Preview: Super Mario Maker 2 

Preview: Super Mario Maker 2 2019-05-28T16:54:26
Een van de weinige games die wel succesvol was op de Wii U, was Super Mario Maker. De verwachting is natuurlijk dat Super Mario Maker 2 nog succesvoller en toffer wordt, maar is dat ook zo? Karim mocht met het ambitieuze vervolg aan de slag en vertelt je er alles over!

Als een kind zo blij was ik toen mij gevraagd werd naar de previewsessie van Super Mario Maker 2 te gaan. Zelf heb ik ongelofelijk veel zin in die game, of moet ik het gewoon een eindeloze service noemen? Ondanks dat m'n enthousiasme na de previewsessie alleen maar is toegenomen, zijn de bijna typische Nintendo-mankementen wel weer aanwezig in deze game. We gaan het er over hebben!

Story Mode

Het eerste verschil met de originele Super Mario Maker is direct dat er een story mode in dit tweede deel zit, waarin het de bedoeling is dat je het spontaan verdwenen kasteel van Peach opnieuw moet opbouwen. Dit doe je door in de meer dan 100 door Nintendo gemaakte levels coins te verzamelen, waardoor je de wederopbouw van het kasteel kunt bekostigen. Die Toads doen het niet voor niks! Wie er echter achter het spontane verdwijnen van het kasteel zit, werd ook in de preview niet duidelijk. De undodog is in mijn ogen de absolute hoofdverdachte.

Zodra je begint met spelen merk je direct dat ook Nintendo zelf ongelofelijk veel lol heeft gehad met z'n eigen levelmaker. Alle levels in story mode zijn er namelijk voor bedoeld om jou ideeën te geven voor je eigen levels, waardoor je dus een hele hoop intuïtieve dingen ziet langskomen. In bepaalde levels wordt de nieuwe on/off switch super slim gebruikt, terwijl het spookhuis level dat ik speelde me een puzzel voorschotelde die bijna ongekend is voor Super Mario-games. Waar New Super Mario Bros. U het ongelofelijk veilig speelde en eigenlijk niets nieuws probeerde, ben je in de story mode van Super Mario Maker 2 direct geboeid aan het spelen door alle nieuwe dingen die mogelijk zijn. Het laat zien dat de mogelijkheden bijna eindeloos zijn in deze game.

Ook buiten de levels om zit de story mode ongelofelijk goed in elkaar. In de preview die ik speelde kreeg ik te maken met Taskmaster Toad en Chief Toadette. Echter worden de namen om een ook voor de Taskmaster onduidelijke reden niet genoemd. De Toads lijken alleen interesse te hebben in het geld dat ze kunnen verdienen met de wederopbouw van het kasteel en dat is hun goed recht. Ieder leveltje dat de Taskmanager je aanbied heeft een ongelofelijk leuke beschrijving, waarin je meteen ziet dat het ontwikkelteam achter Super Mario Maker 2 ongelofelijk veel liefde in deze story mode heeft gestoken. Dat zie je ook aan het feit dat je Mario in 3D bestuurt bij het kasteel, terwijl dit normaal alleen een 2D-game is. Vervolgens lever je de coins die je in het level gevonden hebt en krijgt voor het completen van een level in bij de Chief, waarmee je vervolgens dan weer nieuwe delen van het kasteel kunt opbouwen. Deze mode zou zomaar eens één van de betere 2D Super Mario-games ooit kunnen worden en dan hebben we het nog niet eens over de belangrijkste features gebad buiten de story mode om…

Bouwen

Natuurlijk draait het in de game echt om het bouwen en de mogelijkheden zijn eindeloos. Mocht je de speciale Super Mario Maker 2 Nintendo Direct hebben gezien dan weet je eigenlijk een hoop al, maar toch was het super tof om er even mee aan de slag te mogen. Een echt level heb ik door de beperkte tijd niet kunnen bouwen, maar wel heb ik even alle nieuwe mogelijkheden rustig kunnen uitproberen. Nogmaals: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Aan de vier stijlen die al in deel één zaten is een hele hoop toegevoegd. In Super Mario Maker op de Wii U maakte de Super Mario Bros. 3, Super Mario World en New Super Mario Bros.-stijlen allemaal gebruik van de mechanics van de eerste Super Mario Bros., wat een heleboel beperkingen met zich meebracht. Alhoewel de typische jumps uit de verschillende games wel in de Wii U-versie zaten, waren er bij launch geen checkpoint flags aanwezig en was het maken van hellingen (slopes) niet mogelijk, omdat Mario in de eerste Super Mario Bros. niet kan glijden. Nu lijken alle stijlen de mechanics te gebruiken die je gewend bent en daar zelfs een schepje bovenop te doen, gezien hellingen nu ook mogelijk zijn in de eerste Super Mario. Echter glijdt Mario daar niet, maar loopt hij gewoon hellingen af en op. Zodra je in de level builder wisselt naar een andere Super Mario-stijl, glijdt Mario wel gewoon. Zeer goed opgelost.

Verder was het tof om de Night Mode eens met m'n eigen ogen aan het werk te zien. Deze modus is onthuld in de eerder genoemde Nintendo Direct en maakt het mogelijk om van alle verschillende thema's binnen de Super Mario-stijlen net wat anders te maken. In sommige stijlen gaat met Night Mode het level op z'n kop, wordt de grond onder je glad of ga je volledig in het donker het level door. Dit brengt weer talloze mogelijkheden met zich mee, die zonder een Night Mode niet gekund hadden. Gezien je bijvoorbeeld een Super Mario Galaxy-muziekje kunt toevoegen aan je level, is het bijvoorbeeld mogelijk om de ondersteboven 2D levels uit die game na te maken. Zomaar een ideetje.

Wel was het even wennen om te bouwen met een controller. Met Super Mario Maker op de Wii U deed je het bouwen natuurlijk op de GamePad, waardoor je alles eigenlijk met touch controls deed. Alhoewel dat in handheld mode nu nog steeds mogelijk is met Super Mario Maker 2 op de Nintendo Switch, kan er nu dus ook gebouwd worden in docked mode. Het is zoals gezegd dus even flink wennen, maar als je het eenmaal door hebt, is het eigenlijk direct de fijnste manier om te bouwen. Ik heb het op beide manieren geprobeerd en alhoewel touch misschien wat accurater is, betrapte ik mezelf erop eigenlijk weer snel een controller te willen gebruiken. Wellicht gaat het bouwen dan wat langzamer, maar de comfort van alles kunnen zien op de tv is heerlijk en werkt na even wennen dus gewoon meer dan prima. Gelukkig maar, want dit was op voorhand één van mijn grootste zorgen.

Course World

Levels maken is leuk en aardig, maar je moet ze natuurlijk kunnen uploaden en de levels van anderen kunnen spelen om het echt leuk te maken. Gelukkig kan dit gewoon in Super Mario Maker 2 en is het zoeken van levels beter dan ooit geworden. Je kunt zoeken op verschillende tags, zoals Multiplayer, Auto Mario en Speedrun, terwijl je een level na het gespeeld te hebben ook een tag kunt geven. Mocht de maker dus een verkeerde tag aan zijn of haar level hebben meegegeven en genoeg spelers de juiste tag geven, krijgt het level alsnog die tag. Nintendo kon niet bevestigen of dit echt zo werkte, maar na het tijdens mijn previewsessie met argusogen te hebben bekeken, werkt dit systeem waarschijnlijk zo.

Liefhebbers van het inmiddels stopgezette Miiverse kunnen overigens helemaal los gaan, want heel de service lijkt ongeveer in deze service ingebakken te zitten. Je kunt andere creators volgen alsof het Twitter is, reacties achterlaten alsof je moeder een plaatje van haar hond op Facebook plaatst en liken en disliken alsof je naar YouTube Rewind zit te kijken. Alles wat normale sociale media platformen bieden zit in de creators hub in Super Mario Maker 2, wat toch een aangename verrassing is. Ook kun je helemaal losgaan met de customization voor je Mii character, maar alles wat je in-game verdiend blijft wel in-game. Je algemene Mii op de Nintendo Switch verandert qua kleding niet mee met je Mii in Super Mario Maker 2, wat enigszins jammer maar zeker geen ramp is. Daarnaast hebben alle Mario Maker-profielen weer hun eigen ID, waarmee je je vrienden dus kunt opzoeken en ze kunt gaan volgen. Hierdoor maalt de game echter helemaal geen gebruik van je Nintendo Switch-vriendenlijst, maar zit er dus een heel eigen sociaal aspect met volgen, reacties en likes in Super Mario Maker 2.

Natuurlijk is het ook mogelijk om levels te downloaden, zodat je ze ook offline kunt spelen. Door de mix van functies die Super Mario Maker al had op Wii U, samengevoegd met alle nieuwe functies - waaruit blijkt dat Nintendo in ieder geval deels naar de community geluisterd heeft - lijkt Course World fantastisch te gaan werken. Of er ook weer een aparte website komt of dat de game gebruik gaat maken van de Nintendo Switch Online app, is nog niet duidelijk.

Multiplayer

Eigenlijk ben ik tot nu toe alleen nog maar positief geweest, maar bij het kopje multiplayer moet ik toch even wat kritische noten aanhalen. Eigenlijk kunnen we dit segment verdelen in co-op levels maken, lokale multiplayer en online multiplayer. Laten we beginnen bij co-op maken.

Alhoewel het super tof is dat je nu samen op de bank levels kunt bouwen, is het ongelooflijk zonde dat dit beperkt is tot het gebruik van twee losse joycons. De hele game is, ook in lokale multiplayer, gewoon te spelen met iedere Nintendo Switch-compatible controller, maar zodra je co-op een level wil maken moet dit dus met twee losse joycons. Juist het comfort van twee joycons of een Pro Controller maakt het bouwen op de tv na wat wennen zo goed, dus het is ongelooflijk zonde dat Nintendo dit vereist. Ik heb dit helaas niet kunnen spelen, maar wel is dit na een aantal vermoedens en bewijzen uit de afgelopen Nintendo Direct bevestigd tijdens de previewsessie. Het zou kunnen dat dit in de uiteindelijke versie wordt aangepast, maar voorlopig zijn daar geen aanwijzingen voor en lijkt dit een bewuste keus te zijn geweest.

Ook is het vrij gek te noemen dat je met twee man een multiplayer level kunt maken voor maximaal vier mensen, maar dit vervolgens maar met maximaal twee personen kunt testen. Je moet dus heel goed nadenken over je multiplayer level als je er één maakt, gezien het dus niet volledig te testen valt.

Gelukkig zit er wat het spelen betreft wel lokale multiplayer in voor vier spelers. Dit kun je op twee manieren doen: ieder op zijn of haar eigen Nintendo Switch, of met z'n allen op één scherm. Laatstgenoemde manier werkt exact zoals de multiplayer werkt in New Super Mario Bros., maar nu dus verdeeld over alle stijlen zodat je ook in de oudere Super Mario-games met vier spelers kunt lachen, gieren en brullen. Het interessantste wordt het echter als ieder z'n eigen Switch meebrengt, want dan ben je niet beperkt tot één scherm. Zo heeft een ieder dus zijn of haar eigen scherm, waardoor je ook allemaal op je eigen tempo kunt spelen en niet afhankelijk bent van de andere spelers. Op één scherm kregen we tijdens de previewsessie ook te maken met een aantal cameraproblemen, maar dit zou nog kunnen liggen aan het feit dat het pre-release software is wat we hebben gespeeld. De multiplayer is in ieder geval weer lachen, gieren en brullen en de multiplayer versus mode is misschien wel de geniaalste uitvinding sinds de uitvinding van multiplayer. Het competitieve aspect zorgt voor een ongelooflijk nieuw element en de levels die we speelden lieten direct zien hoe je toffe multiplayer versus levels kunt maken. Mark my words: dit wordt geniaal op release.

Minder geniaal is het echter dat je online zowel multiplayer co-op als multiplayer versus kunt spelen, maar dan alleen met vreemden. Het is onbegrijpelijk dat je alleen lokaal een kamer kunt aanmaken om deze game met je vrienden te spelen. Nintendo lijkt met bijna al z'n games nog steeds heel hard te proberen dat iedereen maar bij mij over de vloer komt, maar helaas voor Nintendo gaan zij daar niet over. Als je zo'n multiplayer modus inbouwt wordt het gebrek aan met online vrienden kunnen spelen een altijd knagende frustratie. Dat Nintendo er ook nog in gelooft dat randoms online met je gaan samenwerken, zegt genoeg over hoe vaak sommige van de developers een online game hebben gespeeld. Desalniettemin ga ik online wel lekker competitief aan de slag in Super Mario Maker 2, maar een flinke aderlating is dit wel.

De reden dat deze functie er niet op een normale manier in zit, lijkt te zijn om iets wat ik al eerder noemde in deze preview: Super Mario Maker 2 maakt totaal geen gebruik van het ingebouwde vriendensysteem van de Nintendo Switch. Friendcodes zijn vervangen door Maker ID's en vrienden door een followsysteem, waardoor de game dus letterlijk niet bij je Nintendo Switch vrienden kan. Het brengt z'n voordelen, maar ook z'n dikke nadelen met zich mee.

Super Mario Maker 2 belooft misschien wel de beste game van dit jaar op de Nintendo Switch te worden. Nintendo geeft je in ieder geval (bijna) alle opties om nog lengte van jaren met deze game aan de slag te gaan. Super Mario Maker 2 wordt een ongelofelijk toffe service en ik kan niet wachten om bij de release levels te maken en ze door iedereen te laten spelen.

Super Mario Maker 2 komt op 28 juni exclusief uit voor de Nintendo Switch.

REACTIES (7) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord