Just Cause 3 - Preview 

Just Cause 3 - Preview 2015-02-13T16:21:17
Aan sandboxgames geen gebrek tegenwoordig, maar de Just Cause-serie blijft Jurjens favoriet. Aan de hand van deel 3 legt hij uit waarom Just Cause voor hem dé sandboxgame is.

Dankzij spellen als Bionic Commando, Mortal Kombat, Ocarina of Time en Just Cause is het mijn favoriete wapen in videogames geworden: de grijphaak. Daarmee overbrug ik afstanden die zwaarden en knuppels machteloos maken. Tegelijkertijd werkt de grijphaak veel fysieker en persoonlijker dan vuurwapens. De grijphaak verbroedert, brengt mensen bij elkaar. Nou moet je zo’n intrekbare grijphaak natuurlijk ook weer niet te serieus nemen. Bij werkelijk gebruik zou zo’n ding waarschijnlijk slechts mijn arm uit de kom rukken. Misschien dat ik dát ook wel zo leuk vind aan de grijphaak: het is een typisch videogamewapen. Een fysieke fantasie-oplossing voor een afstandelijk spelprobleem. En het is in elk geval hét voorwerp waarmee Just Cause zich onderscheidt van Saints Row, GTA, Far Cry en ander open wereld-geweld.

Spider-Man en Batman

Wie Just Cause 2 heeft gespeeld, weet dat je met de combinatie van grijphaak en parachute jezelf omhoog en voorwaarts kunt katapulteren, om je als een mengeling van Spider-Man en Batman door de wereld te verplaatsen. Tijdens mijn hands-on bleek dit in Just Cause 3 vloeiender, makkelijker en stabieler dan in de voorganger te werken. En voor wat meer voorwaarts momentum, is nu ook een wingsuit toegevoegd. Handig wisselend tussen grijphaak, parachute en wingsuit zweef ik naar een rijdende auto, waar ik op inhaak om een proefritje te maken. Al snel blijkt dat die auto (net als alle andere voertuigen overigens) zich een stuk beter laat besturen dan de zwalkende dozen die ik in Just Cause 2 op de weg moest houden. Door de lage camera en mogelijkheid om te driften, voelt het als het scheuren in een arcady racegame.

Wanneer ik mijn aanval op een militaire basis inzet, wordt mijn wagen zo’n beetje onder mijn kont kapot geschoten. Ik gebruik mijn enterhaak en parachute om veilig weg te komen, en trek mezelf omhoog naar een helikopter. Zodra ik daar in ben gestapt (dit keer zonder QTE), vliegen de raketten me om de oren. De vijandige omgevingen en verhoogde kwetsbaarheid van voertuigen dwingen me om steeds weer terug te vallen op mijn ouwe vertrouwde grijphaak. Wat ik niet erg vind. Al helemaal niet omdat er in Just Cause 3 wat nieuwe trucjes mee zijn uit te halen.

Retracten

Je kunt in Just Cause geen vijanden meer naar je toe trekken: wanneer je een vijand met je enterhaak raakt, trek je jezelf die kant op, om hem met een vliegende kick onderuit te trappen. Net als in Just Cause 2 kun je weer gebruik maken van tethering; het aan elkaar koppelen van mensen of objecten. Zo koppel je bijvoorbeeld een vijand aan een raket, of een auto aan een vliegtuig.

Nieuw is de mogelijkheid om vervolgens te retracten, waardoor de gespannen kabel automatisch korter wordt, en je dus objecten naar elkaar toe trekt. Tel daarbij de mogelijkheid om geen twee maar drie, vier of vijf doelwitten met je haak aan elkaar te koppelen, en het potentieel voor creatief getriggerde chaos is compleet.

Schepje

Naast de grijphaak en het vakantiegevoel is dat nóg een reden waarom Just Cause voor mij dé sandboxgame is: de toonzetting. De makers nemen het spel duidelijk niet al te serieus, alles draait om de explosieve, inventieve lol die ik als speler met de systemen en physics binnen de wereld kan uithalen en beleven. Aan de andere kant schiet de game niet door in de ongein en platheid die me bij Saint’s Row op een gegeven moment de keel uitkwamen.

Ik trek kleine explosieve vaten naar enorme brandstoftanks, koppel een helikopter aan een soldaat en aan een munitiedepot, trek de boel naar elkaar toe, en geniet van de enorme explosies die als kettingreacties door de basis knallen en zowel soldaten als objecten door de lucht laten vliegen. Ik voel me een kind dat met zijn schepje zandkastelen plet. De ultieme sandboxgame wordt in Just Cause 3 nog iets ultiemer, met name dankzij de fraaiere graphics, de retract mogelijkheid van de grijphaak, het fijnere racen, de wingsuit en de algemeen aangescherpte gameplay en flow van het spel.

REACTIES (37) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord