften, huizenhoge ambities, likkebaardend artwork en sfeervolle screenshots. En dat is wat mij betreft al genoeg om heel erg uit te kijken naar deze game…

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord