Hitman Absolution 

Hitman Absolution 2012-09-17T12:59:21
In welke game dump je een lijk in een ballenbak, worden nonnen met kogels doorzeefd en kun je de Bijbel gebruiken om vijanden mee dood te slaan? Dat kan alleen in Hitman Absolution. Jan nam een kijkje in Kopenhagen waar de laatste hand aan de game wordt gelegd.

Het is crunchtime op de burelen van IO Interactive: Hitman Absolution heeft bijna het alpha-stadium bereikt; dat houdt in dat alle content feitelijk af is en de game gelocked wordt. Dan kan er niks meer toegevoegd worden en begint het proces van finetuning, balanceren, bugfixing en poetsen. De spanning is van de gezichten van de verschillende ontwikkelaars af te lezen.

De grootste
De spanning is ook voelbaar bij art director Roberto Marchesi die de presentatie voor z’n rekening neemt. Marchesi vertelt dat Hitman Absolution de grootste Hitman-game is die de studio tot nu toe heeft gemaakt. Bovendien is de ‘reis’ die Codename 47 deze keer aflegt veel persoonlijker. De jager wordt zelf opgejaagd en hij opereert veel instinctiever dan voorheen.

Deze keer dus geen laptop waar opdrachten op binnenkomen, geen voorkennis en geen gedetailleerde kaart waar je minutenlang naar kijkt en aan de hand waarvan je je planning maakt. In plaats daarvan dien je à la minute te anticiperen en gebruik te maken van de omgevingen en de daarin aanwezige voorwerpen.

Orphanage
Marchesi toont me het Orphanage level. Hitman dient in een katholiek weeshuis dat gerund wordt door nonnen, op zoek te gaan naar een jong meisje genaamd Viktoria. Een groep zwaar bewapende, gemaskerde gasten is ook ter plekke en houdt ongenadig huis. Nonnen worden neergeschoten en het weeshuis wordt volledig ondersteboven gekeerd.

Marchesi licht toe dat hij tijdens de eerste run van het level stealthy speelt en zo min mogelijk zal proberen op te vallen. Wanneer Codename 47 de eerste kamer van het weeshuis insluipt, ziet hij twee boeven een bewaker martelen. De man - vastgebonden op een stoel - smeekt om zijn leven. Zijn ondervragers zijn duidelijk niet tevreden met zijn antwoorden en schieten hem door z’n knieschijf. De man schreeuwt het uit van de pijn.

Als speler kun je tientallen dingen doen. Je kunt trachten de bewaker te redden, de goons af te leiden en een voor een om te leggen of beide boeven ineens door het hoofd schieten. Marchesi negeert de martelscène echter en sluipt verder. De bewaker sterft. In de volgende ruimte sluipt hij vakkundig van kast naar kast. Af en toe laat hij Codename 47 een bad guy vanachter vastgrijpen, waarna je de keuze hebt voor een non-lethal choke of een lethal neckbrake.

Wanneer hij een baddie heeft uitgeschakeld, dumpt hij ‘m snel in een kledingkast. De kale killer kruipt er gezellig bij want er komt net een patrouillerende groepje boeven langs. Wat volgt is een kat en muisspel waarbij Hitman sommige bad guys ontloopt en andere stilletjes uitschakelt en daarna hun lichamen verstopt in de ballenbak van de speelkamer voor de weeskinderen, in een vrieskist of in een afvalluik dat in de kelder uitkomt.

Vermommen
Van bijna iedereen kun je de kleding aantrekken om je te vermommen. Een vermomming werkt zolang je met een of twee vijanden in een ruimte bent. Kom je in een kamer waar heel veel vijanden zijn dan dien je ‘instinct’ in te schakelen, waarna je ‘blend’ in de omgeving. Tijdens de E3 demo was dit het moment dat Hitman verkleed als politieagent langs een groep SWAT-leden moest wandelen, hier in Kopenhagen speelt de scène in een kamer vol geboefte.

Speciale acties, zoals ‘blenden’ kost instinct. Het uitdokteren waar je vijanden zich bevinden en wat hun looproute zal zijn (beide lichten fel oranje op) kost eveneens instinct. Je instinctmeter vult zich weer aan door vijanden geruisloos uit te schakelen, lichamen te dumpen, geen sporen achter te laten en precisieschoten te maken. Dat laatste zal meer van toepassing zijn voor de speler die een wat brutere aanpak hanteert zoals getoond in de tweede run van hetzelfde weeshuis-level.

Nu zal Codename 47 de bewaker wél redden. Marchesi drukt op een speelgoedrobotje dat op de grond ligt, waarna de twee baddies verschrikt omkijken. Onze favoriete huurmoordenaar heeft inmiddels een fire axe van de muur gepakt en houdt zich schuil achter de piano. De eerste bad guy krijgt de bijl in zijn schedel gepland, waarna het bloed in het rond spuit. De tweede boef schreeuwt en schiet… maar Hitman heeft de bijl alweer opgepakt en raakt middels een dodelijk worp de sukkel midden in zijn borst.

Heerlijk
Codename 47 ondervraagt de snikkende bewaker en neemt de man z’n dienstpistool af. De ruimte waar een stuk of acht boeven zich ophielden, en die Marchesi de eerste keer nog links liet liggen, loopt Codename 47 nu wel binnen. De eerste boef wordt gegrepen en als menselijk schild gebruikt, de tweede en de derde krijgen een kogel door het hoofd terwijl de eerste door een ferme ruk aan de nek aan z’n einde komt.

Hitman neemt vervolgens snel plaats achter een tafel en schiet vanuit cover. Nummer vijf en zes worden doorzeefd, waarna Hitman omloopt en nummer zeven neerslaat met een crucifix uit de pastorie van het weeshuis. De achtste baddie, volledig in paniek, wordt tot pulp geslagen met een Bijbel. Bijna alles in de omgeving wat je op kunt pakken, kun je gebruiken als moordwapen. Heerlijk.

Slow motion
Tot slot wordt point shooting gedemonstreerd, een slow motion mode die veel instinct kost. Het werkt als volgt: Codename 47 komt een kamer binnen en vinkt vertraagd (een beetje zoals in Red Dead en Splinter Cell: Convinction) diverse vijanden en/of voorwerpen aan. Door bijvoorbeeld een propaantank aan te vinken, trigger je een explosie wat sowieso al meerdere vijanden ineens uitschakelt. Uiteraard kun je point shooting maar beperkt inzetten aangezien het veel instinct kost en het automatisch de rest van de vijanden alarmeert.

Denk nu niet dat Hitman Absolution een shooter is geworden. Marchesi liet bewust twee uitersten zien: super stealthy enerzijds, bruut en actievol anderzijds. Er zijn echter nog talloze andere speelstijlen mogelijk.

Veelzijdig
Hitman Absolution is absoluut een van de games die voor dit jaar op mijn verlanglijstje staan. De bekende Hitman gameplay is wat minder rigide dan voorheen waardoor nu ook de meer actiegeoriënteerde speler ermee uit de voeten kan, zonder dat het direct een run & gun shooter wordt.

Puristische fans van het eerste uur kunnen echter ook tevreden zijn, want wie dat wil kan nog steeds als Silent Assassin opereren en zo onopvallend en clean mogelijk z’n kills afwerken. Met elementen uit Batman: Arkam Asylum en Splinter Cell: Conviction heeft de kale killer bovendien meerdere dodelijk speelstijlen tot zijn beschikking. Moorden was nog nooit zo veelzijdig, verleidelijk en fun!

Verwachting Jan:
Codename 47 liet voor het laatst van zich horen in 2006, maar zijn comeback zes jaar later zal meedogenloos zijn. Deze meeslepende, meedogenloze, macabere, moorddadige speeltuin schreeuwt om steeds weer opnieuw verkend te worden…

REACTIES (36) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord