Paladins op console – Preview 

Paladins op console – Preview 2017-03-14T14:29:09
De PC-versie van Paladins is een groot succes. Vanwege de grote populariteit van de free-to-play heroshooter heeft ontwikkelaar Hi-Rez Studios onlangs laten weten dat de game ook naar PlayStation 4 en Xbox One komt. Brutus mocht naar Engeland om te kijken of de consoleversie net zo lekker speelt als op de PC.

Ik heb al vaker aangegeven dat ik razend enthousiast word wanneer ik Paladins mag spelen. Waar ik iets minder blij van wordt is shooters op console, om de één of andere reden ligt dat mij niet zo. Desondanks werd ik erg blij toen Hi-Rez mij een uitnodiging stuurde om naar hun kantoor in Brighton te komen om een potje te spelen. Niet alleen vanwege leuke trip, maar ook door solide gameplay was de reis voor mij een succes.

         

Paladins

Paladins is een heroshooter die sinds vorig jaar in beta is voor PC en wordt vaak vergeleken met Overwatch. De game wordt gemaakt door Hi-Rez Studios dat verder verantwoordelijk is voor de MOBA Smite. In tegenstelling tot Overwatch richt Paladins zich meer op het customisen van je champion, zodat je je personage op verschillende manieren kan gebruiken. De verschillen tussen Paladins en Overwatch kan je hier vinden.

Paladins is free-to-play op PC en dat zal ook op PlayStation 4 en Xbox One het geval zijn. Als je wil kan je twintig dollar betalen om toegang te krijgen tot alle personages, maar deze kan je ook unlocken door veel te spelen. Om je op te geven voor de gesloten beta kan je op een van de twee links klikken: PlayStation 4 / Xbox One. Voor een videoguide over Paladins kan je op deze link klikken. 

Viktor

           

Customised

Tijdens de uitleg werd meerdere malen herhaald dat er een speciaal team gaat werken aan de consoleversie van Paladins. De PC-versie wordt voor het grootste gedeelte één op één overgenomen, maar er zijn dingen die op console anders zullen zijn. Tijdens de beta die ik mocht testen op kantoor waren alle helden gelijk aan die op PC, dit zorgde ervoor dat personages waarmee je snel moet draaien en veel moet bewegen minder lekker spelen dan statische helden. Best irritant, al heeft Hi-Rez aangegeven dat er in de toekomst mogelijk veranderingen in personages zullen komen exclusief voor console.

Hi-Rez heeft verder ook gekeken naar andere consolegames en daaruit bepaalde elementen overgenomen. De knoppen voor de abilities staan in principe vast, maar bij sommige heroes is een uitzondering gemaakt. Victor is een hier een voorbeeld van; hij heeft een ability die hem laat sprinten en in plaats dat je hiervoor L2/LT moet inhouden, kan je ook het linkerpookje indrukken. Ontwikkelaar Hi-Rez claimde meerdere keren dat ze er alles aan proberen te doen om de ervaring op console zo natuurlijk mogelijk te maken voor ervaren gebruikers.

Overigens werd verteld dat het gebruik van een muis en toetsenbord op console helemaal toppie is wat betreft Hi-Rez. Spelers moeten zelf weten hoe zij het liefste Paladins beleven. Als dat voor een televisie is met muis en toetsenbord dan is dat helemaal goed. De consoleversie wordt desondanks wel gemaakt met de controller in het achterhoofd.

Maeve

        

Features

Qua content gaat er geen enkel verschil zitten tussen PC en console. De updates komen ongeveer gelijktijdig naar beide platformen. Wat wel anders is, is het feit dat de game er op console iets mooier uitziet dan op PC. In de toekomst zal dit verschil nog groter worden, want er komen opties om de game nog beter te laten draaien als je een PlayStation Pro of een Xbox Scorpio in huis hebt. Een voorbeeld hiervan is onder andere 4K HD, wat op de gewone PlayStation 4, Xbox One of PC niet ondersteund wordt.

In tegenstelling tot de PC-versie heeft de consoleversie van Paladins voice chat. Er wordt ook gewerkt aan voice chat voor PC, maar voor nu is het alleen mogelijk op je PlayStation 4 of Xbox One. Wat Hi-Rez niet van plan is om toe te voegen aan de Xbox One- en PlayStation 4-versie is cross-platform play. De ontwikkelaar liet weten dit een te grote uitdaging te vinden voor de voordelen die het brengt. Daarnaast zou het weinig toevoegen en mogelijk voor onrust zorgen tussen gebruikers van beide platformen. Zij zouden zich meer bezig houden met elkaar dan met het spel.

Barik

                

Community

Onlangs was er een grote rel op de subreddit van Paladins vanwege de introductie van ‘essence’. Dit is een nieuwe currency die je vooral aan kan komen door met echt geld te betalen. Essence gebruik je om kaarten te kopen die in-game weer een voordeel met zich meebrengen. Veel spelers zeiden dat dit de game pay-2-win maakte. De community was ongelooflijk boos en dit zorgde ervoor dat kaarten flink in prijs werden verlaagd. Ondanks dat essence nog steeds in het spel zit, is de community weer gekalmeerd.

Hi-Rez noemde dit debacle een voorbeeld van een leermoment. Ze gaven aan dat essence een plek heeft binnen Paladins, maar dat ze de prijs zelf volledig verkeerd hebben ingeschat. Door snel ingrijpen hebben ze de community weer gelukkig gemaakt, zo vertelde een ontwikkelaar. Dit is een van de voorbeelden van zaken die Hi-Rez oplost met behulp van de speler, iets wat in het vervolg vaker zal gebeuren.

In de toekomst zullen er bijvoorbeeld missies komen waarmee je goud en essence kan verdienen. De community mag meebeslissen wat deze missies gaan worden. Daarnaast zal ook de gamemode Survival een comeback maken. Deze last man standing-achtige gamemode werd een jaar geleden getest en was geliefd bij een groot deel van de spelers. In de volgende beta zal deze terugkeren met speciaal gemaakte maps.

Evie

         

eSports

Een artikel is voor mij niet compleet zonder een dosis eSports en dat is ook deze keer het geval. Tijdens de presentatie heeft Hi-Rez meerdere keren aangegeven vol in te zetten op eSports. Er zullen een hoop kleine toernooien komen die ondersteund worden door Hi-Rez maar de hoofdattractie van de nabije toekomst is Dreamhack Valencia. Tijdens dat toernooi zal het officiële consoledebuut zijn van Paladins op het eSports-toneel.

Tijdens Dreamhack Valencia worden de beste vier teams van de wereld uitgenodigd. De beste teams uit Europa en Noord-Amerika op PlayStation 4 en Xbox One worden dan uitgenodigd naar Valencia te komen. De winnaar van de PlayStation 4-finale neemt het vervolgens op tegen de winnaar van de Xbox One-finale in een cross-platform play finale. Iets wat volgens Hi-Rez nog nooit eerder gedaan is tijdens een eSports-toernooi. In Valencia zal er gestreden worden om een prijzenpot van 50.000 dollar.

Paladins

            

Toekomst

Tijdens het bezoek aan het Europese kantoor van Hi-Rez werd ook gesproken over de toekomst van Paladins. Een van de dingen die meteen aan bod kwam was het aantal personages in de game. Op moment van schrijven zitten er 23 speelbare champions in Paladins. Gemiddeld komt er om de anderhalve maand een nieuw gezicht bij. Dit snelle tempo wil de ontwikkelaar volhouden tot er zo’n dertig heroes zijn. Daarna wil de ontwikkelaar zich meer richten op andere zaken rondom de game.

Een van die zaken is lore. Paladins is op dit moment leeg als het gaat om zaken rondom de spelwereld. Je speelt in omgevingen en gebruikt personages, maar de link tussen beide is niet bekend. Daar gaat in de toekomst verandering in komen. Op dit moment is Hi-Rez echter volop bezig om de basis neer te leggen voor de spelers. Het bouwen van een wereld om de game heen is nu nog geen prioriteit. De ontwikkelaar wilde niet uitsluiten noch bevestigen dat er een PvE-modus zal komen om (een deel van) het verhaal te vertellen.

Kinessa

Voor nu lijkt het er op dat de consoleversie van Paladins voort gaat borduren op het succes van de PC-versie. Echt grote klachten zijn er niet te vinden en Hi-Rez doet er alles aan om de game te optimaliseren voor console. Het enige punt wat tijdens het spelen opviel was dat bepaalde personages op console niet lekker aanvoelen, maar zoals gezegd gaat er gekeken worden of er veranderingen voor deze doorgevoerd moeten worden. 

REACTIES (9)