Mortal Kombat X - Preview 

Mortal Kombat X - Preview 2015-03-12T15:04:46
Leuk de stuiterende voorgevels in Dead or Alive, die pulserende blonde lokken in Dragon Ball XenoVerse of de flitsende anime in Under Night In-Birth EXE: Late, maar wat betreft Wouter is er een fighter die al deze titels met één ranzige fatality verslaat: Mortal Kombat X.

Na mijn onvergetelijke trip naar het hoofdkwartier van MK-maker NetherRealm in Chicago (check PU01!), ben ik hyped als een leunstoelninja over Mortal Kombat X en nam ik met plezier een retourtje Londen. Daar, in een leuk hipsterhotel vlakbij station Holborn, kreeg een paar fijne, nieuwe snippets te horen over dé fighter van 2015 (ja, ik ben op de hoogte van de komst van Tekken 7), terwijl ik natuurlijk ook een paar potjes mocht knokken. De volgende dingen zijn daarbij het vermelden zeker waard:
     

MK: de nieuwe generatie

Het verhaal van Mortal Kombat X speelt zich (onder andere) zo’n 25 jaar na de gebeurtenissen in Mortal Kombat 9 af. Daarbij komen een hoop nieuwe characters om de hoek kijken, die voornamelijk de spawn/offspring/blood zijn van oude bekende knokkers. Natuurlijk kenden we Cassie Cage al, de bijdehante dochter van Johnny Cage en Sonya Blade, maar ook Jax heeft zichzelf voortgeplant. Het gevolg daarvan is eveneens een dame, namelijk Jacqui Briggs. Zij is niet de grootste fan van haar pa, en heeft een behoorlijke opstandige attitude. Haar armen zijn overigens nog gewoon van vlees & bloed, maar het zou me niets verbazen als ze nog wat amputaties te verduren krijgt tijdens de Story Mode van MK X.

Kenshi, de geblinddoekte dude uit de wat minder legendarische MK-delen, heeft een zoon genaamd Takashi Takeda. Het feit dat Kenshi tijdens Takashi’s jeugd nauwelijks vaderliefde heeft getoond omdat hij er nooit was, wijst erop dat de Story Mode van MK X een waar familiedrama lijkt te worden. Tot slot is er Kung Jin, familie van Kung Lao. Het feit de precieze relatie tussen die twee niet gespecificeerd wordt, wijst er op dat we nog een familiedramatische onthulling kunnen verwachten!

      

Veeg-vechten MK-stijl

Los van alle Story Mode-soapyness, was het grootste nieuws nog wel de onthulling van de mobile version van Mortal Kombat X. De core gameplay van deze app hebben we al twee keer eerder gezien, want de Injustice: Gods Among Us biedt precies dezelfde tik- en veeg-knokkerij, en heeft mij al misschien wel een honderdtal uren bezig gehouden met z’n doodeenvoudige verslavingsfactor (daarnaast is er nog de fantasy-wrestling game Immortals, terwijl de gameplay van Marvel Contest of Champions de veeg- en tik-gameplay ook ‘gejat’ heeft).

De Mortal Kombat X app maak gebruikt van de Factions-functionaliteit uit de console-versie. Voor de n00bs die mijn trip-verslag uit PU01 niet gelezen hebben: een Faction is een van de vijf allianties die je dient te kiezen, zoals bijvoorbeeld Kano’s Black Dragons of de White Lotus Clan van Lui Kang en Raiden. Eenmaal een kant gekozen hebben de menu’s in Mortal Kombat X de stijl van de betreffende Faction en verdien je met alles wat je doet punten voor jouw gekozen alliantie. Dus ook als je dingen doet in de Mortal Kombat X mobile.

              

Cross-platform Koins

Om de ‘cross-rewards’-gekte compleet te maken, zal je in de console-versie ‘Koins’ kunnen verdienen waarmee je in de mobile versie characters kunt kopen. Een overgang van valuta tussen platforms die volgens NetherRealm overigens ‘almost instantaneously’ gebeurt; zodra je iets in MK X verdient, hoef je maar een paar seconden te wachten voordat je er in de app gebruik van kunt maken.

Ik was wel hyped geweest over deze draagbare MK X, ware het niet dat ik in de Injustice app een kleine honderdtal uren verloren ben door een of andere server error, waardoor mijn save game verdwenen was in de digitale snelweg van het interwebz. Ik heb die bom nog even tijdens een interview met een NetherRealm dude gedropt, maar dat resulteerde alleen maar in een awkward situatie. Die saves zie ik nooit meer terug… Maar ik bedenk me wel twee keer voordat ik weer zóveel moeite in een soortgelijke, gratis game stop!

        

FIGHT!!

Na een redelijk boeiende presentatie, mocht ik eindelijk knokken tegen een gewaardeerde collega van Insidegamer. Minstens een viertal knokkers die ik nog niet geprobeerd had lonkten naar me, waaronder Ermac, Reptile en Kitana. Maar helaas, de taxi stond al op ons te wachten, dus hadden we maar tijd voor een potje of twee. Het enige wat ik kan zeggen is dat Ermac een beetje Raiden-achtige moves heeft (tenminste, in de vecht-stijl waar ik voor koos), waaronder een soort Torpedo en een Electric Grab-achtige special. Alleen dan met groen spul in plaats van elektriciteit. En Kitana? Eh, die heeft nog steeds waaiers. Dat is zo’n beetje het enige wat ik vast kon stellen, voordat ik met erg veel moeite afscheid nam van Mortal Kombat X en naar de taxi snelde. Hopelijk krijgen we heel rap de review-versie binnen, want ik houd het niet meer!

REACTIES (21) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord