Remember Me - preview 

Remember Me - preview 2013-06-26T13:36:23
Na de onthulling op Gamescom bleef het lang stil rond Remember Me. Jan was echter zo benieuwd hoe het er voor stond met deze game van de Franse studio DONTNOD Entertainment dat ie naar Parijs vloog voor een exclusieve hands-on.

De trendy loft waar uitgever Capcom mij Remember Me liet spelen, had niet beter gekozen kunnen worden. Met uitzicht over Parijs - met links in de verte de Eiffeltoren - zat het met de sfeer wel goed. En uitkijkend over de honderden daken die als dominostenen over elkaar gelegd leken, zag ik automatisch een achtervolgingscène voor me uit een spannende film of actiongame.

Memorize

Even je geheugen opfrissen? In Remember Me speel je de memoryhunter Nilin die door haar voormalig werkgever, het bedrijf Memorize, opgejaagd wordt nadat ze ontsnapt is uit de gevangenis. Decor is Neo-Paris, het jaar 2084 en het delen, verhandelen en opslaan van geheugens is aan de orde van de dag.

Remember me

Memorize heeft hiermee een enorme machtspositie verworven. Door iemands geheugen op hun harde schijf te hebben staan, weet het bedrijf alles over die persoon. Een uiterst gevaarlijke situatie natuurlijk; want als Memorize over ieders geheugen waakt (en dus over hun levensloop), wie waakt er dan over de bewakers?

 

Memory Remix

Als Nilin lijd je in het begin van de game aan geheugenverlies en probeer je er achter te komen wat er met je is gebeurd. Hoe ben je in de gevangenis terechtgekomen, waarom wil Memorize je uitschakelen en wat voor duistere geheimen draag je met je mee?

Vragen waar je als speler gedurende je avontuur antwoorden op krijgt.

Het gegeven dat Nilin in een vorig leven voor Memorize heeft gewerkt en over unieke krachten beschikt, geeft wel aan dat zij zelf ook geen brandschoon verleden heeft. Sterker, Nilin is de enige (ex-) memoryhunter die herinneringen van mensen kan hacken om die vervolgens te veranderen. Hierdoor kan ze de dragers van die herinneringen een totale andere perceptie geven van cruciale gebeurtenissen.

Dit onderdeel van de game is gevat in zogenaamde Memory Remix events. Deze vormen de ‘supercinematic puzzles’ die de traditionele verhalende tussenfilmpjes vervangen.

Remember me

Op Gamescom zag ik al een Remix event waarbij Nilin het geheugen van een schurk hackt en hem laat denken dat ie z’n vriendin vermoord heeft, waarna hij vervolgens in het echte leven zelfmoord pleegt.

Tijdens het event in Parijs mag ik zelf aan de slag met een ander Remix event, maar eerst speel ik nog effe level 2 en 3 van de game.

 

Combo

In de twee levels maak ik kennis met het klim- en klauterwerk (voor iedereen die Uncharted en Tomb Raider kent een loopje-in-het-park) en het combatsysteem. Met name dat laatste zorgt voor een aangename verrassing aangezien het veel uitgebreider en vrijer is dan je zou denken.

Remember Me kent een combatsysteem dat enigszins vergelijkbaar is met dat van God of War waarbij verschillende knoppencombinaties resulteren in verschillende aanvalsmoves. Echter, de verschillende combo’s hebben ook verschillende ‘klassen’. Sommige combo’s berokkenen alleen schade bij je vijanden terwijl andere combo's een beetje schade veroorzaken maar vooral Nilin healen. Klappen uitdelen en zelf je levensbalk aanvullen, dat is nog eens handig. 

Daarnaast zijn er long ranged en close combat moves, en de wat meer ‘magische’ combo’s die bijvoorbeeld de tijd vertragen of vijanden verwarren.

Remember me

En dat is niet alles: om het optimale effect van je combo te benutten, dien je getimed je knoppen in te drukken (klinkt lastiger dan het is) en zelf te bepalen welke combo’s je uitbouwt. De heal combo kent namelijk drie niveaus waarbij het derde niveau de langste combo is maar tegelijkertijd ook zorgt voor de grootste helende kracht. Echter, het uitbouwen van de ene combo betekent dat je een directe aanvalsmove nog niet of helemaal niet kunt uitbouwen… tenzij je halverwege besluit dat je de helende move toch niet zo vaak gebruikt en je je combo slots opnieuw indeelt.

Ik heb er even mee gestoeid en het was effe puzzelen. Eenmaal onder de knie werkt het echter lekker en kun je Nilin’s taekwondo-achtige moves naar eigen voorkeur inzetten.

 

Leapers

Tegen wie knok je dan? Naast diverse bewakers, agenten en bountyhunters in dienst van Memorize, neem je het ook op tegen Leapers, gemuteerde mensen die in de sloppenwijken van Neo-Paris wonen. Deze doorgedraaide kannibalistische wezens waren ooit ‘normale’ mensen maar vertegenwoordigen de schaduwkant van de hypermoderne metropool. Ze zijn zeer agressief maar (inclusief hun subbazen) redelijk makkelijk te verslaan. Al spelend vergaar je voor al je acties punten die je weer in kunt zetten in het eerder geschetste combosysteem.

Remember me

Over het Remix event dat ik speelde, wil ik eigenlijk niet te veel vertellen want de game kent slechts vier van deze events en ze zijn zeer bepalend voor de toon en het verloop van het verhaal. En omdat ik er al één uit de doeken heb gedaan tijdens mijn First Look van Remember Me zou ik dan feitelijk al vijftig procent van deze unieke spelmomenten verklapt hebben. Bovendien is het Remix event dat ik in Parijs speelde behoorlijk intens en emotionerend.

Wat ik wel kan vertellen, is dat genoemde events zeer lineair zijn en vooral bedoeld om het verhaal voor te stuwen. Geen BioWare-achtige taferelen dus waarbij events invloed hebben op de uitkomst van het verhaal.

Binnen de Remix events kun je wel verschillende dingen uitproberen maar er is slechts één juiste ‘oplossing’. 

 

Window dressing

In grote lijnen ziet de gameplay er veelbelovend uit, alleen vind ik het jammer dat de prima ogende omgeving van Neo-Paris (Parijs gedoopt in een dikke Blade Runner vibe en gecombineerd met gigantische moderne wolkenkrabbers) voornamelijk window dressing is. Het is een kick om de Sacré-Cœure, de Arc de Triomphe en de Eiffeltoren op te zien doemen tussen de sciencefiction gebouwen maar er is geen interactie met die landmarks. Sfeerverhogend? Ja. Maar geen Assassin’s Creed-achtige sensatie dus.

Doet dit afbreuk aan de game? Nee, daarvoor is Remember Me te eigenzinnig, te prikkelend en te Frans. Ach ja, We 'll Always Have Paris.

REACTIES (13) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord