BioShock: Infinite - preview 

BioShock: Infinite - preview 2013-06-26T13:36:42
Ward vloog naar Londen om te checken of de vliegende stad Columbia waar BioShock Infinte zich afspeelt, garant staat voor een volwaardig nieuw deel binnen de franchise of meer weg heeft van een luchtkasteel…

Goodbye Rapture. Hallo Columbia. Wat ben ik blij je te zien! Ik ben in de wolken. Je bent zo perfect, zo mooi… maar wat duurde het vreselijk lang voordat ik je eindelijk mocht aanschouwen. Niet alleen hoorde ik in 2012 vrijwel niets van je, het was vooral een wonder dat ik überhaupt nog in staat was om je in Londen te kunnen bekijken (zie kader).

Verknipt

Nu ik eindelijk kan rondlopen in de vliegende stad Columbia, zie ik hoe anders deze omgeving is dan die kunstmatige, idealistische stad op de bodem van de oceaan. Rapture bevond zich in verval, maar van Columbia spat het idealisme en de energie af. Halleluja hier, perfecte mensen daar, en zo nu en dan een neger om een rotte appel naar te gooien.

Ja, ik ben overduidelijk beland in het Amerika van begin twintigste eeuw, en de verknipte ideeën uit die tijd vind je overal terug. Alles draait om de superieure blanke man, en racisme en slavernij zijn volkomen geaccepteerd.

ps3

Dat was wel even slikken; zo'n perfecte wereld en dan ineens met rassenhaat geconfronteerd worden. Het was toen misschien de normaalste zaak van de wereld, maar wat mij betreft voelt het allemaal ongemakkelijk, confronterend en bovenal schokkend aan.

Columbia mag dan een compleet andere wereld zijn dan Rapture, één ding hebben beide locaties met elkaar gemeen: het zijn beide compleet verknipte steden.

Geen vervolg

BioShock Infinite is geen direct vervolg op de eerdere twee delen en daar ben ik maar wat blij om. Nu krijg je namelijk de kans om opnieuw met een onbekende wereld kennis te maken, net zoals in de eerste BioShock. Je zet voet in een wereld die je stukje voor stukje ontdekt, waarbij de gruwelen van een idealistische dictatuur zich langzamerhand voor je ogen ontvouwen.

Met Infinite heeft Irrational Games eenzelfde ervaring gecreëerd als die waarvan ik zo genoten heb bij het origineel. Alles voelt weer fris en nieuw, iets dat ik miste in BioShock 2. Dat was meer van hetzelfde zonder de echte ‘would you kindly’-magie van de eerste game.

Een BioShock game heeft dus, zo blijkt, niets met Big Daddies en Little Sisters te maken, maar veel meer met verknipte geesten en de werelden die zij geschapen hebben.

ps3

Verticaal

Een wereld in de wolken biedt natuurlijk andere mogelijkheden dan de gangetjes op de bodem van de oceaan. De omgeving is dan ook veel meer open en het leveldesign maakt duidelijk gebruik van de nieuwe verticale mogelijkheden.

Zo reis je tussen vliegende eilandjes met behulp van een achtbaanrails waar je met een vernuftige tool aan kan hangen, een tool waar je overigens ook iemand mee op zijn bek kan meppen. De beste manier om dit te doen is door van de rails af te springen bovenop een vijand. Dat levert je een dikke insta kill op.

Strategische actie

In de combat is eveneens het nodige veranderd. Je hebt nieuwe wapens, zoals een sniper, maar je kan te allen tijde maar twee wapens met je meedragen. Je zult dus wapens moeten oprapen.

Had je eerst alleen een balkje met leven en een met ‘mana’, nu heb je ook een schild dat automatisch oplaadt en de eerste klappen voor je opvangt. Dat schild zul je echt nodig hebben, want in Columbia ga je een bak meer vijanden tegenkomen dan in Rapture. De game is daardoor logischerwijs een stuk actievoller.

ps3

Naast je wapens heb je nu Vigors in plaats van Plasmids, maar het principe blijft hetzelfde. Ook de Vigors kun je, net als je wapens, in de loop van de game upgraden bij vending machines.

Helemaal nieuw is kleding die je special abilities geeft; zo kun je iemand in de fik laten vliegen terwijl je een mêlee attack gebruikt.

Elizabeth

In BioShock Infinity draait alles uiteindelijk om het redden van Elizabeth. Het hoe en wat zul je zelf wel ontdekken, maar ik durf al te verklappen dat ze je uiteindelijk zal vergezellen. Dat is niet vervelend, maar juist heel prettig want Elizabeth helpt je de omgeving afzoeken en kan geld, kogels en medikits voor je oprapen en die naar je toe gooien.

ps3

Na drie uur gespeeld te hebben (vanaf het begin van de game) weet ik inmiddels een ding zeker: het worden vier lange maanden wachten tot ik eindelijk verder kan spelen. Ik wil namelijk NU al die de raadsels oplossen waarmee ik in Londen geconfronteerd ben en ik wil NU weten hoe het precies zit met Columbia en Elizabeth. Het is alsof je gierend van de honger alleen maar hebt mogen ruiken aan je lievelingsgerecht...

REACTIES (24) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord