Mafia 3 - Uitgebreide XXL-preview 

Mafia 3 - Uitgebreide XXL-preview 2015-08-06T09:42:48
Uitgever 2K Games dropt deze Gamescom een neutronenbommetje met Mafia III. Jan was echter al afgelopen maandag op een geheim Mafia III-event en deelt zijn bevindingen graag met je.

Mafia II was een fantastische game… die niet iedereen goed begreep. De game was een succes, maar er was ook kritiek. Die uitte zich vooral in argumenten over wat de game niet was. Velen verwachtten een open-wereld game. In plaats daarvan kregen we een van de beste crimestory driven action-games ooit voorgeschoteld in een sandbox-eske wereld. Mafia II was echter geen sandbox game en wilde dat ook niet zijn. Mafia III is dat wel. Maar het verhaal en de personages zijn minstens zo belangrijk.

Zoals jullie waarschijnlijk al hebben gezien in de Mafia III videopreview hier op PU.nl had 2K games een oude fabriek omgedoopt tot rokerige jazzclub, compleet met jazzcombo, dikke sigaren, leren fauteuils en sfeervolle lampjes. Het décor was perfect maar uiteindelijk was het de game die voor de meeste opwinding zorgde. Je hebt het hoe en wat rondom de game al kunnen zien in de video, in deze geschreven preview ga ik wat dieper in op de gameplay in tien tintelende, tong-bevochtigende punten. 

Mafia 3 French Ward

  

Mafia III: De (anti)held

Lincoln Clay is de hoofdrolspeler en hij kon niet nog meer verschillen van Vito uit Mafia II. Als ex-Vietnam soldaat komt hij gedesillusioneerd thuis van een verloren oorlog. Hij sluit zich aan bij de black mob in New Orleans, maar deze wordt grotendeels verraden en uitgemoord door de rivaliserende Italiaanse maffia. Dit alles zorgt ervoor dat Lincoln een kruitvat vol adrenaline, pissigheid en wraaklust is. Lincoln is groot, sterk en een brok spier. Met een Afro-Amerikaanse crimineel in het zuiden van Amerika tegen het einde van de jaren zestig als alter ego, heeft ontwikkelaar Hangar 13 sowieso een interessant en wellicht gewaagd uitgangspunt voor de game gekozen. Ik ben er echter zeer blij mee. Natuurlijk hadden de makers opnieuw voor een Godfather/Goodfellas-achtige storyline kunnen gaan, maar dat was in alle eerlijkheid een veilige keuze geweest. Lincoln zorgt met zijn achtergrond, zijn motieven en zijn voorkomen direct voor een andere vibe.

Mafia III shootout

 

Mafia III: De actie

Op een basic level is de actie van Mafia III bekende kost. Rondrijden in auto’s, rondlopen in de stad, cover-based shootouts, veel free roaming, een map met uiteenlopende icoontjes, een hoofdopdracht opgedeeld in sub-opdrachten; je kent het van talloze andere sandbox games. Echter, de inbreng van drie luitenants (zie hieronder), de setting en de cast zorgen voor een zeer eigen smoel. Bovendien zag ik qua actie wat Sleeping Dogs en – jawel – Splinter Cell elementjes. De actie is hard en je kunt gebruik maken van de omgeving om vijanden pijn te doen. Daarnaast heb je een brute combat knife bij je waarmee je tegenstanders besluipt en bloederig neersteekt. 

Mafia 3 Cemetery

  

Mafia III: Het rijden

Het racen deed me net als de actie denken aan Sleeping Dogs en dat is een goed ding. De auto’s zijn allemaal toffe bakken uit de jaren zestig, ze hebben een realistisch physics model (je kunt individuele elementen kapot schieten) maar het racen zelf is redelijk arcade en een tikje over de top. De klassieke film Bullit staat model voor het racen in Mafia III.

  

Mafia III: De looks

Volgens mij speelde men op een Xbox One of anders op een PC met een Xbox One controller, maar de game zag er erg goed uit. Geen pop-up, geen framerate issues, heel veel details. New Orleans en de jaren zestig komen direct tot leven. 

Mafia 3 joyride

  

Mafia III: je drie luitenants (deel 1)

Afgezien van het instant coole universum van New Orleans in 1968 , is een van de belangrijkste gameplay elementen het feit dat je drie Luitenants onder je hebt. Je zag deze drie in de trailer en dat zijn Cassandra, de oude Vito (uit Mafia II dus) en Burke. Al deze drie luitenants staan voor een bepaalde speelstijl en perks, en op hun manier brengen ze alle drie iets unieks mee. Daarnaast spelen ze een enorm belangrijke rol in het verhaal. Het zijn geen statische personages, maar je zult ze zowel ingame als via tussenfilmpjes veelvuldig in beeld zien. Een van de manieren om je Luitenants in te zetten, is het helpen bij calamiteiten. In het geval van de gameplay demo werd Lincoln achtervolgd door politie, reed hij woest naar een telefooncel en belde een van zijn luitenants op. Hij koos ervoor om de luitenant in kwestie de politie te laten omkopen waarna ik meteen ‘off the hook’ was en niet langer werd gezocht. Uiteraard kost dit een flinke kluit geld maar het levert ook wat rust op. Je had ook voor een andere luitenant kunnen kiezen, die had dan een andere ‘oplossing’ aangeboden. Bijvoorbeeld het sturen van back-up die de cops zouden afleiden, maar dat had tot meer geweld en doden geleid.

Mafia 3 Harrassment

 

Mafia III: je drie luitenants (deel 2)

Zeer interessant is de interne power-game tussen de drie luitenants. Iedere keer als je een zaak, kroeg of club hebt veroverd van de Italiaanse maffia kun je deze toewijzen aan Cassandra, Burke of Vito. Iedere keer als je dat doet, krijg je er een perk/upgrade bij. Dat kan een betere sniper skill zijn, een coole auto, een uniek wapen, enzovoorts. In de gameplay demo werd gekozen voor Vito en die runt dan vanaf dat moment de Jazzclub. Als je teveel voor de ene luitenant kiest, zullen de andere twee dat niet leuk vinden. Of ze zich uiteindelijk ook tegen je gaan keren weet ik niet, maar het heeft veel potentie. En de keuze voor welke luitenants je wat toebedeelt levert je dus ook verschillende vaardigheden en goodies op waardoor je dus je eigen speelstijl creëert. 

  

Mafia III: Andere keuzes en consequenties

Mafia III kent ook veel kleinere keuzes die wel een langlopend gevolg kunnen hebben. In de gameplay demo moesten we een drugsdealer ondervragen. Nadat we dat hadden gedaan kreeg je de keuze tussen ‘Kill’ of ‘Spare’. Wat dat precies voor gevolgen heeft blijft giswerk, maar het kan leuke gameplay elementen opleveren. Wie weet loopt de drugsdealer wel over naar jouw kant als je hem spaart, terwijl de rivaliserende bendes harder optreden tegen jou op het moment dat je voortdurend gasten van hen ombrengt.

Mafia 3 Cistern Shootout

 

Mafia III: Gameplay versus Story

Zogezegd is de basic gameplay van Mafia III niet wereldschokkend anders dan wat je al van andere open-wereld games kent. Echter, het luitenant systeem zorgt voor de nodige verdieping en de cast, de setting en de potentiele verhalen die daarmee gepaard gaan, kunnen ervoor gaan zorgen dat Mafia III uitgroeit tot een meeslepende game met invloeden van Once Upon A Time In America, The Godfather, Tour of Duty en Boardwalk Empire.

 

Mafia III: De Soundtrack

Jimi Hendrix , The Rolling Stones… de jaren zestig begonnen met peace en love maar werden richting de jaren zeventig steeds iets grimmiger en harder. 1968 is sowieso een episch jaar voor popmuziek waarbij ook de nodige psychedelica te horen was. Die muziek zit ook allemaal in Mafia III en dat maakt de game direct zo veel meer authentiek en sfeervol. 

Mafia 3 Retaliation

REACTIES (66) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord