Kingdom Hearts: Dream Drop Distance preview 

Kingdom Hearts: Dream Drop Distance preview 2012-09-17T12:58:23
Dream Drop Distance is het zevende deel in de Kingdom Hearts-serie. Volgens hoofdontwikkelaar Tetsuya Nomura is het spel verhaaltechnisch vooral verbonden met de zijverhalen 358/2 Days, Re:coded en Birth by Sleep. Jurjen gelooft hem op zijn woord.

Eerlijk gezegd heb ik nooit mijn best gedaan het overkoepelende Kingdom Hearts-verhaal te volgen. De wereld is als het kijken naar een droom waaruit je niet kunt ontwaken, maar als je er niet uit ontwaakt, kun je niet terugkeren naar je originele wereld, of zoiets.

Wanneer een spel mij dat soort onzin al in de trailers voor de voeten gooit, haak ik af. Qua verhaal, tenminste. Gelukkig is Kingdom Hearts meer dan een verhaal.

Nieuwe werelden
Op één of andere manier legt het verhaal van Kingdom Hearts de basis onder werelden waarin ik bijzonder graag verblijf. Zo ook bij Dream Drop Distance. Ik heb al even een kijkje mogen nemen in geheel nieuwe werelden die zijn gebaseerd op Disney-films als De Klokkenluider van de Notre Dame, Pinocchio, Fantasia en Tron: Legacy. Het ‘verhaal in het verhaal’ is dit keer dat je op last van de tovenaar Yen Sid een aantal Mark of Markery-beproevingen in die werelden moet voltooien om je waardigheid te bewijzen, of zoiets.

Afgemeten aan de eerdere portable Kingdom Hearts-delen die ik speelde, lijkt er  in elk geval meer Disney dan ooit in het spel te zitten, en dat juich ik toe. Al word je natuurlijk nog steeds opgezadeld met de rol van een verward piekhaarmannetje met grote schoenen en een nog grotere sleutel.

Dream Eaters
Je speelt dit keer soms met Sora en soms met Riku in een RPG die door de vele, met flitseffecten gepaard gaande actie nauwelijks nog als een RPG aanvoelt. De actie betreft voornamelijk het meppen met je grote sleutel op nieuwe, felgekleurde vijanden die Dream Eaters worden genoemd. Bij dit standaard hakwerk kun je je laten ondersteunen door de speciale aanvallen van ingelijfde Dream Eaters. Er zijn vijftig van dit soort ‘Spirits’ te verzamelen. Ik zag Pokémon-achtige exemplaren die leken op een kat, panda, ram en vleermuis.

Sommige spelaspecten zijn toegespitst op de onderscheidende functies van de 3DS. Soms maak je met Sora of Riku een lange ‘val’ in de diepte, wat er in 3D cool uitziet. Je kunt je Spirits in augmented reality plaatsen en fotograferen. Sommige speciale aanvallen en combo’s activeer je door lijnen op het touchscreen te trekken. Het fijnste is eigenlijk dat het spel gewoon net zo fraai en compleet oogt als de hoofddelen in de serie.

Magie
Tot nu toe zijn op de Nintendo-portables altijd de minst leuke Kingdom Hearts-delen verschenen, maar daar zou bij Dream Drop Distance wel eens verandering in kunnen komen. Dat is natuurlijk vooral te danken aan het bedrijf Nintendo, dat eindelijk een portable heeft uitgebracht met genoeg kracht om de magie van Disney en Final Fantasy overtuigend tot leven kan wekken, inclusief fraaie filmpjes en gesproken dialogen.

Een Kingdom Hearts met de sprankelende sfeer van I, II en Birth by Sleep, daar heb ik wel oren naar. En Dream Drop Distance belooft zoiets te worden. Waar het allemaal precies over gaat zal ik wel nooit begrijpen, maar reken maar dat ik zin heb om me weer eens in zo’n heerlijk ongrijpbare ‘wereld in een wereld die eigenlijk een droom in een droom is’ te verliezen. 

Verwachting Jurjen:
Eindelijk verschijnt op een Nintendo-console een Kingdom Hearts-deel dat in veel opzichten gelijkwaardig lijkt aan de hoofddelen van de serie. Ik wil dit spel hebben.

REACTIES (8) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord