FIFA 17 - Preview 

FIFA 17 - Preview 2016-06-13T14:59:04
‘We hebben een aantal grote dingen om aan te kondigen.’ Zo begon de presentatie over FIFA 17 in Parijs. Nu heeft Tjeerd dit soort dingen al vaker gehoord, maar het begon hem tijdens de middag langzaam te dagen dat EA Sports er dit jaar wel eens een heel ander beestje uit kan gaan poepen.

Er zit een story modus in FIFA 17! ‘Hmm?’, hoor ik achter me. ‘Wat?’, klinkt het naast me. Ja, het is echt waar; er zit een story modus in FIFA 17. Deze modus heet The Journey, waarin je speelt met jeugdspeler Alex Hunter die wordt opgeleid bij een Premier League club naar jouw keuze.

Alex heeft talent, maar met alleen talent kom je er natuurlijk niet in de harde voetbalwereld, je moet er hard voor werken. Net als in de modus Be A Pro, moet je aan bepaalde opdrachten voldoen en zo indruk maken op je manager. Tijdens de wedstrijden krijg je continu in beeld te zien wat je goed en fout doet en welk cijfer je verdient voor je wedstrijd.

FIFA 17

                    

Keuzes maken

Maar het komt niet alleen neer op presteren en indruk maken op je manager, het gaat er ook om wat er buiten het veld gebeurt. Zo moet je je eveneens manifesteren op het trainingsveld door middel van minigames en zul je daar, maar ook in de kleedkamer, in de spelersbus of in het kantoor van de manager gesprekken en confrontaties hebben met bijvoorbeeld je manager en teamgenoten. Dat doe je allemaal zelf, want net als in een BioWare game moet je kiezen wat je wil zeggen, en of dat nou arrogant is, onderdanig of strijdbaar, het heeft invloed op het verhaal van deze talentvolle speler.

Je ziet die keuzevrijheid in allerlei dingen terug: zo kun je ervoor kiezen om je tijdens de trainingen te focussen op vrije trappen, maar wat doe je als je manager je opdraagt aan je conditie te werken? Volg je die orders of ga je er tegenin met de kans op een conflict?

Voor deze modus zijn een aantal grote spelers en managers gestrikt om extra ‘acteer’-werk te verrichten zodat je straks na een onnodige rode kaart een flinke uitbrander in het kantoor van Jürgen Klopp kunt verwachten.

Ook werd ons een scène getoond waarin Hunter wordt verhuurd aan een Championship club, en het daar erg moeilijk mee heeft, zeker als blijkt dat zijn jeugdvriend wél in de basis staat bij zijn kluppie.

Hoeveel invloed je (voetbal)acties nou écht zullen hebben, is echter nog wel een beetje onduidelijk. Uit een vraaggesprek met Nick Channon, Senior Producer bij EA, bleek namelijk dat die verhuurscène waarschijnlijk helemaal niet zo afhankelijk is van je vertoonde spel. En dat zou het wel een stukkie minder vet maken.

FIFA 17

            

Frostbite engine

Nee, er werd niet gelogen toen er ‘grote dingen’ werden aangekondigd, want naast The Journey werd nog een andere bommetje gedropt: FIFA 17 gaat namelijk draaien op de Frostbite engine! Het ontwikkelteam werkt al langer dan twee jaar aan FIFA 17 om de game over te zetten naar deze engine, mede omdat ze nu behalve voetballers in een stadion ook andere dingen willen laten zien in The Journey, maar ze willen ook stappen gaan maken op het gebied van belichting en realistisch uitziende gezichten en uitdrukkingen.

Ik heb flink wat potjes kunnen spelen op Old Trafford (<3) en was op slag verliefd op de manier waarop de avonddamp boven het veld hangt, in een vol stadion met de grote schijnwerpers erop; het ademt gewoon voetbal en hier merk je echt de meerwaarde van de nieuwe engine.

Ook de spelers hebben een Frostbite metamorfose gehad, echter met wisselend succes. Zo waren de ogen wel sprekender, maar leek het net alsof elke speler in zijn jeugd last heeft gehad van agressieve acné, omdat elke porie, rimpel en litteken onder een vergrootglas lijkt te zijn gemaakt. En soms is dat zelfs een beetje eng.

FIFA 17

         

Fysieker

Ook aan de gameplay is veel gesleuteld. Zo is er bijvoorbeeld hard gewerkt aan de fysieke duels. De spelers worden uitgerust met een evenwichtssysteem dat rekening houdt met alle krachten die inwerken op je mannetje. Z’n balans na een schouderduw, een fysiek duel waarbij beide spelers kracht op elkaar uitoefenen, in een sprong een bal uit de lucht plukken… het wordt allemaal berekend door een nieuw algoritme.

Dat betekent dat, waar je in FIFA 16 de bal al met LT/L2 een beetje af kon schermen, je dat nu in elke situatie op elk moment kunt doen met die knop. Of het nou een schouderduw in een sprintduel is, je lichaam ertussen gooien, of een hoge bal aannemen terwijl je met je kont de tegenstander opzoekt; het kan allemaal met de ‘fysiek-knop’.

FIFA 17

Het heeft flink wat impact op het spel in de vroege versie die ik heb kunnen spelen. Een balletje vasthouden kun je nu op meerdere manieren doen, je krijgt meer (fysieke) opties bij het verdedigen en daardoor wordt het spel echt een stuk lichamelijker.

Je merkt doordat je een balletje langer vast kunt houden ook direct een andere grote verandering: de intelligentie van de computergestuurde tegenstanders. De spelers hebben namelijk een beter gevoel voor ruimte gekregen. Dat betekent dat looplijnen veel meer variatie kennen en spelers vaker de vrije ruimte induiken. Spelers zullen nu ook looplijnen kiezen die niet direct naar de goal gaan, maar handig zijn om bijvoorbeeld meer ruimte te creëren voor andere spelers, ze zullen effe inhouden om de verdediger af te schudden, of voor zichzelf meer ruimte creëren door in de bal te lopen en daarna sprintend de diepte op te zoeken. Zo gebeurt het veel vaker dat jij de bal net effe die seconde langer vast kunt houden, terwijl je medespelers nuttige loopacties maken en je een soepele aanval op de mat kunt leggen.

FIFA 17

            

Traag

Tijdens de zes wedstrijden die ik heb gespeeld, merkte ik dat het fysieke spel een grote impact op de game heeft en dat de slimmere medespelers ervoor zorgen dat je meer opties hebt in de aanval en je niet zo vaak vast zult lopen voor de zestien van de tegenstander.

Als je FIFA 16 online speelt, merk je toch dat een heleboel goals worden gemaakt uit één op één situaties, maar ik heb dat tijdens mijn FIFA 17 sessie amper ervaren, om in plaats daarvan veel meer soepele aanvalscombinaties te zien.

Er is alleen één grote maar: het tempo van deze versie lag erg laag; spelers draaiden zeer moeizaam om hun as, ze kwamen bijna niet op gang, en bij normale passes was het baltempo verschrikkelijk sloom. Het lijkt net alsof er bij elke actie die gemaakt wordt, gewacht moet worden op de extra animaties die ze in de game hebben gestopt (drie keer zoveel dan normaal). En dat zorgde ervoor dat ik na al die ‘grote aankondigingen’ voor FIFA 17 niet super enthousiast, maar gematigd enthousiast terugkwam van m’n tripje naar Parijs.

Video Preview

Blijf op de hoogte van alles rondom de E3 2016 op PU.nl/E3 
E3 Journaals, verslagen, previews, nieuwtjes, persconferenties en meer!

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord