Scrolls - preview 

Scrolls - preview 2013-06-26T13:23:53
Op de middelbare school was Ward zo’n nerd dat hij in een tussenuur niet ging toepen of hartenjagen, maar haalde hij zo nu en dan zijn Magic the Gathering-kaarten tevoorschijn. Hij is dan ook de aangewezen man om de nieuwe game van de studio achter Minecraft te checken: Scrolls.

Het is 19:00 en ik ben al 5 uur aan het wachten totdat ik Scrolls kan downloaden. De nieuwe game van Mojang, de studio die voortkwam uit het succes van Minecraft, is een Trading Card Game (TCG) en laat ik daar nu net dol op zijn. Blijkbaar ben ik niet de enige, want sinds de pagina waar ik Scrolls kan kopen live is gegaan lijkt de website het bijna te begeven.

Op Twitter zie ik dat mensen de game al aan het spelen zijn, maar ik kom maar niet in de shop terecht. Uiteindelijk pak ik mijn telefoon erbij en lukt het daarop ineens wel. Na wat pielen en hopen zit ik eindelijk in Scrolls en kan het plezier hopelijk beginnen.

Scrolls

Scrolls

Scrolls is dus een TCG game en dat zal net als Hearthstone van Blizzard een stuk minder gamers aanspreken, dan bijvoorbeeld een Minecraft. Het is een totaal andere tak van sport.

In een TCG verzamel je kaarten om uiteindelijk een eigen deck te bouwen met daarin aanvalsunits, gebouwen, spreuken en enchanments. De volgorde mag je zelf niet bepalen, het is namelijk de bedoeling dat zo’n deck voor een potje geschud wordt en wat je in je handen krijgt is dus random.

Het is dus zaak om goede kaarten te verzamelen en een gebalanceerd deck te bouwen waarbij je niet 20 beurten hoeft te wachten voordat je een goede kaart krijgt.

 

Drie facties

In Scrolls krijg je aan het begin één van de drie starters decks waarmee je gelijk aan de slag kunt. Iedere deck bestaat uit andere type kaarten die om een andere speelstijl vragen. Zo koos ik voor het Order deck met daarin vooral soldaten die je op een tactische manier samen op het bord neer moet zetten en waarbij formaties erg belangrijk zijn.

Ik had ook kunnen kiezen voor een deck met veel slappe aanvalsunits als wolven en konijnen die uitgroeien tot aardig wat natuurgeweld en waarmee ik al vroeg in de game schade kon doen en er was ook nog een deck waarbij ik kon kiezen uit voornamelijk machines die op lange afstand grotere gebieden op het bord konden bombarderen.

Met elk deck kun je prima uit de voeten, maar het is wel slim om er een te kiezen die bij je speelstijl past. Wees trouwens gerust, de andere decks kun je later nog kopen met in-game geld dat je verdient door te spelen, dus twijfel niet te lang en te hard.

Scrolls

Offeren van Scrolls

Als je eenmaal je deck gekozen hebt kun je gaan spelen en daarbij is je einddoel om drie van de vijf beelden van je tegenstander kapot te maken. Dit doe je door aanvalsunits op een bord te plaatsen op een van de vijf rijen met elk drie vakken.

Dit gaat natuurlijk niet zomaar in een TCG, je hebt resources nodig om dit te kunnen doen. Noem het toverkracht. Om één unit van die kracht te krijgen moet je een van je kaarten offeren en afleggen. Dit mag je elke beurt één keer doen en zo bouw je dus langzaam toverkracht op die je elke beurt weer volledig kan benutten om sterkere kaarten te spelen waarvan de heftigste maar liefst 7 units kost.

Met al dat offeren brand je natuurlijk door je kaarten heen en het is daarom fijn dat je bij het offeren van een kaart ook nog voor een andere optie kan kiezen, namelijk het trekken van twee nieuwe kaarten.

Je hoeft niet elke beurt te offeren, maar dat deed ik tot nu toe meestal wel. Had ik te weinig toverkracht voor de kaarten in mijn hand, dan zorgde ik dat ik daar meer van kreeg. Had ik meer of betere kaarten nodig, dan offerde ik daar ook kaarten voor.

 

Scrolls op het bord

Als je eenmaal wat toverkracht hebt, kun je aanvalsunits op het bord gaan zetten. Deze hebben aanvalskracht, levenspunten en een countdown. Het eerste getal is hoeveel schade je doet, het tweede hoeveel je klappen je nog kan vangen en het derde na hoeveel beurten de unit aanvalt of zijn kracht gebruikt op het bord.

De meeste aanvalsunits vallen de units van de tegenstander aan in dezelfde rij als waarin ze geplaatst worden. Zijn die er niet, dan val je het standbeeld aan dat achteraan de rij staat.

Met spreuken en enchantments kun je je units versterken en die van je tegenstander verzwakken, maar wat leuk is aan de rijen is dat je ook je units kan verplaatsen over het bord.

Zo kun je bijvoorbeeld als een unit in een beurt gaat aanvallen, deze nog even snel op een andere rij zetten om zo een tactisch voordeel te benutten.

Scrolls

Kopen en bouwen

Scrolls is een tactisch spelletje en het is leuk om je tegenstander op het slagveld te verslaan, maar het verzamelen van nieuwe kaarten door ze te kopen met geld dat je na potjes verdiend is net zo leuk.

Als je deze kaarten koopt dan weet je niet wat je krijgt en het is dus altijd een verrassing. Je kan wel nog aangeven of je een kaart wil hebben van één van de drie resources en dus typen decks, maar dan zijn ze wel wat duurder. Voor de rest moet je het doen met het toeval.

Met al je gekochte kaarten wil je natuurlijk ook iets doen en dat is je deck sterker en beter maken. Dit doe je in de Deck Builder. In het begin zal hier nog niet heel veel te vinden zijn, maar naarmate je meer kaarten krijgt en meer combinaties van kaarten leert, dan zal je zeker wat aanpassingen willen maken.

Op dit moment zijn er zo’n 135 kaarten, waarvan je één kaart maximaal drie keer in je deck mag stoppen, dus je kan al aardig los.

Scrolls

Bugs en gebreken

Op dit moment kun je Scrolls zelf ook al kopen en downloaden voor 15 euro via Scrolls.com en dan zit je ook in de beta. Net als destijds bij Minecraft krijg je alle toekomstige updates gratis en dus ook de volledige game.

Dat de game zich nog in deze fase bevindt betekent dat je een aantal bugs voor lief moet nemen. Zo blijft de game nog wel eens hangen als de tegenstander een kaart speelt en is een haperende wifi- of internetverbinding niet handig omdat je altijd online moet zijn.

Ook vind ik dat er nog een aantal belangrijke dingen ontbreken zoals vriendenlijsten of een duidelijk overzicht van je eigen kaarten en alle kaarten in het spel, zodat je snel kan zien welke je nog niet in je bezit hebt.

Ook vind ik het uitpakken van een pakje kaarten nog niet heel speciaal en bijzonder en weet ik ook niet of het wel zo tof is dat je in plaats van pakjes kaarten ook kaarten los kunt kopen.

Scrolls

Verwachting

Ik vond Scrolls boven verwachting leuk en ik heb het de hele avond gespeeld. De dag erna was deze preview een goed excuus om nog de hele dag op de redactie door te spelen. De game is net even iets anders dan de TCG’s die ik gewend ben, maar ze moeten wel nog even aan de slag als ze eind dit jaar echt de concurrentie aan willen gaan met Heartstone. Een iPad-versie, naast de PC- en Mac-versie zou trouwens ook fantastisch zijn.

REACTIES (17) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord