Kingdoms of Amalur: Reckoning 

Kingdoms of Amalur: Reckoning 2012-09-17T13:01:21
In het voorjaar werd Maarten tijdens een showcase van EA enthousiaster van Kingdoms of Amalur: Reckoning dan van Battlefield 3. Totale onzin volgens de gehele redactie. Eens kijken hoe Maarten er over denkt nu hij vier uur met de game gespeeld heeft…

Een ongeschreven regel tijdens perstrips is dat er nooit over games gepraat wordt. Je kunt je voorstellen dat het anders al snel een soort nerdgathering wordt met zo’n stel lieden. Toch wordt deze regel natuurlijk regelmatig overtreden, en zodoende ging het tijdens de vlucht van Amsterdam naar Londen over Battlefield 3, Modern Warfare 3, een lekkere stewardess en de fout die EA in de eerste drie maanden van dit jaar maakte. EA was namelijk vooral een concurrent van zichzelf door vlak achter elkaar een berg topgames uit te brengen,.

Uiteindelijk kwam het gesprek uit op het spel waarvoor we naar Groot Brittannië waren gereisd, namelijk Kingdoms of Amalur: Reckoning. Een belachelijk lange naam en het groepje Nederlanders dat het EA gebouw binnenliep, was het er dan ook over eens dat we deze game gewoon Reckoning zouden gaan noemen. Net als The Elder Scrolls IV: Oblivion gewoon Oblivion heet. Nog steeds een naam die je je kind niet zou geven trouwens.

Typisch RPG
Reckoning is gemaakt naar de ideeën van art director Todd Mcfarlane (bekend van z’n Marvel strips) en Ken Rollston (medewerker aan Morrowind en Oblivion). De invloed van laatstgenoemde games zie je in Reckoning bijna één op één terug, met dat verschil dat de stijl veel getekender is (bijna cartoony zelfs) en de sfeer daarom sprookjesachtiger overkomt. Er zijn trouwens ook een miljoen dingen die direct aan veel andere RPG’s doen denken, zoals talenttrees, de setting, classes, quests, gear met stats, gnomes, facties, elfjes, loot… je kent het wel.

Gelukkig zijn er ook wat zaken waarmee Reckoning zich onderscheidt. Zo kies je normaliter een ras en een klasse zodra je aan een nieuw spel begint; in Reckoning ga je je echter pas later druk maken over dat soort zaken. Ik hoefde alleen te kiezen tussen twee soorten mensen en twee soorten elfjes. Vervolgens kies je wat voor haar, tattoo’s en huidskleur je wilt en het avontuur kan beginnen. Na een level of twee ga je op zoek naar je destiny, wat eigenlijk inhoudt dat je je eigen speelstijl ontwikkelt door zelf te bepalen waar je je talentpunten aan besteedt. Je kan dit overigens te allen tijde omgooien voor een paar gouden dukaten, maar als jij als magiër ook met een zwaard wilt zwaaien, dan kan dat. Feitelijk creëer je je eigen klasse, en dat is best leuk.

Eigen speelstijl
Omdat je zelf een klasse maakt, bouw je ook aan je eigen speelstijl, en dan zijn we gelijk aangekomen bij het meest aangename van Reckoning: de combat. Die is niet zoals in elke andere RPG, maar lijkt meer op een hack and slash adventure met talloze spells en moves. Je schiet een vuurbal op je tegenstanders, bevriest monsters, smeert je daggers in met gif en gooit stof in de ogen van je vijanden of blockt alles met je schild en ramt iedereen doormidden met je zwaard. Je kunt ook een mix van deze speelstijlen creëren en op deze manier kun je elke situatie weer bijzonder maken. De uiteindelijke combat is leuk, ziet er flitsend uit en gaat volgens mij nooit vervelen.

Autosave
Hoewel ik vooral een soort rogue klasse heb gespeeld, heb ik ook wat lopen klooien met een magiër-achtig figuur, en met name zijn spells zagen er erg cool uit. Na een uur of drie spelen, had ik drie dorpjes bezocht, slechts twee quests gedaan en een halve dungeon verkend. Ik raakte dan ook tergend veel tijd kwijt omdat ik halverwege de dungeon dood ging en weer helemaal opnieuw moest beginnen. Had ik maar beter moeten luisteren naar de jongens van Big Huge Games, die me vertelden dat ik veel moest saven…

Het werd me in ieder geval duidelijk dat vooral de combat ertoe gaat leiden dat Reckoning een heel fijn en uitgebreid spelletje gaat worden. Na vier uur was ik net level drie en werd me verteld dat ik nog niet eens op vijf procent van de game zat!

Dezelfde fout
Op de terugweg ging het in het vliegtuig opnieuw over Modern Warfare 3, Battlefield 3, een lekkere stewardess en de bizarre hoeveelheid goede games die er in november uitkomen. Toen ik het releaseschema van EA er even bij pakte, kwam ik erachter dat EA in het voorjaar van 2012 wellicht dezelfde fout gaat maken als dit voorjaar. Half februari komt namelijk Reckoning uit, waarvan ik alleen maar kan zeggen dat het een spel wordt waar alle RPG-fans van zullen smullen… maar ik gok erop dat er toch ook veel spelers zijn die de game overslaan om een paar weken later voor EA’s Mass Effect 3 te kiezen, omdat ze na Skyrim hun buik vol hebben van de fantasy setting. En ook al heeft Mass Effect een heel andere stijl en universum, je kunt je geld en tijd maar één keer besteden. Daarom nu alvast mijn advies: is science-fiction niet je ding en vind je de combat in Skyrim te clunky, dan is Reckoning je droomgame.

Verwachting Maarten:
Reserveer maar vast een dikke honderd uur voor Reckoning in je agenda, want dat ga je nodig hebben om het fabelachtige universum van Amalur te verkennen. En ik ben er vrij zeker van dat de dynamische combat zelfs na honderd uur nog niet vervelen.

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord