Halo Infinite Preview – Liefdesbrief aan 2001 

Halo Infinite Preview – Liefdesbrief aan 2001 2020-07-24T12:23:36
Al de hele week heeft Lars gregoriaanse zang in zijn hoofd. Dat heeft natuurlijk alles te maken met Halo Infinite! Vlak nadat Microsoft tijdens de Xbox Games Showcase voor het eerst gameplay van Halo Infinite liet zien, maakte Lars een babbeltje met enkele hoge heren van ontwikkelaar 343 Industries, om te checken hoe tof Halo Infinite nou écht wordt.

Ik neem even aan dat je de gameplay in kwestie gezien hebt. Zo niet, even hieronder doen, dan hoef ik je niet te vertellen wat je gewoon met eigen ogen kan zien. Gezien? Mooi. Als je nu denkt: ‘Wow, hoezo in Halo ineens een openwereldgame? Waarom heeft Chief een grappling hook? Wie de fuck is die lelijke Brute op het einde en waarom lijkt dit zo insane veel op Halo: Combat Evolved?’ dan heb je ongeveer dezelfde vragen als ik na het zien van de gameplay. Gelukkig heb ik inmiddels de antwoorden.

Spirituele reboot

Chris Lee, hoofd van 343 Industries, kan niet vaak genoeg benadrukken dat Halo Infinite een spirituele reboot is. Infinite moet herkenbaar zijn en toch nieuw aanvoelen. Met de open wereld doet Infinite precies dat. Denk maar eens terug aan Combat Evolved. Levels als ‘Halo’ en ‘Assault on the Control Room’ waren eigenlijk al een soort uitgestrekte sandboxes waarin je lekker kon rondklooien met een Warthog. Tegenwoordig is er natuurlijk technisch meer mogelijk, en Infinite is wat dat betreft dus vooral groter dan zijn voorgangers.

Sterker nog, de spelwereld van Infinite moet groter zijn dan alles wat we in Halo 4 en 5 bij elkaar hebben gezien. Al is 343 er nog een beetje vaag over hoe vrij we die spelwereld dan kunnen verkennen. Als je zo kijkt naar de demo, lijkt het toch wel een enigszins afgesloten omgeving; je crasht immers in dit gebied omdat je wordt neergehaald door het luchtafweergeschut dat je daarna moet uitschakelen. Het lijkt mij dus onlogisch dat je echt de hele ringwereld vrij kan verkennen.

Halo Infinite

Nieuw speelgoed

Ik gok eerder dat je te maken krijgt met wijder opgezette omgevingen waarin je vervolgens tot op zekere hoogte zelf kan bepalen in welke volgorde je iets kan doen, eigenlijk precies zoals een paar missies in Combat Evolved dus. Om je daarin wat meer bewegingsvrijheid en opties te geven, beschikt Chief nu over de ‘grappleshot’, een grijphaak waarmee je makkelijk naar hoger gelegen plekken kunt klimmen. Dat moet trouwens een verdraaid stevig kabeltje zijn, aangezien Chief met armor iets van 450 kg weegt!

Ook tijdens het vechten kun je de grijphaak gebruiken. Het moet net wat meer opties geven dan het traditionele schieten, slaan en granaten gooien, legt 343 uit. In de gameplaybeelden zien we al hoe Chief zichzelf richting een vijand lanceert om gelijk een rake klap uit te delen of een granaat te planten, maar ook hoe hij objecten naar zich toe trekt. Het is ook opvallend dat er in het menu een tabje met ‘upgrades’ te zien is. De grijphaak is dus wellicht niet het enige nieuwe kunstje van de Chief.
Alleen met Chief op pad

Halo Infinite

De demo speelt zich volgens de ontwikkelaars ergens halverwege de game af. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom zelfs een Halo-ingewijde als ik weinig kon maken van die speech van die Brute op het einde. The Banished onder leiding van Atriox kennen we uit Halo Wars 2, maar deze meneer, War Chief Escharum, kwam daar niet in voor. Ook ‘The Harbinger’ waar hij naar verwijst is nieuw. Al geeft Paul Crocker, Associate Creative Director als ik vraag wie ‘deze guy is’ alvast weg dat het niet om een man gaat. Zou het dan om Cortana gaan? Dat moet toch wel, na het einde van Halo 5: Guardians?

Of personages als Arbiter en Spartan Locke terugkeren is nog niet bekend, maar je zal in ieder geval niet met ze spelen. 343 verzekert me dat Chief het enige speelbare personage is. Halo Infinite is immers een ‘love letter to Halo’ en trouw aan het origineel. Daarom lijkt Infinite esthetisch ook zoveel op Combat Evolved. De reacties op het internet zijn gemengd en dat is te begrijpen. Misschien is het toevallig volledig windstil op de ringwereld, maar door de stokstijf stilstaande bomen en grassen maakt de omgeving een nogal dooie indruk. Zichtbare pop-in ontsiert bovendien de vergezichten.

Als je de trailer echter in 4K terugkijkt, zie je toch dat er flink wat details in het spel zitten. Chiefs armor heeft een subtiel textuurtje en zit vol vieze plekken en beschadigingen. Ook in het displaytje van Chiefs Assault Rifle is veel detail zichtbaar als de zon erop valt. Persoonlijk dig ik het stijltje met knallende kleuren wel. Het doet me erg denken aan, inderdaad, Combat Evolved. Tegelijkertijd snap ik dat men van zo’n prominente titel als Halo meer verwacht. Overigens wordt de game nog wat mooier, want Ray-Tracing wordt pas later via een update toegevoegd.

Halo Infinite

Splitscreen co-op!

Hoe dan ook wen je maar beter aan het stijltje, want we moeten het er de komende tien jaar mee doen. Zeg nooit nooit, maar een traditioneel vervolg wordt door 343 eigenlijk uitgesloten: ze willen de fanbase niet segmenteren en zullen dus Infinite als platform de komende jaren blijven ondersteunen. Met multiplayercontent, maar óók met singleplayercontent waarin Chief centraal zal blijven staan. Over de mutliplayer wou 343 verder nog niks kwijt, maar het belangrijkste heb ik wel alvast boven tafel: Halo Infinite heeft ‘gewoon’ weer een splitscreen coöp modus. Kunnen we die gregoriaanse zang tenminste weer in koor neuriën.

REACTIES (15) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord