Jumpscares in Until Dawn - Preview 

Jumpscares in Until Dawn - Preview 2015-07-13T12:00:36
Terwijl de mussen van het dak vielen, zaten Jan en Tjeerd bibberend van angst binnen in een donker kamertje voor een PlayStation. Jan had een uitnodiging gekregen om Until Dawn te spelen en zocht een metgezel die het aandurfde om hem bij te staan. Uiteraard viel de keuze op Tjeerd.

Mike en zijn vriendin Jess banen zich een weg door een pak sneeuw naar het vakantiehuisje in de bergen. Halverwege belanden ze in een mijn. Jess puft een beetje uit en leunt op een hekje, die verrot blijkt te zijn, waardoor ze naar beneden sodemietert. De schrik zit er even in, maar gelukkig blijkt er niets aan de hand te zijn en de keuze is aan mij: geeft Mike van boven aanwijzingen of is ie heroïsch en springt ie erachteraan om te helpen?

8

   

Word ik gek?

Mike besluit te springen en haar te helpen; Jess is een dom wicht en er kan tenslotte van alles misgaan. Terwijl Mike erachteraan springt, zie ik in een flits iemand achter hem staan. Er wordt verder geen nadruk op gelegd, de personages reageren er niet op, en er is geen audiocue, ik ben de enige die het heeft gezien. Er. Is. Iemand. En it creeps me the FUCK out! Of heb ik me vergist? Word ik gek?

Until Dawn 3

      

Klassieke horror

Until Dawn is een klassiek horrorverhaal: acht tieners in een vakantiehuisje, afgezonderd van de bewoonde wereld en die behoorlijk domme shit doen. De tieners zijn de standaard archetypes: er is een macho, nerdy, weirde en een gevoelige guy, een domme cheerleader bimbo, een slim emo meisje, een likeable girl next-door en een manipulatieve chick. Je zit je constant te ergeren aan stomme keuzes van de personages, die zichzelf alleen maar verder in de nesten werken. Waarom ga je in hemelsnaam in de winter bovenop een berg zitten op de plek waar twee dierbaren zijn doodgegaan? Waarom denk je in hemelsnaam op elk moment denkbaar dat het misschien beter is om op te splitsen in precaire situaties?? Waarom ga je überhaupt de deur uit midden in de nacht? Waarom??? AAAAARGHHH!!! Waarom?? Het grappige is dat je zelf nu kunt meedelen in die malaise, door zelf die keuzes te maken. Keuzes die soms kwaad of erger voorkomen of juist heel dom uitpakken en helemaal niet zoals je het bedoeld hebt.

Ik ga ervandoor hoor, in mijn eentje, in het donker in de sneeuw!

      

Jumpscares

Natuurlijk bedient Until Dawn zich, net als de klassieke horrorfilms, regelmatig van de jumpscares, je weet wel, de momenten dat je het stuipen op het lijf wordt gejaagd en je instinct het overneemt door een overload aan hard geluid en onverwachtse creepy shit in je beeld. De makers weten dondersgoed dat dit niet okay is, want mocht je je PlayStation camera aan hebben staan, neemt ie automatisch je reactie op onder de passende kop: cheap shots. Gelukkig gebruiken de makers niet alleen deze zogenaamde cheap shots, maar wisten ze ons in onze preview demo te trakteren op een gezonde mix van ‘goede horror’ en makkelijk scoren, en met goede horror bedoel ik dan de sfeer en spanning op een eerlijke manier opbouwen. En dat is dus niet zoals deze cheap shots.

Jumpscare Until Dawn

     

Butterfly Effect

Behalve de goede horror onderscheidt Until Dawn zich vooral door de vele keuzemogelijkheden die je hebt. Dat wil niet alleen zeggen dat je de keuze hebt in –bijvoorbeeld- links of rechts, maar dialoogkeuzes kunnen ook invloed hebben op het verloop van een game. Dat wordt door Supermassive Games de Butterfly Effect interface genoemd en je zult ook regelmatig in beeld zien dat je actie invloed heeft op het Butterfly Effect. Dat kan bijvoorbeeld komen omdat je kiest om op iemand zijn telefoon te kijken, waardoor diegene je ineens niet meer zo graag mag, of indringendere keuzes waardoor je, bijvoorbeeld, het loodje kan leggen.

Until Dawn 2

    
Invloed van je keuzes

Hoe groot de daadwerkelijke invloed is van de keuzes op het verhaal en hoe ver die uiteen kan lopen, is voor nu nog onduidelijk, omdat we de sequenties niet voor een tweede keer hebben kunnen spelen. Jan en ik hadden het gevoel dat de impact van die Butterfly Effect momenten wel eens enorm groot kan zijn en dat die het hele verloop van de game totaal overhoop gooien. Waardoor het weer zeer de moeite waard wordt om de game meerdere playthroughs te geven.

Until Dawn 1

    
Wat als?

Om een voorbeeld te geven: doordat ik in het begin wat onaardig deed tegen een vogel, trad er een Butterfly Effect in werking waardoor een Mike bijna gespietst werd, maar dat wist ik te voorkomen door net op tijd weg te rollen (tijdig op vierkantje drukken). Later krijgt Mike ruzie (maar dat kun je ook weer sussen), waardoor hij ergens anders moet gaan slapen en loopt hij dus samen met z’n vriendin door de sneeuw. Maar wat was er gebeurd als Mike dood was gegaan? Of was hij alleen gewond geweest? Het zijn allemaal vragen die opborrelden en die we alleen kunnen beantwoorden als we de game meerdere keren kunnen doorspelen.

6

    

Totems

Tijdens je tocht vind je collectables, oude indianen totems die je een glimp laten zien van een mogelijke toekomst. Het is een korte flits, en je kunt vaak precies niet zien wat er precies aan de hand is. En dat is precies het punt: het speelt met je verwachtingen en je angst, want als je een visioen krijgt van ernstig gevaar, verlies van een dierbare of misschien wel je eigen dood… Dan ben je toch stukken meer op je hoede en maak je juist daardoor weer een verkeerde keuze.

   
Until Assassin’s Dawn

In Until Dawn speel je niet alleen het verhaal van de tieners op een creepy locatie maar is er een soort van Assassin's Creed Abstergo-achtige laag, waarbij jouw alter ego de 'speler' is, en je ook als zodanig wordt aangesproken door een mysterieuze psychiater, gespeeld door Peter Stormare. Gedurende het spelen stelt hij je op de proef, zet vragen bij je keuzes en probeert tegelijkertijd je angsten te doorgronden. Wat dit precies betekent en welke impact het heeft op de game is nu nog onduidelijk, maar het ziet ernaar uit dat je een soort op maat gemaakte horror ervaring krijgt: vind je spinnen doodeng (enger dan bijvoorbeeld slangen) zal deze man erachter komen en zul je in de game wellicht in plaats van slangen, spinnen tegenkomen. Dit is overigens een educated guess, dus pin me er niet op vast.

2

    

JanJan over Until Dawn

In je eentje een horrorgame spelen is natuurlijk een stuk enger dan met zijn tweeën al kan het geschreeuw van de een de ander ook extra paniek aanjagen. Tjeerd is inmiddels een bekende angsthaas op de PU-burelen en als mensen nog twijfelen of zaken in scène gezet zijn... dat kan ik nu voor eens en voor altijd naar het Rijk der Fabelen verwijzen, Tjeerd speelt geen spelletje. 

Nou ja, hij speelde Until Dawn en ik zat naast hem en we hebben samen stukken gespeeld. Ik denk dat Tjeerd drie keer zijn PS4 controller weg heeft gesmeten alsof het een te heet broodje uit de oven was. Ook rukte hij bijna de console van het bijzettafel en heeft hij toch zeker vijf keer heel hard geschreeuwd. Ook ik slaakte menig keer een gilletje, maar zo panisch als Tjeerd werd het nooit omdat je sommige scares wel heel duidelijk ziet aankomen. Toch heeft Until Dawn me aangenaam verrast. Het is een ideale meekijk game en dus prima te doen met zijn tweetjes op de bank. Dat komt omdat de game zeer filmisch van opzet is en je als 'bijrijder' natuurlijk kunt helpen door tips te geven of, in the heat of the moment, snel de controller over te nemen als de ander bibberend achter de bank is weggedoken. 

    

Verwachting

Zolang de goedkope horror niet de overhand krijgt en het Butterfly Effect daadwerkelijk zo’n impact heeft als deze demo deed vermoeden, kan deze game wel eens de verrassing van deze zomer worden. Want als je instinctief weg weg wilt rennen van je PlayStation, maar je tegelijkertijd te nieuwsgierig en te geïntegreerd bent om de controller weg te leggen, is dat een goed teken. Zeker als je Tjeerd heet.

REACTIES (16) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord