No Man’s Sky - Preview 

No Man’s Sky - Preview 2016-03-03T19:30:10
Wait, whut? Mocht Florian serieus nu al los met een van de meest geanticipeerde games van dit jaar? De mazzelpik werd uitgenodigd om alvast een rondje in de ruimte te doen en hij kwam met een big smile weer terug op aarde.

Dit is een compleet andere Preview van No Man’s Sky dan de Preview in de nieuwe PU!

Toen No Man’s Sky op de E3 van 2014 werd gepresenteerd, ontplofte er een bom in de games industrie. Was dit echt een Indie game? Is een game met zo’n gigantische schaal überhaupt mogelijk? De belofte van een praktisch oneindig grote wereld, waarin je vrij bent te ontdekken wat je wil is bijna te mooi om waar te zijn.

Sky  
Random generated

Voordat de pers zelf aan de slag kon gaan, kregen we een presentatie van Sean Murray, de main dev van No Man’s Sky. In de presentatie kregen we wat meer inzicht in hoe deze game technisch mogelijk is. Alle planeten en alles wat er op te vinden is, wordt random genereerd door de PlayStation 4 of PC. Dit gebeurt ook pas, zodra je verdomd dichtbij een nieuwe planeet bent, dus niet alleen jij zelf weet niet hoe die planeet er in de verte uitziet, de game weet het als het ware ook nog niet.

Sky1

Pas op het moment dat je de daling inzet, zal de planeet vorm krijgen, al zie je dat net niet, omdat je gezichtsveld net niet zo ver rijkt. Zo lijkt het dus alsof al van te voren was bepaald hoe de planeet er uit ziet, maar niets is minder waar. Dit is ook het geval met alles dat er op de planeet te vinden is. Niet alleen de omgevingen, zoals bergen, water, kleur van de lucht en de ondergrond worden random generated, maar ook eventueel leven op de planeet in de vorm van dieren, aliens, planten, bomen en zelfs gebouwen worden on the fly berekend.

Door deze techniek te gebruiken is de wereld van No Man’s Sky bijna oneindig groot. Tijdens de presentatie deed Sean Murray een poging om te laten zien hoe groot de speeloppervlakte in totaal is door in een speciale debug mode ‘uit te zoomen’ in het heelal. De kaak van iedere journalist hing op z’n knieën, want het is simpelweg niet te begrijpen hoe gigantisch groot het is. Zelfs Sean Murray himself wist niet precies hoe groot de game nu eigenlijk echt is. Ik kan je niet uitleggen hoe reusachtig, het is niet te bevatten.


Overweldigend

Na de indrukwekkende presentatie was het tijd om zelf achter de PS4 te gaan zitten en je eerste indruk zal net als bij mij overweldigend zijn. Nu ik een idee had van hoe gigantisch veel er te ontdekken is in No Man’s Sky werd ik er bijna bang van en had ik geen idee wat ik moest doen of waar te beginnen. Ik stond op mijn eerste planeet en na 3 keer totaal rond mijn as te hadden gedraaid en me hadden vergaapt aan de prachtige graphics vroeg ik een beetje schaapachtig wat ik moest doen, aan de dev die naast me stond. Hij moest lachen, maar gaf me geen antwoord. Tja, beetje rondkijken dan maar heh?!

Sky2

Al snel kwam ik er achter wat het doel is in No Man’s Sky. Er is geen doel. Tenminste, je hebt geen duidelijke missie of objective, zoals je die in de meeste games wel hebt. Het ding van No Man’s Sky is simpelweg het ontdekken van het heelal! Op iedere planeet is wel iets interessants te vinden, dat je kunt helpen in je ontdekkingstocht. Zo kan je bijvoorbeeld resources vinden in verschillende kristallen en planten, die je kunt gebruiken om je hyperboost te gebruiken in je ship. Er zijn hier en daar ook aanwijzingen te vinden van oude alien rassen. Door die aanwijzingen te bestuderen kan je de taal van aliens leren, wat je weer ten goede komt als je daadwerkelijk aliens tegenkomt.


Aliens

Aliens kan je tegenkomen op verschillende plekken en in gebouwen. Je kunt er dan soms een gesprekje aangaan in een vreemde alien taal en als je het juiste antwoord kunt geven, speel je daarmee bijvoorbeeld een upgrade vrij voor je wapens of armor. Je kunt er ook voor kiezen om de aliens met je wapens te lijf te gaan, daarin heb je volledig zelf de keuze. Als jij als een of andere badass over die planeten wil knallen moet je dat lekker doen. Je krijgt dan wel ‘sentinels’ achter je aan, die steeds lastiger zijn om te verslaan. Het begint met drones, maar als je mayhem blijft schoppen komen er robotten en zelfs tanks op je af. Het is een beetje vergelijkbaar met het wanted systeem in GTA. Waar de sentinels vandaan komen en wie ze bestuurt is me echter nog niet duidelijk.

Sky3

Heel sporadisch zal je een alien tegen het lijf lopen, maar de planeten zitten wel vol met wildlife. Er zijn een hoop beesten te ontdekken in No Man’s Sky, waarvan het overgrote deel vriendelijk is, of zelfs bang voor je, maar er zitten ook zeker roofdieren tussen die het op jouw getrainde lichaam hebben voorzien. Je wapens en je armor zijn op die momenten je grootste vrienden, want die zal je hard nodig hebben. Je armor beschermt je dan ook niet alleen voor schade die je oploopt en voor bescherming tegen de soms extreme temperaturen op de planeten, maar je kunt het ook gebruiken als jetpack of om een dash mee te doen om jezelf in veiligheid te brengen.


Resources

Om te kunnen schieten heb je resources nodig, maar ook om de speciale features van je armor te kunnen blijven gebruiken heb je resources nodig. De resources heb je echter voornamelijk nodig om van planeet naar planeet te hoppen. Zodra je opstijgt van een planeet om naar de volgende te gaan beland je in de ruimte en word al snel duidelijk dat het een tyfus eind vliegen is.

Sky4

Zonder hyperboost zou je letterlijk uren of zelfs dagen aan het vliegen zijn, maar voor die hyperboost heb je aardig wat resources nodig. Die kan je nog hebben van je verzameling van je bezochte planeten, maar je kunt ze ook krijgen door asteroïden kapot te schieten onderweg. In de ruimte wordt je daarnaast ook lastig gevallen door piraten die het hebben gemunt op je resources. Op de planeten ben je vooral aan het ontdekken, maar in de ruimte ben je voornamelijk aan het knallen. Omdat je de hele tijd resources nodig hebt, wordt je een soort van verplicht de boel te blijven ontdekken.


Florians Globe

No Man’s Sky is geen online game, maar heeft wel online elementen. Iedereen is in het universum planeten, dieren en planten aan het ontdekken en elke keer als jij het als eerste hebt ontdekt, mag je het een eigen naam geven. Zo zou ik bijvoorbeeld een planeet kunnen ontdekken dat ik ‘Florians Globe’ noem, waarop allemaal dieren rondlopen genaamd ‘Florian Cats’ met planten genaamd ‘Floor Flowers’. Super crappy namen, maar je snapt het idee. Bij speciale beacons kan ik deze data uploaden het universum in, waardoor deze data ook bij alle andere spelers te zien is. Florians Globe is dan voor altijd een bestaande planeet, die iedereen uiteraard ook kan bezoeken. Er is geen echte interactie tussen spelers, maar het universum is wel verbonden met elkaar.

Sky5

Het ding van No Man’s Sky is dat ik er over kan blijven lullen. Er valt zo gigantisch veel te ontdekken in de game dat de term ‘jezelf verliezen in een game’ nieuwe vormen aanneemt. Je zal het zelf moeten gaan ervaren om het te snappen, maar voordat ik op deze lyrische toon afsluit moet ik een paar dikke vraagtekens bij No Man’s Sky gaan zetten. Hou je vast, dit verwacht je misschien niet.


Pop-up

Dat de game random generated is, werkt als een malle in een game met zo’n gigantische schaal, maar No Man’s Sky heeft er ook onder te lijden. De game is namelijk technisch een zooitje. De game liep vast, beesten glitchen door het beeld, resources werden niet gedetecteerd, ik viel in een oneindig diep gat, piraten vliegen dwars door planeten heen, framerate kakt in en ga zo maar door. Ik snap dat dit nog een vroege versie was, maar de game moet al over 3 maanden uitkomen! Ik vreet m’n cap op als No Man's Sky bug free uitkomt op 22 juni.

Sky7

Nog kutter is echter iets dat ze waarschijnlijk niet kunnen oplossen en dat is de pop-up. Omdat de wereld random generated is, zie je het als je over de planeten loopt voor je neus gebeuren. Het is alsof de PS4 niet krachtig genoeg is om alles eerder in te laden en dat breekt de illusie van op een echte planeet lopen volledig. Zeker als No Man’s Sky straks ook nog in VR speelbaar moet zijn, moet die pop-up sterk verbeterd worden. Misschien dat het op een brute PC minder erg is?


Hetzelfde geintje

Het allerergste is dat we allemaal maar een klein half uurtje mochten spelen en er bekruipt me het akelige gevoel dat Sony dat expres heeft gedaan. Het eerste half uurtje is het allemaal zo mind blowingly awesome dat je bijna achterover van je stoel flikkert van geluk. In een half uur heb ik als een dwaas 5 planeten bezocht die er allemaal compleet anders uitzagen met totaal andere werelden om te ontdekken, maar toch vroeg ik me al na een half uurtje heel stiekem af hoe lang het leuk blijft.

Sky6

De eerste paar uur zullen gruwelijk zijn, waarin je op je gemak je eerste planeten zult bezoeken, maar het blijft wel een beetje hetzelfde geintje steeds. Je bezoekt een nieuwe planeet, zoekt naar wat resources en eventueel buitenaards leven voor de nodige upgrades, stapt weer in je ship, vliegt naar een nieuwe planeet en het begint weer van voor af aan. Ik vraag me heel erg af of je nog net zo benieuwd bent naar planeet nummer 25 als dat je was naar planeet nummer 2. Er zit dan wel flink wat variatie in de omgevingen, maar de gameplay blijft steeds hetzelfde. Hoe lang blijft het leuk om feitelijk doelloos door de ruimte te dwalen? Dat moet echt nog blijken zodra de game uitkomt op 22 juni.

REACTIES (73) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord