Mortal Kombat X - Preview 

Mortal Kombat X - Preview 2014-07-28T14:48:50
Het zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat Scorpion de eer had om op de cover van PU nummertje 248 te schitteren. De gele ninja is terug en wel op zo'n manier dat Florian en ik er compleet door werden weggeblazen op de E3. Het ging zelfs zo ver dat we de controller pas terug gaven nadat Ed Boon begon te dreigen met fatalities.

Dit is een aangepaste versie coverview van PU #258. De rest lees je in het blad, dat nu in de winkels ligt.

Komeback

Nou goed, om eerlijk te zijn is enige gereserveerdheid wel op z’n plek voor good ol’ Mister Boon. Want het is niet alleen maar goud wat onder de Mortal Kombat naam is uitgekomen, hoewel veel mensen dieptepunten als MK: Special Forces, de Arcade Kollection en Mortal Kombat Advance terecht alweer vergeten zijn. Niet alleen terecht omdat dit niet meer dan troeperige uitstapjes zijn geweest, soms niet eens ontwikkeld door NetherRealm –voorheen Midway Games-, maar ook omdat het succes van de laatste MK als een soort palate cleanser heeft gewerkt: de vieze MK-smaak die sommigen hadden sinds MK vs DC of eerder nog door Armageddon, is nu weggespoeld. Maar heeft het laatste coole (of moet ik zeggen ‘koole’?) deel niet voor een roze bril gezorgd waardoor we nu onterecht gehyped zijn over deeltje X? Als Florian en ik daar even onze professionele mening over mogen geven: ‘Nee, fucking zuurpruim, dit wordt VET!’ Het behaalde succes van Mortal Kombat 9 in combinatie met de vette shizzle die we hebben mogen aanschouwen, zijn namelijk niet de énige redenen waarom we zoveel heil zien in X…

Mortal Kombat X

 

Konnectie

MK vs DC, een fighting game waarin de characters van Mortal Kombat het opnemen tegen Superman, Batman en andere lui uit de comics van DC. Het was geen instant klassieker (ik gaf het een zeventje), maar het was zeker geen onnodig deel in de MK geschiedenis. Want toen uitgever Midway failliet ging en Midway Games in 2009 onder de vleugel van Warner Bros. terecht kwam, was het niet zo heel moeilijk om te bedenken wat Ed Boon en z’n team het beste konden gaan doen. (Náást een nieuwe Mortal Kombat maken, natuurlijk.) Dus werd Injustice: Gods Among Us bekokstoofd, een fighter met NetherRealms versies van de welbekende DC characters, een game die nét wat anders doet dan de meeste knokgames en belachelijk goed gebruik maakt van het feit dat je er superhelden en –schurken elkaars kont in kunt laten schoppen. Eigenlijk splitte MK vs DC dus in twee verschillende franchises, maar dat betekent niet dat Mortal Kombat geen voordeel zal halen uit het bestaan van Injustice, iets dat we nu met eigen ogen gezien hebben in de gameplay van MK X.  

Mortal Kombat X

 

Kurrent-gen

Het iconische Sub-Zero vs Scorpion gevecht, ijs tegen vuur, ninja tegen ninja, legende versus legende. Het is een knokpartij zo oud als de PU zelve, maar dit keer is het in Mortal Kombat X! We zien hoe Scorpion soepel via een boom in de achtergrond aan een iceblast van z’n tegenstander ontsnapt. Niet lang daarna breekt hij de tak van een andere boom om Sub daarmee eens flink in het gezicht te slaan, iets dat compleet met een heerlijk overdreven, slow-mo close-up in beeld komt. Het gebruik maken van de achtergrond als aanvulling op de battles is niets nieuws, maar is geperfectioneerd in Injustice, en nu werkt het net zo soepel en intuïtief in Mortal Kombat. Met een druk op de knop op de juiste plek gooi je een uit een roerige zee omhoog komend, groen uitgeslagen lijk naar je tegenstander, eventueel deel uitmakend van je combo. 

Behalve dat de stage dus op verschillende punten interactief is, ziet het er ook nog eens ongekend magistraal uit: fijne details zoals sneeuw dat van de bomen afvalt als de knokkers hard genoeg tekeer gaan en zachtjes in de wind wuivende takken, geven het schouwspel bestaansrecht in deze generatie van consoles. Maar de current-gennerigheid is vooral af te zien aan de fatalities…

Mortal Kombat X

 

Kredits

Cassie schiet Kotal Kahn een kogel door z’n voorhoofd, waar op overmatige wijze bloed uit komt spuiten. Ze loopt naar haar slachtoffer toe, plukt een stuk kauwgom uit haar smoeltje, en dicht het gutsende gat daarmee. Het bloed maakt een rode bel van de kauwgom, die uit elkaar spat in een explosie van vocht. Yup, dit is MK! Maar misschien nog wel de meest gestoorde finishing move is die van Scorpion, die z’n zwaard gebruikt om het gezicht van z’n tegenstander eraf te hakken. Het gezichtsloze lijk zakt dan op de grond, alwaar het driekwart overgebleven stuk hersenen er langzaam uitglijdt, als een blok macaroni dat net uit de koelkast komt. Als extra verknipt, maar typisch MK-stijl detail, zie je een half tongetje nog wat na twitchen, als een stervende, huidkleurige vis… SICK. En iets waar Ed Boon overigens graag de credit voor neemt: ‘That one was actually my idea! We had new technology that let us do really bad things to the human body, so we needed an example of a fatality. So I drew that one up… That was my idea.’ Kijk, dat is al wat minder bescheiden van meneer Boon. En terecht ook…


Voorlopige konklusie

Er is maar één game-serie die gebruik maakt van de nieuwe mogelijkheden die de current-gen biedt, om ‘really bad things to the body’ te doen… Mortaaaaal Kombaaaaat! Maar buiten de briljante bruutheid, lijkt ook MK X weer een heerlijk speelbare, toegankelijke knokker te worden, die propvol zit met fantasie.

 

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord