GTA V - preview 

De game der games die ons allen al meer dan een jaar in een ijzeren greep houdt, is nog een viertal maanden van ons verwijderd. Jan zag in Londen de game en doet uitgebreid verslag.

Met drie uiteenlopende hoofdrolspelers, waar tussen je ook nog eens met één druk op de knop kunt wisselen, een speelwereld die drieënhalf keer groter is dan die van Red Dead Redemption, en een engine die tot het gaatje gaat om de laatste rekenkrachten uit de PlayStation 3 en Xbox 360 te persen, kun je zeggen dat Grand Theft Auto V misschien wel de belangrijkste game wordt voor de huidige generatie consoles.

GTA V

Kroonjuweel

Toen enkel nog het logo bekend was, en later een paar artworkjes, was het al bekend… GTA wordt de grootste game van 2013. Misschien dat Call of Duty: Ghosts er in aantallen nog overeen gaat maar GTA bepaalt dit jaar het nieuws. Zo simpel is het. De status aparte van Rockstar’s kroonjuweel werd nog maar eens bevestigd toen ik de game recent in Londen voorgeschoteld kreeg. De makers doen er alles aan om dit de grootste, beste en meest plezierige GTA aller tijden te maken. En dat willen ze doen door de verhalende sfeer van Vice City en GTA IV te combineren met de fun, gekte en vrijheid van San Andreas. En die opzet lijkt zeer zeker wel te slagen.

Heilige Drie-eenheid

Je weet inmiddels al dat je GTA V met drie verschillende personages mag spelen: Franklin, Michael en Trevor, waarbij Michael als ex-bankovervaller en zware jongen de leider van het stel is.  Toch dragen alle drie de personages zo hun steentje bij aan de totale explosieve cocktail die GTA V gaat zijn.

Als je geen verhalende missies speelt, kun je gewoon vrijelijk de enorme wereld van Los Santos en de county daarom heen (lees prachtige wilde natuur die de natuur van RDR bijna doet verbleken) verkennen met ieder van de drie personages.

Druk op een knop en je wisselt binnen een paar seconden van Franklin naar Michael naar Trevor en weer terug of in iedere andere volgorde die je goeddunkt. Op het moment dat je bijvoorbeeld met Trevor aan het scuba diven bent – de onderwaterwereld van Los Santos is gigantisch groot en mooi, en overal waar water is, kun je kopje onder – kun je zonder problemen switchen naar Franklin waarmee je een stukje gaat quadbiken in de wilde natuur. Dan zal de AI Trevor overnemen, zodat hij niet hulpeloos naar de bodem van de oceaan zakt of opgepeuzeld wordt door haaien.

Dit gegeven is sowieso al fantastisch omdat het, om te beginnen, redelijk vlot gaat en al helemaal omdat je zo, afzonderlijk van de drie personages, drie hele verschillende delen van de gigantische GTA V speeltuin kunt checken.

GTA V

Heists

In de verhalende missies bepaalt de game steeds of je met een, twee of alle drie de hoofdrolspelers (Michael of met Trevor of met Franklin) los mag gaan. De missies hebben een begin en een eind, maar tussendoor is het aan jou hoe je dat aan gaat pakken en heb je helemaal de vrijheid om dit aan te kleden.

Ik doel namelijk op een van de grote nieuwe gameplay features van GTA V: Heists. De naam zegt het al; het draait hier om overvallen in alle denkbare vormen. Dat kan op gebouwen, banken, pakhuizen, geldtrucks, rijdende transporten en ga zo maar door.

Voorbereiding

Het leuke van Heists is dat ze uit drie delen bestaan. Allereerst is er de voorbereiding. Wie heeft welke taak, wie krijgt welke wapens mee, wat voor overalls en maskers draag je, ga je voor de guns blazing aanpak of probeer je een meer stealthy aapak en ga zo maar door.

Na de Heist moet je veilig zien weg te komen, dus dien je een vluchtauto tactisch gestationeerd te hebben. Afhankelijk of je nog aanvullend personeel hebt ingehuurd (denk een beetje aan de leden van de Brotherhood bij Ezio), dien je daarna de buit te verdelen en is de missie gesloten.

Maar het draait natuurlijk om het middenstuk van het Heist-drieluik: de overval zelf!

GTA V

Shit is aan!

Tijdens de demonstratie werd een Heist gespeeld waar Trevor, Franklin en Michael allemaal een andere job hebben. Trevor staat op wacht, op een hoger gelegen platform en houdt met een verrekijker de boel in de gaten. Daarnaast beschikt hij over een sluipschuttersgeweer en een bazooka. Franklin rijdt een wegsleepauto/pick-up wagen die het doelwit – een gepantserde geldwagen – van de weg moet rammen. Michael tenslotte bestuurt een vuilniswagen die de gang van geldtruck moet belemmeren.

Als de missie begint, kun je steeds met een druk op de knop tussen je drie personages wisselen. Dit gaat echt vliegensvlug; binnen de seconde. Franklin ramt met verve de geldwagen, de wagen schuift op zijn kant, maar een van de meerijdende bewakers kan nog op paniek-knop drukken. Het gevolg is dat de politiewagens al snel aanstormen met een oorverdovend vuurgevecht tot gevolg. Dit is de film Heat all over again!

GTA V

Knalfestijn

Nu is het taak om Franklin en Michael handig te positioneren, achter cover (!), en vanuit verschillende posities de cops op de korrel te nemen. Zogezegd, met een druk op de knop wissel je tussen Trevor, Franklin en Michael: dat kan zowel naar eigen inzicht maar de verschillende personages brullen ook naar elkaar zodat je als speler een overduidelijke hint krijgt dat het nu toch wel tijd wordt om als Trevor met een bazooka die helikopter uit de lucht te knallen.

Tijdens die doordreunende shootout worden de aankomende politietroepen steeds sterker. Gaandeweg wordt een SWAT Team ingeroepen; het signaal voor Trevor om met zijn sniper rifle huis te houden.

Erg leuk is om als Trevor met zijn bazooka op een politiewagen te schieten, snel terug te switchen naar Franklin om de impact van het bazookaschot voor je ogen te zien voltrekken. Ronduit fantastisch!

De actie – de shootouts inclusief het coversysteem, oogt zo strak als een vioolsnaar. Dit kon wel eens de eerste GTA worden met een volwaardig, geolied schietsysteem. De lessen van Red Dead Redemption en Max Payne 3 betalen zich duidelijk uit. Als iedere cop dood -, iedere politiewagen tot schroot geknald – en de laatste helikopter uit de lucht geschoten is, is het tijd om je te ontdoen van het bewijs (alles opblazen), individueel naar het meetingpoint te komen, de vluchtauto te pakken en maken dat je wegkomt.

GTA v

Volgens de Rockstar medewerkers van dienst was de zojuist gespeelde Heist nog niet eens een grote overval maar een tussenmaatje. Er zitten er flink wat in de game en het loont om ze overnieuw te spelen, om te kijken of je andere manieren kunt verzinnen om de overval tot een goed einde te brengen.

Ben je nog nieuwsgieriger geworden naar GTA V – ik kan me dat heel goed voorstellen – check dan de aankomende papieren PU waar ik nog meer de diepte in ga en je nog meer vertel over het RPG systeem, de speciale vaardigheden van de drie hoofdrolspelers en de vele free roaming mogelijkheden van Rockstar’s stokpaardje van 2013. Los Santos, here we come….!

REACTIES (96)