SimCity Creator - preview 

SimCity Creator - preview 2013-06-26T13:40:09
Over de laatste SimCity game, SimCity Societies, was Jan maar gematigd enthousiast. De ziel en diepgang van de roemruchte voorgangers was naar zijn zeggen ver te zoeken in die game. Hij ging dan ook met enige reserve aan de slag met SimCity Creator...

Trouwe PU lezers weten dat ik Sinterklaas een warm hart toedraag. Cadeautjes, surprises, taaitaai, pepernoten... ik ben er dol op.  De magie die ik als klein knaapje ervoer wanneer een groot pak mijn kant opgeschoven werd, kan ik me nog zo voor de geest halen. Maar soms zat het geluk ook in veel kleinere dingen. Zo maakte mijn buurvrouw ieder jaar een huisje van taaitaai met een speculaasdak. Dat was het summum, te mooi om op te eten gewoon.

In SimCity Creator (SCC) kan ik deze jeugdherinnering helemaal herbeleven. Wat zeg ik... ik kan een complete stad van snoepgoed bouwen!

AAIBARE UITDAGING

Bovenstaande verraadt al dat SimCity Creator een ander spel is dan je doorgaans van de stedenbouw sim gewend bent. Maar tegelijkertijd ook weer niet, want hoewel EA claimt dat de game gericht is op een jongere doelgroep, moet je ook in SCC flink aan de bak om je inwonertjes tevreden te houden.

En dus ben je ook hier bezig met belastingen, voorzieningen, huisvesting, elektriciteit, riolering, een geoliede infrastructuur, een paraat politieapparaat, uitgeslapen brandweerlieden en ga zo maar door. Het spel kent meer uitdaging dan ik vooraf had verwacht. 

Het geheel is overigens liefelijk in beeld gebracht zonder kinderachtig te worden; precies zoals je verwacht van een SimCity game op de Wii.

KODDIG

Overigens kun je wel rekenen op een heel team van adviseurs die zo uit MySims weggelopen zijn, om je te voorzien van praktische tips (waarschijnlijk bedoeld voor de allerjongste stedenplanners onder ons).  Je kunt deze koddige karakters ook inhuren om een deel van je stad onder hun hoede te nemen.

Je kunt je stad in verschillende jasjes steken; zo kun je een futuristische megapool bouwen of juist met kastelen in de weer gaan. Je kunt vrij bouwen of via de Mission mode, verschillende opdrachten afwerken, oplopend in moeilijkheidsgraad. En je kunt dus een hele stad bouwen van snoepgoed. Lekker, hoor.

RAMPZALIG?

De Wii-mote laat je eenvoudig je stad naar wens ontwerpen. Je construeert niet zelf je gebouwen, je bepaalt alleen hun plek, hun functie en look. Wel bepaal je de vorm en route van wegen. En die teken je als het ware met Nintendo’s zwabbercontroller: recht, bochten, in cirkels... alles kan. De game plaatst de gebouwen netjes recht of gebogen langs de kronkelwegen. Weg is de rechttoe, rechtaan structuur van de vorige SimCity games.

De Wii-mote speelt ook een hoofdrol in het destructieve karakter van SCC. Net zoals in de vorige SimCity spellen kun je opnieuw je eigen maaksels teisteren met natuurrampen.  Door met je Wii-mote te schudden, versterk je aardbevingen, en door te gaan zwiepen veroorzaak je tornado’s... die je mooie torens en gebouwen vernietigen. En dan kun je weer van voor af aan beginnen. Ja, zo werkt dat in SimCity games nu eenmaal.

Conclusie 

SimCity Creator is toegankelijk en charmant maar lijkt toch genoeg diversiteit te bieden om (jongere) stedenbouwers te behagen. En een complete stad van snaaiwerk bouwen... wie wil dat nu niet?
SimCity Creator is toegankelijk en charmant maar lijkt toch genoeg diversiteit te bieden om (jongere) stedenbouwers te behagen. En een complete stad van snaaiwerk bouwen... wie wil dat nu niet?

REACTIES (0) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord