FIFA 14 - preview 

FIFA 14 - preview 2013-06-06T12:24:09
Tjeerd was zielsgelukkig toen hij hoorde dat hij voor het eerst FIFA 14 mocht spelen. Maar toen bleek dat het in Duitsland was, zakte dat iets af, het blijft toch lastig gamen terwijl je je neus dicht moet knijpen.

Ik heb veel vertrouwen in FIFA 14, toen ik de First Look kreeg, leek het er namelijk op dat een aantal dingen waar ik niet zo blij mee ben, zouden worden opgelost. EA beloofde beterschap; de bal krijgt een ziel, de AI wordt sterk verbeterd en de overpowerde counters worden er uitgesloopt door slimmere verdedigers en een bal die na wegwerken niet automatisch in de voeten van de spits belandt. Dat beloofde EA althans. Ik mocht een versie spelen die slechts 60 procent voltooid was, maar genoeg om te zien of ze in de goede richting zitten. Ik heb de game op de Xbox 360 en PS3 gespeeld, de next-gen versie krijgt een andere engine en er zit ook een ander dev-team op, dus daar horen we waarschijnlijk later dit jaar wel meer van.

Loco-Motion

Voordat we los konden, werd er op de valreep nog iets nieuws geïntroduceerd, wat we de vorige keer nog niet hadden gehoord. Het team introduceert LocoMotion, een techniek waarbij alle animaties van de speler op een natuurlijke manier aan elkaar aansluiten in plaats van het achter elkaar aan plakken van animaties. Zo heb je dus geen springers en vermijd je het onnatuurlijk in positie glijden van standbenen en andere ledematen.

Hoe lullig die LocoMotion ook klinkt, het eerste dat me opvalt aan FIFA 14 is dat de spelers daardoor wel een realistische boost hebben gekregen. Je hebt het gevoel dat de spelers elke stap maken die ze in het echt ook zouden maken, de animaties zien er daarom stukken beter uit, maar het heeft ook invloed op de gameplay. Je kunt na een sprint namelijk niet in een fractie van een seconde de andere kant oprennen, net als je tegenstander overigens. Maar het maakt ook uit of je dat met Messi of Boerrigter doet, Messi zal een kortere draaicirkel hebben en de bal meer aan een touwtje hebben. Dat zorgt er in ieder geval voor dat snelheid iets minder overpowered wordt, omdat de spelers die wel heel snel zijn ook moeten beschikken over een goede techniek om echt iets aan die snelheid te hebben. Na een potje of twee merk je de soepele bewegingen al niet meer op, maar het blijft wel doorwerken in je game.

FIFA 14

Weg met de counter

De verbeterde AI van je verdedigers is gelukkig ook merkbaar, ze zullen afspeelmogelijkheden dichtlopen, voor de bal komen en spelers die een loopactie maken, volgen. Dat maakt het moeilijker om een counter succesvol af te ronden, die sowieso al lastiger is gemaakt, omdat het niet meer voorkomt dat elke bal die weg wordt gewerkt in de voeten van je spits terecht komt. Dat is voor een doorgewinterde FIFA-speler wel even wennen, want het is altijd een zekerheidje geweest. Maar als je net iets langer nadenkt, is dit een duidelijke verbetering die er al veel langer in had moeten zitten.

Met de verbetering van de verdediging en de counters die wat moeilijker worden, moet je als aanvaller natuurlijk ook extra mogelijkheden krijgen om een succesvolle aanval op te zetten. Ze hebben extra loopacties toegevoegd die je speler uit zichzelf in zou zetten, denk dan aan naar de bal toekomen en opeisen, langs de buitenspelval rennen om precies op het moment van spelen die stap te maken om al op snelheid te zijn. Je kunt inderdaad spelers meerdere kanten op laten rennen als je de ´vrijloop-knop´ indrukt, maar uit zichzelf een slimme loopactie inzetten en de bal vragen, heb ik mijn teamgenoten in deze versie nog niet zien doen.

FIFA 14

Protect the ball

De makers van FIFA willen ook dat duels nog belangrijker worden, daarom hebben ze het beschermen van de bal makkelijker gemaakt. Je moet met de linkertrigger je speler de bal al kunnen laten afschermen. Of je nou stilstaat en je verdediger in je rug hebt, of als je langs de zijlijn met bal in sprint langs de tegenstander probeert te komen, een druk op de linkertrigger zorgt dat je je lichaam gebruikt om de bal af te schermen. Het is een optie waar ik veel van verwachte, omdat het het spel op het middenveld aanzienlijk zou veranderen en je meer mogelijkheden hebt met je middenvelders en aanspeelpunt in de aanval, behalve als doorgeefluik.

Helaas werkte dit niet zo goed, want de keren dat ik deze knop indrukte, raakte ik elke keer vrijwel meteen de bal kwijt, omdat de tegenstander sneller om je heen kan lopen om de bal weg te tikken dan dat jouw speler zijn lichaam draait om de bal af te schermen. Ook in mijn loop leek het weinig uit te maken hoeveel ik ook op de trigger drukte. Ik snapte echter wel wat ze ermee willen bereiken, want een enkele keer zag ik een vlaag van briljantie uit mijn controller komen. Zo kreeg ik met Iniesta de bal aangespeeld, en terwijl de verdediger al in zijn nek zat te hijgen probeerde ik toch maar tegen beter weten in om de bal af te schermen. Terwijl de verdediger toehapte, draaide Iniesta de andere kant langs om zijn as en liep zo de vrijheid tegemoet, dat was een momentje dat ik begreep wat ze wilden, al is enig tweakwerk nog wel noodzakelijk.

FIFA 14

De bal

De bal leeft, dat is misschien wel het grootste nieuwtje bij FIFA 14. De bal draait, caramboleert, spint en zwabbert. En je kan er hard mee schieten. Het leukste van voetbal is scoren en het leukste is om te scoren met een poeier van jewelste, dat wordt allemaal een stuk mooier in FIFA 14. Stel je krijgt een halfhoge bal aangespeeld en je komt met Steven Gerrard aanrennen, dan wil je hem ook raken als Gerrard. Als je timing precies goed, lukt dat ook, dan krijgt de bal een licht liftend effect en poeier je hem zo achter de keeper. Dit heet True Shot en is ontzettend leuk om te doen. Ook als je uit balans schiet of net met je buitenkant kan de bal met een gekke zwieber zo achter de keeper belanden. En zeg eerlijk, dat is toch veel leuker dan zo´n standaard recht doods schot?

Niet baanbrekend

FIFA 14 doet daarmee dit jaar niets baanbrekends. Het zorgt er alleen voor dat de game er realistischer uit gaat zien en je meer opties krijgt, zowel aanvallend als verdedigend. Zo blijven ze bij EA werken aan de ultieme voetbal-simulatie die steeds minder een game wordt. Aan de code die ik speelde kon echter nog genoeg verbeterd worden. Zo leek de bal af en toe niet te stoppen en was hij onmogelijk in te halen. Ik ben benieuwd hoe het beschermen van de bal straks echt gaat werken, en de aannames van de spelers moeten nog flink getweaked worden, want die jostiband versie van Messi die negen van de tien ballen van zijn voeten af laat springen, kunnen ze wat mij betreft thuislaten. Maar ze hebben nog genoeg tijd en je kunt van EA verwachten dat ze in september weer een stabiele topper weten neer te zetten.

FIFA 14

Verwachting

FIFA 14 wordt geen gigantische stap vooruit, maar blijft precies de goede dingen verbeteren zodat je ook dit jaar weer met een prima voetbalgame aan de slag kunt. Onder voorbehoud dat de irritante zwakheden eruit worden getweakt natuurlijk.

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord