Call of Duty: Ghosts Preview 

Call of Duty: Ghosts Preview 2013-06-26T13:05:49
Op 5 november 2013 kunnen we aan de slag met Call of Duty: Ghosts. Een nieuwe Call of Duty met een nieuwe engine, een nieuw verhaal en volgens Infinity Ward ook een totaal nieuwe ervaring. Ward trok naar LA om het met eigen ogen te zien en kwam terug met tien redenen waarom deze CoD wel eens heel erg vet kan worden.

Ik voelde me dit jaar wederom vereerd dat ik naar LA mocht om de nieuwe Call of Duty voor het eerst te bekijken. Ik zag daar de eerste gameplaybeelden van Call of Duty: Ghosts, kreeg een gedetailleerde uitleg van een aantal nieuwe features van de nieuwe engine en wat losse feiten die mij uiteindelijk de volgende tien redenen opleverden om ook dit jaar weer uit te kijken naar de nieuwe CoD.

Call of Duty: Ghosts

Next-gen

Laat ik maar gelijk even lomp een open deur intrappen: Dit wordt de eerste Call of Duty voor de next-gen! Alleen dat gaat al voor een flinke verandering zorgen binnen de franchise. Met name op visueel vlak, maar ik ben ook erg benieuwd hoe, en of, Infinity Ward gebruik gaat maken van de nieuwe unieke features van de nieuwe Xbox en de PlayStation 4. En hopelijk wordt de PC ook weer eens met liefde behandeld. Daar zijn de PC-gamers immers meer dan hard aan toe.

Stephen Gaghan

Tijdens de presentatie werd de schrijver van Ghosts een beetje tussen neus en lippen door onthuld: Stephen Gaghan. Wie deze schrijver niet kent, en ik was er daar een van, zal dit natuurlijk een zorg zijn.

Stephen was de man die nee zei tegen de verfilming van The Da Vinci Code en die films schreef als Traffic, Syriana en het wat minder indrukwekkende Rules of Engagement.

Dat zei me nog steeds niet zoveel. Waar ik tijdens mijn onderzoek naar deze man pas echt blij van werd, was dat hij samen met de schrijvers van Babel, 21 Grams en Ameros Perros in verband wordt gebracht met de term Hyperlink Cinema.

Hyperlink Cinema zijn films die een multilineair plot hebben, verhalen door elkaar lopen en waar sprongen tussen het begin en het eind van het verhaal helemaal niet vreemd zijn.

Denk ik even terug aan de meerdere eindes van Black Ops II en hoe goed ze dit in de singleplayer hadden verwerkt en kijk ik nu nog een keer naar de naam van Stephen Gaghan, dan kan het niet anders dan dat ook Call of Duty: Ghosts meerdere eindes en keuzes zal bevatten. Daar word ik blij van, want dit hebben ze niet expliciet verteld tijdens de presentatie.

Steven Gaghar

 

Nieuw verhaal

Gaghan gaat ons een nieuw verhaal vertellen en dat is mooi. Misschien zat jij te wachten op Modern Warfare 4, maar ik was wel toe aan iets nieuws. Bij een MW4 hadden ze geforceerd weer allerlei plottwists moeten bedenken. Nu is er de volledige vrijheid. Iets wat alleen maar mooi uitkomt nadat ik hierboven even voor je beredeneerd heb waarom er ook meerder eindes aan Ghosts zullen zitten. Ik hoop op Noord-Korea als tegenstander!

Guerrillaoorlog

Waar gaat dat nieuwe verhaal dan over? Amerika is in de nabije toekomst naar de tering. Denk Homefront. Nu ben jij als special force de underdog, je moet zien te overleven en via guerrillatechnieken proberen de nieuwe supermacht die Amerika binnenvalt te verdrijven.

Dit betekent naar mijn idee ook dat je niet meer even een airstrike kan inroepen of even een UAV kan inschakelen. Iets dat ook zijn invloed zou kunnen hebben op de killstreaks in de multiplayer.

En zeg nou zelf, dat idee van Homefront was best vet, alleen duurde game veel te kort.

De missie die ik zag deed me heel erg denken aan All Ghillied Up, maar dan onder water. Als er een paar missies zijn die ook maar een beetje in de buurt komen van deze legendarisch sluip- en kruipmissie, dan ben ik verkocht.

Call of Duty: Ghosts

Doggystyle

Waar ik echt blij van word is je nieuwe teammaat in Ghosts: een hond. Deze viervoeter is gebaseerd op een Navy SEAL Service Dog. Dat is niet je doorsnee huisdier, maar een trouwe vriend die bommen voor je kan opsporen, een camera op zijn rug heeft om de omgeving te verkennen, hij kan takedowns doen en laten we vooral de emotionele band niet vergeten.

Denk ik aan de hond van Fable 2, dan kan ik niet anders zeggen dat dit een van de betere ideeën moet zijn. Als ze me nou ook nog eens hadden verteld hoe dat beestje heette en welk geslacht het had, dan was ik helemaal blij geweest, maar dat wilden ze niet met me delen.

Engine

De reden voor veel mensen om weer eens naar Call of Duty te kijken, of een reden om er in ieder geval minder over te zeiken, is de nieuwe engine.

Wat mij opviel aan de engine is dat hij vergelijkbaar is met de engines die we al hebben gezien van bijvoorbeeld Battlefield, Killzone en de nieuwe van Unreal. Daarnaast is hij veel kleurrijker dan de vorige Call of Duty engine. Minder grauw. Het gaat eerder richting een Uncharted, maar wordt nooit te kleurrijk.

Helaas heb ik alleen gameplay onderwater gezien en een techdemo in een jungle, dus over de schoonheid van echte vuurgevechten kan ik nog geen uitspraken doen.

Wel kan ik je vertellen dat de nieuwe engine ook voor de huidige generatie wordt gebruikt, dat deze nog steeds op 60 fps draait en dat hij er beter uit moet zien dan de huidige engine.

Call of Duty: Ghosts

Sub-D

Een nieuwe techniek die gebruikt wordt in de nieuwe engine, en die ik uitgebreid aan het werk heb gezien, is sub-D. Dit  stelt de engine in staat om randen echt rond te maken in plaats van kartelig.

In de huidige engine zijn randen nooit echt rond en die worden dan een beetje vervaagd zodat dit niet opvalt. Met sub-D wordt er gekeken waar een rand zich ten opzichte van de speler bevindt. Is de speler dicht in de buurt, dan krijgt dit stuk van het level of voorwerp een polygonen boost.

Vrij technisch allemaal en misschien moeilijk te begrijpen zonder beeld, maar waar het op neer komt is dat een wapen in je hand meer polygonen heeft dan een wapen dat verderop op de grond ligt. Loop je naar dat wapen toe en raap je het op, dan zal de engine automatisch het aantal polygonen opvoeren.

Op deze manier ziet alles er prachtig gedetailleerd uit en zorgt het ook nog eens voor minder belasting van de hardware.

Natuurlijk hoef je deze nieuwe techniek niet op de huidige consoles te verwachten. Daarop staat hij uit net als veel andere foefjes. Alleen de next-gen consoles en de PC zijn in staat om dit in realtime voor elkaar te boksen.

Om hoekjes kijken

Iets dat net als de schrijver ook even tussen neus en lippen door werd aangestipt, is dat je nu om hoekjes heen kan kijken. Je steekt je hoofd dan even om het hoekje, zonder dat je je hele lichaam bloot hoeft te stellen.

Een techniek en optie die we al in veel shooters hebben gezien en die nu ook eindelijk in de next-gen Call of Duty zit.

Er werd ook nog een nieuwe en vloeiendere manier van over obstakels springen getoond. Eh, mocht je daar blij van worden.

Call of Duty: Ghosts

Multiplayer maps

Over de multiplayer was niet heel erg veel te melden en Activision kennende zal het nog wel even duren voordat we hierover nieuwe informatie krijgen. Ik gok aan het einde van de zomer.

Wat ze wel wisten te vertellen is dat de multiplayer maps niet meer statisch zijn; ze kunnen nu tijdens een potje multiplayer veranderen. Dat kan door een vulkaansuitbarsting, overstroming of zelfs de handeling van een speler. Dynamische maps dus, waarbij je misschien nooit zeker weet of dat gebouw, waar je je in verschuild als camper, veilig is.

Over een omgeving die kapot kan, zoals bijvoorbeeld Battlefield, heb ik niets gehoord en ook niets gezien dat dit bevestigt of ontkent.

Customization

Het tweede dat ze nog kwijt wilden over multiplayer is de customization van je soldaat waarmee je ten strijde trekt in het online geweld. Wat je nou precies allemaal kunt aanpassen werd me niet duidelijk, maar het moet aardig uitgebreid zijn.

Of dit een simpele uitbreiding wordt op de bekende multiplayer met perks, killstreaks en attachments is me niet duidelijk geworden, maar het zou ook een teken kunnen zijn dat ze de hele multiplayer op de schop hebben gedaan.

Aan de ene kant lijkt me dat te gek, aan de andere kant was ik blij dat Treyarch eindelijk zijn shit voor elkaar had om van Call of Duty een eSports te maken.

Dit is alles wat ik weet en vermoed op basis van wat ik gezien en gehoord heb. Ik word er enthousiast van en het is nu vooral leuk om over het nog onbekende te speculeren en ik snap dat je daar zelf ook graag aan meedoet. Brand los in de reacties zou ik zeggen! Wat is jouw verwachting van Call of Duty: Ghosts naar aanleiding van deze info?

REACTIES (58) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord