NBA 2K17 - Preview 

NBA 2K17 - Preview 2016-09-07T15:46:55
Previews van sportgames verzanden doorgaans in een opsomming van alle nieuwe tweaks. Te makkelijk en nietszeggend. Daar gebruik je Google maar voor. JJ wil graag wat dieper op de materie ingaan.

NBA 2K17 bevat, zoals te verwachten, een kruiwagen aan veranderingen. Producer Rob Jones van Visual Studios had zelfs een complete PowerPoint-presentatie nodig om alles op te kunnen hoesten. Van de vernieuwde MyCareer-mode en de komst van een 'tutorial' (2KU) tot aan de verbeterde physics en de nieuwe stick control. Het zit er allemaal in. Maar wat ben je als lezer met zo'n beschrijving wijzer geworden? Dat de makers hard gewerkt hebben? Dat er nieuwe dingen in de game zitten? Ja, dat zal ze geraden zijn. Niemand wil twee keer dezelfde game spelen.  Bovendien, hoe ga je in de paar uur die je hebt bij een preview-event checken of al die tweaks er daadwerkelijk in zitten, en veel belangrijker, werken? Met zo'n opsomming praat je feitelijk de producent na. Ik heb Rob Jones nog gevraagd of hij het stukje niet wilde tikken, maar hij bekende dat zijn Nederlands wat roestig was. En daar wilde ik Ed niet mee opzadelen.

   

(Niet) Laagdrempeliger?     

Daarom koos ik voor een andere insteek bij dit event. Namelijk, hoe krijg je een game die al heel erg goed is, elke jaar weer op hetzelfde peil of zelfs hoger? En hoe zorg je ervoor dat dit tweaken (want meer is het niet) geen funeste uitwerking op de sportbeleving zelf heeft? Want dat is eigenlijk wat een game goed maakt, niet de tweaks, maar de totale beleving die het spel dankzij al die nieuwe en oude componenten oplevert. Toen ik Rob Jones sprak, merkte ik dat dit gegeven eigenlijk het hele jaar de rode draad was in het productieproces. Visual Studios neemt de sport als uitgangspunt en vertaalt dat naar de game en niet andersom. Neem bijvoorbeeld de kritiek dat NBA 2K-games te lastig zijn voor casual spelers. Dit in tegenstelling tot FIFA/PES en voetbal, dat zelfs voor een leek tot op zekere hoogte prima te spelen is. Reken maar dat de bazen bij 2K dit graag anders zouden zien. Immers, hoe laagdrempeliger het spel, des te meer verkopen.  

Mooi gezicht hoor  

Pro versus n00b

Simpel gesteld zou Jones om meer games te verkopen, het schieten makkelijker kunnen maken of de verdedigende AI simpeler. Zie het als sim versus arcade. Maar dat zou de beleving van de sport te kort doen. In de NBA spelen is immers niet makkelijk. Rob Jones verwoordt het als volgt: 'In NBA 2K zal de pro altijd winnen van de n00b. Net zoals in de echte wereld. Maar ik wil wel dat de n00b de kans krijgt om uiteindelijk een pro te worden.' Dit jaar leidt die zoektocht enerzijds naar de 2KU- tutorial mode, waarin je met het Amerikaanse Olympische team traint en de basic ins en outs van het basketballen spelenderwijs leert kennen. Ook krijg je tijdens de time-outs van de wedstrijden tips van een virtuele coach. Aan de andere kant hebben de makers het schieten en dribbelen moeilijker gemaakt doordat beweging en timing van de stick essentieel wordt. Zo maar wat drukken werkt niet meer.

    

Zwartwit denken

Nog een voorbeeld van sport over entertainment. De door Spike Lee geregisseerde MyCareer mode bij NBA 2K16 viel niet goed bij de kopers. Reden: je speelde zijn film, niet je eigen fantasie. Daar kwam nog bovenop dat veel blanke mennekes het niet tof vonden om het leven van een black guy uit de hood te leiden, aldus Visual Studios. Wat doe je met deze input? Zwicht je voor die licht racistisch teneur en maak je een ‘wit’ en ‘zwart’ verhaal of blijf je bij de realiteit van de sport en dat is dat die door donkere spelers gedomineerd wordt? Jones koos gelukkig voor het tweede. Je kunt nu wel je eigen smoel en huidskleur in je karakter stoppen, maar je medespeler/sidekick is nog steeds een Afro-Amerikaanse gast en het merendeel van de mensen die je in de wereld van de NBA tegen komt zijn getint. En zo hoort het ook.

   Mooie stadionlampen hoor

Dominant

Nog eentje: niks is zo dodelijk voor de maker van een sportsim als een team dat in het echt te dominant is. En de Golden State Warriors zijn dat dit jaar aangezien superster Kevin Durant zich aansluit bij de Splash Brothers Curry en Thompson. Snap je dit niet vanwege te kort schietende NBA-kennis… stel je dan eens voor dat Messi naar Real Madrid overstapt. Waar ga je dan in FIFA en PES mee spelen? Wat doe je als developer met dit gegeven? Ga je kunstmatig alle statistieken van GSW afvlakken in de hoop dat ze zo makkelijker te verslaan zijn of accepteer je de realiteit en durf je de strijd aan. Jones koos voor het laatste: 'Het is gewoon simpel, GSW is hét te kloppen team. En als je hen wilt verslaan dien je gewoon beter te zijn. We geven je daar de tools voor zoals verbeterde defensieve opties (je kunt meer fysiek en dichter op de man spelen en double team druk je snel uit de knoppen) en meer mogelijkheden om een werkende strategie op te zetten.

   

Intense speelsessie

En dat is precies wat ik deed met de Clippers. Door constant vol op Curry en Thompson te staan, hen soms te double teamen, hield ik het schot bij hen weg. Razendsnel switchen tussen spelers legde Durant ook aan banden. Niet altijd natuurlijk, maar genoeg om de partij close te houden. Het kan dus, alhoewel ik wel na één partij doodmoe was door het intense karakter van zo spelen. Maar hé, elk team dat GSW in het echt wil pakken zal net zo diep moeten gaan voor een resultaat. Dit zijn slecht een paar van de vele voorbeelden van de wijze waarop Visceral Studios bij het tweaken altijd de sport boven het entertainment plaatst (alhoewel de 300 ingescande sneakers en authentiek geluid van alle 30 Arena's in de NBA wel echte “toevoegingen om toevoegingen” zijn). En die werkwijze geeft me vertrouwen dat NBA 2K17 ook dit jaar weer de beste sportgame van het jaar gaat zijn. Ik zie al die tweaks dan wel tijdens het reviewen voorbijkomen...

Conclusie 

Dat NBA 2K17 heerlijk gaat worden, daar heb ik eigenlijk geen preview-sessie voor nodig. Visual Studios is zó basketball minded, zó bezeten van het vak en luistert zó goed naar de community dat elk nieuw deel nog intenser, realistischer en dus beter wordt.
Dat NBA 2K17 heerlijk gaat worden, daar heb ik eigenlijk geen preview-sessie voor nodig. Visual Studios is zó basketball minded, zó bezeten van het vak en luistert zó goed naar de community dat elk nieuw deel nog intenser, realistischer en dus beter wordt.

REACTIES (8) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord