Gigantic - Gamescom Mini-preview 

Gigantic - Gamescom Mini-preview 2015-08-13T11:44:49
Nee, geen gigantische mini-preview, maar een mini-preview van Gigantic, de opvallende nieuwe multiplayer game van de ontwerper achter Starcraft en Guild Wars. Sven mocht op Gamescom een potje Gigantic spelen en zette zijn bevindingen voor jou op papier.

Wat is het?

Een free-to-play third-person multiplayer shooter/MOBA van indie-ontwikkelaar Motiga, met Starcraft- en Guildwars-ontwerper James Phinney als een van de grote breinen achter de game. Gigantic is kort door de bocht te omschrijven als een mix van Team Fortress 2 en Dota 2, waarbij twee teams van vijf spelers het tegen elkaar opnemen in supersnelle, tactische gevechten. Het doel van de game is om de Guardian van je tegenstander te verslaan, terwijl je zelf je eigen Guardian moet beschermen.

Een Guardian is een enorm gigantisch big ass AI-gestuurd monster, die niet zomaar in een hoekje blijft staan, maar zij aan zij met je mee vecht. Onder andere door kills te maken, dien je je Guardian op te laden, om zo je vijand de baas te zijn. Verdeeld over de map zijn verschillende punten om te veroveren, zogenaamde summoning circles, waar je speciale creatures kunt spawnen die je op verschillende manieren helpen. Zo heb je de Bloomer die je kan healen, de Cerberus die vijanden voor je spot en de Fire Drake, die als een vuurspuwende turret de omgeving bewaakt.

    

Waarom is het vet?

Omdat het geniaal uitgewerkte personages (heroes) bevat, die allemaal heel verschillend spelen, met unieke skills, die je geheel in MOBA-style tijdens het potje moet upgraden, terwijl je kills maakt en omhoog levelt. Het mooie aan dit brede assortiment van heroes (op dit moment 15 stuks, uiteindelijk rond de 25), is dat er voor ieder wat wils is en iedereen zich snel thuisvoelt met zijn eigen speelstijl. Zo kun je er met bepaalde heroes lekker op los knallen als in een normale shooter, maar kun je bijvoorbeeld ook kiezen voor een meer melee-gerichte hero, of veel tactischer spelen met een healer. Dit zijn slechts simpele voorbeelden, de heroes zijn niet allemaal zo makkelijk onder te verdelen in standaard classes.

Op deze manier probeert Motiga verschillende genres samen te voegen en de game toegankelijk te maken voor spelers met uiteenlopende achtergronden, en tegelijkertijd genoeg diepgang te bieden om lang boeiend te blijven. Een ander groot plusplunt is dat de wedstrijd nooit in de eerste paar minuten gespeeld is, maar dat het potje voortdurend kan omslaan in het voordeel van de ander, waardoor het altijd spannend blijft. Het is niet makkelijk om echt een voorsprong op de bouwen en het achterliggende team heeft tot op het laatste moment mogelijkheden om te winnen.

    

Waarom is het niet vet?

Volgens de makers wordt Gigantic de beste competitieve game ooit en dat is nogal een claim. Want ondanks de gevarieerde heroes en het frisse visuele stijltje, is de game met slechts één speelmodus op dit moment nog een beetje te mager om die titel te verdienen. In vergelijking met de heroes hebben de computergestuurde Guardians (twee gezien: een soort draakachtige slang en een super schattige griffin) opvallend weinig diepgang; ze zitten gewoon een beetje groot en sterk te wezen en hun uiterlijke vorm lijkt niet van invloed op de gameplay zelf.

Ik bakte er tijdens de hands-on sessie trouwens echt geen reet van, maar dat zegt meer over mijn skills dan over de kwaliteiten van de game. Helaas heb ik maar één hero kunnen proberen (een cowboy met dikke guns en een grappling hook) en speelde ik met muis en keyboard, wat voor mij niet echt werkt in een third-person shooter. Desondanks won mijn team wel, dus blijkbaar hebben we toch iets goed gedaan, maar heel veel voldoening gaf het niet.

    

Gaat deze game scoren?

Moeilijk te zeggen. Er komen nu steeds meer ontwikkelaars met dit soort toegankelijke MOBA-achtige shooters, die allemaal min of meer hetzelfde lijken doen. Zo kijken we ook uit naar het vergelijkbare Batteborn van Gearbox Software en Overwatch van Blizzard en het is nog de vraag of Gigantic genoeg te bieden heeft om zich van deze grote jongens te kunnen onderscheiden. Wat zal helpen is dat deze game free-to-play wordt cross-platform play zal ondersteunen tussen PC en Xbox One. Tevens zit er in Gigantic een gestoorde hero die Uncle Sven heet en sterk is met alchemie en explosives, dus daar heeft ontwikkelaar Motiga alvast een dikke voorsprong.

Gigantic is vanaf 28 augustus te spelen in een gesloten beta en moet eind dit jaar uitkomen voor PC en Xbox One. 

REACTIES (5) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord