Preview: Block N Load 

Preview: Block N Load 2014-11-20T15:39:56
Afgelopen week werden we door Jagex uitgenodigd om een nieuwe mysterieuze game te spelen in Parijs. Omdat Nederland wel een rustdag kan gebruiken hebben we Bas naar de Franse hoofdstad gestuurd om de game te spelen en ons ‘probleem’ te verplaatsen.

In alle vroegte werd ik op het station Centraal Station van Amsterdam verwacht. Mijn bestemming rond 6:18 was de Thalys naar Parijs voor mijn eerste perstrip. De enige informatie die mij bekend was rondom het nieuwe spel was de naam, Block ’N Load. De ontwikkelaar Jagex, die zei mij wel iets. Blijkbaar heb ik in een weggestopt verleden een gratis MMO genaamd Runescape gespeeld die mijn kostbare schooltijd veranderde in het omhakken van digitale bomen. Ik was dus erg benieuwd voor welk project Jagex mij naar Parijs liet komen.

Aangekomen op de locatie -een verdomd chique hotel liggend vlak langs de Champs Elysee-, werden we door twee Britse ontwikkelaars welkom geheten en begon de presentatie van Block ’N Load. De presenterende vice-president achter het spel vertelde dat Block ’N Load een spiritueel vervolg is op Ace of Spades. Voor iedereen die die game niet kent, Ace of Spades is een Steam-game met het uiterlijk van Minecraft. De game is een team-based first-person shooter waarin je het level aan kunt passen door blokken te plaatsen.

De ontwikkelaar laat weten dat Ace of Spades te vroeg is gereleased en dat gaat bij Block ’N Load zeker niet gebeuren. Block ’N Load wordt ook echt anders dan Ace of Spades, volgens Jagex. Zo worden de 16 vs. 16 potjes beperkt tot maximaal 5 vs 5, wordt het bouwen belangrijker en zijn er 6 personages waaruit je kunt kiezen, iedere met een eigen karakter en class. In de presentatie wordt me verder op het hart gedrukt dat als iets leuk is, het niet uit de game wordt geschrapt om meer balans te creëren. Als voorbeeld geeft de ontwikkelaar de combinatie van een snelheidsboost en een jumppad. Afzonderlijk zijn het leuke elementen die je een klein voordeel geven, maar samen zorgen ze ervoor dat je in één tuig jezelf naar de vijandelijke basis kan schieten vanaf je eigen veilige terrein. 

 

Hoe speel je de game?

In het spel kun je kiezen uit 6 personages. Twee stealth, twee ondersteunende en twee tank-achtige personages. Ieder personage heeft twee wapens, een graaftool en één eigen skill. Daarnaast krijg het personage ook nog eens de mogelijkheid om diverse blokken te selecteren waarvan jij overtuigt bent dat ze je gaan helpen.

Block 'N Load

Als een match begint, krijg je eerst 5 minuten de tijd om het objective dat je moet verdedigen dicht te bouwen met muren, vallen en afweergeschut. Alles kost blokken (de currency in de game), maar als je een tegenstander omlegt of je graaft een deel van het level weg, dan krijg je nieuwe blokken en kun je weer nieuwe vallen en andere voorwerpen kopen.

 

PU de slimste!

Na de presentatie was het tijd om de game te testen. Speciaal voor ons was er een kleinere en simpelere map gemaakt met maar één objective dat vernietigd moest worden, normaal moet je drie doelen vernietigen in een vastgestelde volgorde. Omdat de game nogal een learning curve heeft, was deze basis opstelling ideaal om mee te beginnen, want je moet eerst je personage, de type blokken die hij kan plaatsen en je team leren kennen.

Het eerste potje ging van start en ik besloot met de Ninja (stealth) te spelen. In de eerste vijf minuten ging iedereen te keer met het bouwen van dikke muren en het plaatsen van mijnen en spijkers rondom het objective. Ondertussen ging ik onder de grond alvast een tunnel graven zodat mijn Ninja niemand tegen zou komen op weg naar zijn doel. Na de vijf minuten durende opbouwfase werd de hele map beschikbaar en konden beide kampen gaan proberen elkaars doelen te vernietigen. Terwijl iedereen elkaar boven de grond afschoot kon mijn Ninja rustig doorgaan met het graven van zijn tunnel. Binnen de kortste keren bevond ik me onder de basis van de tegenstander en kon ik beginnen met het graven naar boven. Eenmaal boven gekomen was het alleen nog zaak om uit te kijken voor de vallen van de tegenstanders voordat ik het doel kon vernietigen. 

Block 'N Load

Helaas werd het volledige vijandelijke team erop geattendeerd dat mijn Ninja de basis aan het aanvallen was en dus kreeg ik de basis maar voor iets meer dan de helft vernietigd. Nu was het tijd om eens lekker te gaan cheaten. In de normale game ga je dood als je van het level afvalt, maar ik had ontdekt dat het in deze proefopstelling niet het geval was. Na deze bevinding had ik besloten om mijn Ninja van het level af te gooien, om het hele level heen te lopen en dankzij de wallclimbing skill van mijn character kon ik achter de basis gewoon omhoog klimmen en de laatste schade aan het bouwwerk leveren. In deze team-based game had ik dus eigenhandig de basis gesloopt. 1-0 voor PU.

 

De gelijkmaker

In de tweede ronde wilde ik graag een tank-achtig personage proberen, die radars en spawnpoints kan creëren. De radars helpen je om ondergrondse personages te vinden, net als verstopte turrets en andere vallen. Ik koos ervoor om me nu op het verdedigen te concentreren. Na het bouwen verliep de eerste fase goed. Alle aanvallers werden snel gelokaliseerd en vernietigd door mijn minigun. Het probleem kwam echter op de lange termijn. Omdat we niemand hadden die health-blokken kon plaatsen, kon mijn Robot geen leven terugkrijgen en was hem geen lang leven beschoren. Tijdens het wachten op de respawn viel de defensie totaal weg. Dit potje verloren we dan ook. 1-1!

Block N Load

 

De ultieme strijd

In de laatste pot speelden we op een reguliere map die ook in de volledige versie zal zitten, met drie objectives die je in volgorde moet slopen en een level dat niet één lang recht open veld is. Weer speelde ik met de tank-achtige Robot, alleen verkoos ik deze keer de aanval. Mijn doel was om ondergronds radars onder de basis van de tegenstander te plaatsen zodat we alle vallen uit konden schakelen en daarna eenvoudig de basis binnen konden lopen. Gemakkelijk ging dit echter niet, want zij wisten mijn radarapparatuur al snel te vinden en te vernietigen. Gelukkig kwam het teamwerk nu echt op gang en kon een sniper de vervelende speeltjes van de tegenstander onschadelijk maken.

Block 'N Load

Snel daarna hadden ik met een teamgenoot de volledige vijandelijke basis voorzien van onze spawnpoints en radarsignalen. We namen al snel de eerste basis over, maar verloren door onze minimalistische defensieve houding ook onze eigen eerste basis. Het tweede doel zat veel beter verstopt in het level en was moeilijk te vinden. Ook door de versterkte defensie van de tegenstander duurde het lang voordat het goede team (ja zo betitel ik het team waar mijn Robot deel van uitmaakte) de basis kon overnemen. Uiteindelijk werd het doel veroverd, niet door slimmigheden, maar gewoon het betere schietwerk en een goed geplaatst healthblok van onze teamgenoten.

De derde basis wisten we snel na het vallen van het twee doel over te nemen. Door het plaatsen van diverse blokken konden we een luchtbrug bouwen en waren we ver buiten het bereik van de vijandelijke kogels. Weer was ik het die de laatste trap tegen de basis gaf. 2-1 voor team PU!

 Rond 13:30 zat de sessie erop en mocht ik Parijs nog even onveilig gaan maken voordat de Thalys er zonder mij vandoor zou gaan. Met een goedgeplaatste selfie wist ik de 3-1 op het scorebord te zetten. Een mooie score om je eerste perstrip mee af te sluiten.

Niet-uitgeslapen jongen bij toren

Conclusie 

Block ’N Load is een mix van Minecraft, een FPS en League of Legends. Door de hoeveelheid elementen heb je een lange adem nodig om het spel volledig te begrijpen, maar als je het eenmaal doorhebt dan zie je meteen de mogelijkheden die de game heeft. Vooral je tegenstander te slim af zijn, geeft veel meer voldoening dan gewoonweg beter zijn door skills. Met een team van 5 personen heeft de game zeker potentie, maar of het ook leuk is in je eentje blijft nog even een vraagteken.
Block ’N Load is een mix van Minecraft, een FPS en League of Legends. Door de hoeveelheid elementen heb je een lange adem nodig om het spel volledig te begrijpen, maar als je het eenmaal doorhebt dan zie je meteen de mogelijkheden die de game heeft. Vooral je tegenstander te slim af zijn, geeft veel meer voldoening dan gewoonweg beter zijn door skills. Met een team van 5 personen heeft de game zeker potentie, maar of het ook leuk is in je eentje blijft nog even een vraagteken.

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord